Skoda Fabia Combi

I 2007 var Fabia blandt de bedst sælgende i klassen. Efter en uge i den nye version, forstår vi udmærket fornuften i netop Fabia.  I dag har Skoda et godt ry, og det er lige så velfortjent, som det dårlige ry og de utallige skoda-vittigheder for 20 år siden.

I dag er de eneste, der griner af Skoda, de lykkelige ejere. Skoda Fabia Combi i seneste aftapning er så pålidelig, fornuftig og forudsigelig, at det nærmest er kedeligt. Men pålidelighed kan jo også være charmerende. I hvert fald bød testugen på mange kvaliteter.

Billigste stationcar?
Ifølge Bilpriser.dks 2008-analyse af udgifterne til en stationcar over fire år findes der ikke noget billigere per kilometer end netop Skoda Fabia. Da det samtidig er en både praktisk og velkørende bil, hvor der ikke er meget at grine eller græde over, kan de sparsommelige og/eller prisbevidste ejere i stedet glæde sig hele vejen hen til banken og tilbage igen.

Ifølge bilpriser.dk koster en kilometer i Fabia 1.4 TDI 1,51 krone alt inklusiv. Marginalt billigere bliver det i Fabia 1.2 60 HK Benzin hvor man kan nøjes med 1,45 per kilometer. Men 60 benzinheste til en køreklar vægt på 1.190 kg lyder ikke som verdens bedste ide.

Klaprende fornøjelse
En af fortidens Skoda vittigheder gik på, at den hurtigste måde at tune en Skoda var ved at lægge elastikken i motoren dobbelt. VW gruppens 3 cylindrede 1.4 diesel trænger mere til lydisolering end dobbelte elastikker.

Motoren gør generelt  – og ikke bare i forhold til sin ringe størrelse – et imponerende arbejde i en bil, der trods alt vejer næsten 1,2 tons. Man mangler ikke kræfter og bilen følger generelt fint med i trafikken. Sportsligt bliver det aldrig, men fint og alt rigeligt i bytrafik og på den almindelige landevej.

Køreegenskaberne er naturligvis neutrale og forudsigelige. Servoen hjælper fint med når man skal parkere og er på ingen måde overivrig på landevejen. Man tænker ikke over, at den er der og det nok præcist den følelse ingeniørerne har ledt efter. I forhold til andre biler med elektrisk servo er det faktisk lidt af en bedrift.

Desværre er motorens lydbillede generelt ret højt og til den trættende side, selv for en dieselbil. Noget må tilskrives VW pumpediesel teknologi, men også at vi har at gøre med en 3 cylindret udgave, som normalt giver flere vibrationer end motorer med flere cylindere.

Kører man Fabia på motorvej ligger motorstøjen en naturlig dæmper på farten omkring de 120 km/t. Dæk og vindstøj er generelt effektivt undertrykt og det der måtte være, slipper aldrig igennem larmen fra motoren.

Diesel = pendlerbil
Dieselbiler gør normalt pendlere glade og det gør Fabia Diesel også. Man sidder hårdt og fast i sædet på den tyske måde. Man har et godt udsyn og den halvautomatiske aircondition, som er standard på Ambiente, har et fornuftigt greb om indeklimaet og så længe man pendler på propfyldte motorveje er lyden ikke irriterende.

Hvis man pendler i Nordjylland eller et andet sted hvor pendlingshastigheden er 130 km/t plus får man brug for ørepropper eller en anden bil.

Partikelfilter fås ikke til den mindste 70 HK diesel, men er standard på 1.4 liters 80 HK diesel. Den testede 1.4 Diesel fås med Ambiente udstyr og her starter priserne fra 203.000.

Vi kørte 16.9 km/l, hvilket er noget mindre end de lovede 20.8 km/l. Og marginalt mindre end de 17.2 km/l vi opnåede i BMW 318d. Så dieseløkonomisk kunne man godt have forventet lidt mere af i en bil i denne klasse.

Uden spræl, men knirkefri som en VW
Bortset fra laveste udstyrsniveau (classic) er handskerummet delt i to. Nederste del tilbyder afkøling. I praksis er både øvre og nedre handskerum ikke særligt store og vi savnede muligheden for at låse med nøgle.

Kabinen er VW på godt og ondt. Tingene sidder hvor man forventer og virker uden problemer. Men kabinenindretningen er uden spræl og temmelig mørk. Her er ingen glade farver eller kække retro instrumenter. Kun minimalistisk tysk funktion. I den testede Ambiente udgave mangler der tilgengæld ikke noget på udstyrssiden.

