Honda CR-V 2.0 Executive automatic

Den nyeste version af Hondas softroader CR-V er blevet markant bedre, ja den kandiderer lige frem til titlen som klassens duks.

Vi elskede bilen i testugen. Vi har tidligere testkørt både første og anden generation af Hondas bud på en letkørt firehjulstrækker og i nyeste aftapning står bilens kvaliteter endnu skarpere. Hondas generelle kvalitetsløft er nu også slået igennem hos CR-V modellen. Og det mærkes.

Da jeg nærmede mig bilen, slog det mig, hvor vellykket designet er. Jeg tøver ikke med at drage linjer fra Audis smukke Q7 til Hondas lige så bemærkelsesværdige nye CR-V. Det er en bil som pynter umådeligt i gadebilledet.

Den ser sporty, magtfuld, rå og samtidig blød og rund ud. Det skal opleves for helt at forstås, men bilen er veldesignet og køn fra alle vinkler. Med andre ord er smilet bredt, da nøglerne bliver udleveret.

Og smilet bliver ikke mindre da jeg åbner døren. Det viser sig, at det er Executive versionen vi skal testkøre. Den lille tilføjelse betyder, at vi bevæger os op i luksusklassen. Foruden dualzone klima, tågelygter for og bag, fartpilot og el-ruder hele vejen rund, så disker Executive versionen op med lædersæder, el-justerbart forsæde, 18″ alufælge, panoramatag, parkeringssensor og et forrygende velspillende audioanlæg med subwoofer.

Overblik og stil
Panoramataget, som er et slags dobbelt soltag, giver ekstra meget lys ind i kabinen. Jeg ved ikke hvor meget man vil bruge det udover en testuge, men vi var faktisk meget glade for det. Særligt ungerne satte pris på ekstra dagslys på bagsæderne.

Bund i bassen
Det kan absolut tilrådes at vælge navigationspakken. Så får man nemlig et underholdningsanlæg i særklasse. Jeg erindrer ikke at have hørt et mere velspillende og samtidig letbetjent anlæg. Navigation foregår som en leg via den trykfølsomme 6,5″ skærm og de fleste audio-indstillinger klares også via skærmen.

Subwooferen kan virkelig mærkes og sammen med de øvrige højttalere og de mange indstillingsmuligheder, giver det en skøn lyd for alle passagerer. Både tale fra radioprogrammer og discomusik fra MP3 afspilleren står klart og tydeligt og med ekstra bund i bassen om man ønsker det. Anlægget kan nemlig spille tordnende højt, hvis man skulle have den slags lyster på landevejen.

Lædersofa
Døren åbner og man stiger op i lædersofaen. Jeg føler mig allerede godt tilpas, for der er nu noget over en bil med læderinteriør. Da jeg får øje på automatgearvælgeren, stiger min forventninger endnu en tak. Denne type bil skriger på autmatgear, i stedet for manuel røren rundt i gryden. Jeg ved, at ikke alle har det sådan, men på redaktionen er vi enige om automatgearets fortrin. Det gør ganske enkelt al kørsel til en leg.

Førersædet kan justeres elektrisk i alle retninger og man finder hurtigt en god kørestilling. Sammen med det lækre læderrat og armlænene er der dømt langtursmaskine, hvor man med et ophøjet overblik kan nyde trafikken uden den mindste anstrengelse.

Automatgear
På papiret er der 150 heste at gøre godt med, og selvom bilen ikke er decideret hurtig ifølge de teoretiske specifikationer, så føles den alligevel kvik nok i trafikken. Ugen før havde vi testet BMW X3 med 218 benzinheste og den føltes ikke hurtigere end Hondaen i daglig brug. Så reelt er her alt hvad man kan ønske sig. Ja, det skulle da lige være en dieselmaskine, hvor man dog må undvære automatgearet af uvisse årsager.

Automatgearet har en dejlig høj gearing og støjniveauet er meget lavt. I hvert fald indtil hastighederne når motorvejsfart, hvor bilens størrelse giver anledning til nogen vindstøj. Her er en lavere vogn per definition bedre rustet til at bryde vinden uden alt for meget sus. Men det bliver aldrig generende og op til 110 km/t er den mindst lige så støjsvag som en BMW X3 eller den nye RAV4.

