Sparer det virkelig på de dyrebare dråber at køre som en ældre præstekone? Og kommer man hurtigere gennem trafikken ved at køre Thorkild Thyrring style tværs over landet? Bilogmotor.dk har undersøgt sagen.
Normalt kører vi stille og roligt. Faktisk så stille, at venner og bekendte betegner vores kørsel som en anelse morfar-agtig. Det har vi hørt meget for gennem årene. Hver gang har svaret været, at det ganske enkelt ikke kan betale sig at køre råddent; man kommer ikke hurtigere frem til destinationen af den årsag.
Men ærlig talt, så har vi ikke været helt skråsikre i den betragtning, når vi på motorvejen bliver overhalet af folk med tungere speederfod. Vi kan jo se at de kører fra os; hvordan kan vi så påstå at vi kommer frem samtidig? Det var en af de ting vi ville forsøge at fastslå. Og naturligvis ønskede vi også at fastslå hvor meget mere brændstof der ryger gennem motoren ved “frisk” kørsel kontra “morfar med blød hat” typen.
Vi havde til formålet lånt en BMW 114d, som vi mente var oplagt til at udføre testen i. Ikke mindst fordi testugen ville byde på lange stræk, hvor det er rart at sidde ordentligt.
Vi havde på forhånd besluttet at dele testen op i tre; by, landevej og motorvej. Vi lagde ud med motorvejen. Den friske kørsel foregik lige indenfor fartgrænserne, men med typisk kørsel i overhalingsbanen, dvs. med speederen i bund ved overhalinger. Den rolige del foregik i langt mere adstadigt tempo, dvs. typisk holdt vi til højre sammen med lastbiler, campingvogne og anden tung last. Den rolige del af kørsel foregik med meget begrænset antal overhalinger – og altid i afslappet stil.
Sted | Kørsel | Strækning | Forbrug | Fart |
Motorvej | Frisk | 172 km | 18,6 km/l | 101,6 km/t |
Motorvej | Rolig | 172 km | 23,0 km/l | 99,7 km/t |
Som resulatet viser brugte vi væsentigt mere brændstof med den agressive kørsel. Det er der sådan ikke noget overraskende i, selvom det er næsten 24% mere brændstof. Det som overrasker os er gennemsnitsfarten. På den friske kørestil ramte vi 101,6 km/t og på den rolige nåede vi 99,7 km/t. Det er reelt ingen forskel. Forestiller vi os en fiktiv tur mellem landets to største byer via 300 km på motorvej og en dieselpris på kr 10,50/liter, ser den beregnede forskel sådan ud:
Kørsel | Afgang | Ankomst | Forbrug | Pris |
Rolig | 12:00:00 | 15.00:32 | 13,04 liter | kr. 136,92 |
Frisk | 12.00:00 | 14:57:10 | 16,13 liter | kr. 169,37 |
Hvis begge biler tager afsted kl. 12, vil Thorkild Thyrring ankomme kl. 14:57. Blot 3 minutter senere vil præstekonen ankomme og have sparet 33 kroner i brændstof. Lige nok til en kop kaffe og en fransk hotdog. Det er og bliver i småtingsafdelingen og testen får i hvert fald ikke os til at skifte til køredragt hver gang vi skal på længere ture; du kommer kun marginalt hurtigere frem med aggressiv kørestil (indenfor lovens rammer), du bruger mere brændstof og den rolige kørestil er langt mere behagelig for både fører og passagerer.
Vi havde også en natlig tur, dvs. uden trafik, men gennem byer og på landevej. Her overraskede regnestykket endnu en gang. Den friske kørsel var igen med overhalinger, hvor det var muligt (indenfor lovens grænser) og hurtige accellerationer.
Sted | Kørsel | Strækning | Forbrug | Fart |
Landevej/by | Frisk | 70 km | 19,2 km/l | 70,0 km/t |
Landevej/by | Rolig | 70 km | 20,0 km/l | 69,1 km/t |
Som det ses af tallene er det reelt ingen forskel i hverken forbruget eller gennemsnitsfarten. Det skyldes naturligvis at testen foregik sent om aftenen/natten, uden ret mange medtrafikanter. Her bliver det pludselig afgørende om du holder for rødt eller kører på en grøn bølge gennem byen.
Testens overordnede konklusion er at din kørsel påvirker brændstofforbruget langt mere end den samlede tid på vejen. Derfor bliver vi ved med at trække ind til højre og slappe af med fartpiloten sat. Det andet betaler sig ikke.
Hvis man virkelig skal markant hurtigere frem, skal man på Autobahn med frie hastigheder om natten uden trafik eller køre decideret ulovligt.
Sådan testede vi
En række faktorer spiller ind på forbrug og køretid; vind, vejr, trafik, vægten i bilen og ikke mindst kørestil. Det er umuligt at lave 100% nøjagtige test, men vi har forsøgt bedst muligt at lave fair og retvisende test.
Før hver strækning blev bilen tanket helt op. Bilens kørecomputer blev nulstillet og sammen med vores egen GPS samt et stopur, blev der målt til den store guldmedalje. Der blev tanket standard-diesel hver gang, for at brændstoftypen ikke skulle influere.
Der er kørt med den samme vægt i bilen på alle strækninger. Testen er så vidt muligt udført på sammenlignelige tidspunkter. Det betyder at vi har testet flere gange i dagtrafik og flere gange om aftenen og nat med meget mindre trafik.