Der er også ESC, 6 Airbags og ISOfix til at spænde børnesæderne fast med, så på sikkerhedsfronten er der heller ikke noget at komme efter.

Bagsædet
Bagsædet har fin plads til både barnestol, børn og voksne. Fabia er bygget efter konceptet høj og relativt smal, så der kan ikke klemmes mere end 2 voksne ind på bagsædet. Til gengæld vil voksne finde rigtig god plads. Selv med 188 centimeter korrekt indstillet bag rattet, er der rigtig fin plads på bagsædet og det er imponerende, bilens størrelse taget i betragtning.

Sammen med et meget stort og regulært bagagerum på astronomiske 480 liter gør det Fabia til det oplagte valg for den økonomisk bevidste børnefamilie, der ikke vil ud i noget Postmand Per-agtigt ala Skoda Roomster eller Citroen Berlingo.

Value for Money?
Ifølge bilpriser.dk er Fabia-familiens mindste medlemmer noget nær det bedste køb når man ser på afskrivninger og driftsomkostninger. I en kombination af angst for afgiftsomlægninger og miljøbevidsthed mener vi, at man skal undgå nye dieselbiler uden partikelfilter. Og så bliver regnestykket lidt mere kompliceret for den testede 1.4 Diesel og dens 80 HK.

I dagligdagen er den påtrængende lyd fra dieselmotoren den eneste væsentlige anke vi kan finde. Vi tror, at det larmer mindre og bliver meget sjovere hvis man i stedet går en cylinder op til VW’s klassiske 1.9 pumpe dyse diesel med 105 HK og 240 NM. Den motor har vi tidligere kørt i andre  modeller og med flot resultat. Merprisen for den er blot 9.000 kroner og det virker tillokkende.

Skal man bruge sin Fabia hver eneste dag må man ikke betænke sig på at ofre de ekstra penge.

Konklusion
Og så er vi fremme ved den testede Fabias største problem – nemlig anskaffelsesprisen. Den fås til ekstremt lave priser med små motorer, men rykker man op i motorstørrelse ligger prisen på 200.000 kroner eller mere. Og så vil den den sparsommeligt indstillede forbruger rimeligvis tænke i andre baner, som f.eks. KIA Cee´d, der kun er nogle få ører dyrere i afskrivninger og kommer med 7 års garanti og generelt er en klasse større. Til Skodas fordel tæller et generelt meget højt kvalitetsniveau.

På plussiden tæller også at designet er overraskende blødt og tiltalende. Hvor den gamle model stadig føltes lidt vel kantet, så er den nye model, som blev introduceret i februar 2008, meget flottere fra alle sider. Særligt fronten er meget tiltalende og minder mest af alt om en meget større og ikke mindst dyrere bil.

Når danskerne i dag køber Skoda, får de på godt og ondt en VW med tilhørende følelse af god gedigen tysk kvalitet og lave afskrivninger. Skoda Fabia Combi i seneste aftapning er ren og skær økonomisk snusfornuft. Det samme syntes 4.600 danskeere i 2007 og gjorde dermed Fabia til den næstmest solgte blandt de mindre biler.

Der er ingen grund til at tro, at 2008 skulle blive et ringere år for Fabia.

Tal og teknik
Model: Skoda Fabia Combi Ambiente 1,4 TDI
Pris: Kr. 203.000 ekskl. levering og metallak
Motortype: 3 cylindre, række
Brændstof: Diesel
Træk: Forhjulstræk
Slagvolumen: 1.422 ccm
Ydelse: 80 hk ved 4.000 o/min
Moment: 195 nm ved 2.200 o/min
Gearkasse: 5 trin manuelt
Topfart: 173 km/t
0-100 km/t: 13,7 sekunder
Forbrug opgivet: 20,8 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt: 16,9 km/l
Bagagerum: 480 liter
Køreklar vægt: 1.275 kg
Total vægt: 1.665 kg
L/B/H: 424 cm/164 cm/150 cm
Testperiode: April 2008
Testvarighed: 7 dage
Testlængde: 900 km
Testvejr: Sol, regn, blæst, 0- til 15 grader
Testområde: Motorvej, landevej, by
Standardudstyr: el-ruder, servostyring, fjernbetjent centrallås, el-indstillelige sidespejle med varme, aircondition,  integreret radio/CD
Konkurrenter:

Toyota Auris, Opel Corsa, Mazda 3, Kia C´eed