Terrængående
Hvis man virkelig vil køre trials i weekenderne er Honda CRV næppe det indlysende svar. Den klarer bakker og ujævnt terræn uden problemer, men hovedparten af dens købere vil smide pengene på bordet for at få en høje førerposition og muligheden for at bekæmpe snedriverne fra tid til anden. Ikke for at skrabe vognbunden mod græshøje eller trække andre fri af mudderhullerne. Men det er der ikke noget forkert i.

En Honda CR-V er til folk med en aktiv fritid, f.eks. jægere eller andre friluftsfolk. Eller til folk som mig, der bare ønsker en komfortabel rejsevogn med firehjulstrækkerens potentiale.

Softroaderens mange konkurrenter
Der er vitterligt rigtig mange konkurrenter i denne klasse, som har vokset sig stor siden gulpladebiler blev en realitet for folk uden momsnummer. Det har vi skrevet og sagt rigeligt om, så lad os nøjes med at konstatere at disse firehjulstrækkere er store, benzinfrådsende og som hovedregel ubetalelige på gule plader.

Men tøv en kende, for Honda CRV er faktisk meget rimelig i pris og takket været det selektive firehjulstræk, der kun kobles til når det er nødvendigt, bruger den ikke overvældende meget i benzin. Vi kørte mere end 10 km per liter benzin og det er glimrende for en vogn i denne størrelse og format.

Høj kvalitet
Ingen roser uden torne og testugen afslørede et par detaljer, som vi ikke helt kunne forstå. For det første knirkede flere dele af kabinen uhensigtmæssigt meget og undervognen var ikke den bedste til at opsuge store huller i vejen. Til trods for en blød affjedring, slog dybe huller ret hårdt igennem til kabinen. Sidste detalje var den to-delte hattehylde. Den forstod vi aldrig helt meningen med og i hele testugen bestilte vi ikke andet end at fumle med den og slå fingrene på den, da den ikke kunne holde sig selv oprejst.

Men disse småting til side, så er Honda CR-V en på alle måder overraskende god bil. Overalt i kabinen fornemmer man en forøget kvalitet. Hondas modelprogram står med den seneste opdatering meget stærkt og da man samtidig har prissat CR-V særdeles konkurrencedygtigt med startpris lige under 400.000 kroner for den mindste udstyrmodel med manuelt gear – og på HVIDE plader – så skal konkurrenterne stå tidligt op for at kunne følge med.

Knapperne sidder hvor de skal, læderet er blødt, plastkvaliteten er i top og alting virker gennemtænkt og lækkert. Til den pris får man meget svært ved at finde bedre alternativer.

Tal og teknik
Model:Honda CR-V 2.0 Automatic Executive
Pris:Kr. 529.950 ekskl. levering og metallak
Motortype:4 cylindre, række
Brændstof:Benzin
Træk:Automatisk firehjulstræk (honda realtime 4WD)
Slagvolumen:1.997 ccm
Ydelse:150 hk ved 6.200 o/min
Moment:192 nm ved 4.200 o/min
Gearkasse:5 trin automatisk
Topfart:177 km/t
0-100 km/t:12,2 sekunder
Forbrug opgivet:12,2 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt:10,1 km/l
Bagagerum:442 liter
Køreklar vægt:1.500 kg
Total vægt:2.080 kg
L/B/H:453 cm/182 cm/168 cm
Testperiode:Marts 2007
Testvarighed:7 dage
Testlængde:560 km
Testvejr:Sol, 0-15 grader, blæst
Testområde:Motorvej, landevej, by
Standardudstyr:Elruder, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle med varme, integreret radio/cd med ratbetjening, fartpilot, regnsensor, sædevarme,   tågelygter for og bag, Xenonlygter, navigationspakke med touchscreen og bakkamera.
Konkurrenter:BMW X3, Toyota Rav4, Suzuki Grand Vitara, Kia Sorento