Den faceliftede model af X3 er bedre end forgængeren, men optisk er forskellene ret små. Der skal med andre ord kendere til, for at se at modellen nu er mere dynamisk med nydesignede tågeforlygter og lakerede kofangere. Det klæder bilen, men den gamle var nu ej heller så ringe.
Tiden stod stille
I det hele taget sidder man med en fornemmelse af, at tingene ikke har udviklet sig væsentligt fra forrige version af X3-modellen. Vi måtte ty til vores notater og billeder fra sidste test for at kunne spotte forbedringerne. Det skal nu ikke ligge bilen til last, at der ikke er pillet ved alt; det var en velkørende firehjulstrækker før faceliftet og den er ikke blevet ringere. Kvalitet er uforanderligt vil nogle mene, men konkurrenterne har ikke sovet i timen og de er kommet tættere på BMW på flere fronter.
Velhaverbil
På spørgsmålet om hvem der køber denne type bil, må vi erkende at det fordomsfulde svar om whiskybæltets velhaverfruer måske ikke er det dårligste bud. Vi tror i hvert fald at især kvinder finder bilen meget appellerende. Redaktionens fruer syntes vældig godt om størrelse og overblik.
Nu påstår jeg ikke at BMW designerne havde et billede af vores hustruer foran sig, da de slog stregerne til vognen. Ej heller vil jeg gå så vidt som at påstå at bilen er feminin, men skal det være rigtig potent og mandigt, snupper man altså en X5.
Seks trin
BMW X3 har nu sekstrins gearkasser som standard – i den testede udgave med det velspillende automatgear. Som altid en fornøjelse at køre i biler, hvor skiftene sker rykfrit og umærkeligt. Og hvor der altid er et gear som passer til hastigheden og terrænet. Det giver et overskud, som klæder bilen og som gør bilen letkørt.
Høje hæle frem for gummistøvler
Selvom X3 ikke er udstyret med reduktionsgear eller avancerede manuelle indstillinger af firehjulstrækket, så fungerer den glimrende. Med BMWs X-drive tilpasser bilen lynhurtigt trækkraften mellem for- og bagaksel. Man opdager det ikke for teknikken holder styr på det hele for dig. Rigtig offroad entusiaster vil det sikkert anderledes, men for alle os andre, er det rigeligt, sikkert og simpelt. Som fører af bilen skal man blot dreje på rattet og træde på speederen.
Bilen er smal og høj og giver derfor et mere adræt udseende end storebror X5, som er bred og stor. Køreegenskaber er fremragende for en firehjulstrækker. Den matcher reelt almindelige sedanudgaver af andre bilmærker.
Komfortabel
Støjniveauet er tilpas lavt ved hastigheder op til 110 km/t hvor bilens størrelse begynder at give anledning til mere vindstøj end ved f.eks. en 5-serie. Det er ikke anderledes end alle øvrige biler i denne klasse, hvor størrelsen spiller en væsentligt rolle for vindstøjen. Det skal dog siges, at bilen stadig hører til de mest støjsvage firehjulstrækkere vi har testkørt.
Motor
Benzinmotoren er på alle måder et fremragende stykke mekanik. Med 218 hestekræfter og et moment på 250 nm er man ikke den sidste fra lyskrydset, hvis det er den slags man går op i.
Omvendt er det ikke nogen helt lille bil og man sidder ikke med fornemmelsen af uanede kræfter og det overskud, som redaktionen sætter stor pris på og som BMW har for vane at diske op med. Det er bestemt en lækker motor, men skal det være rigtig vildt må valget være den nye 3 liters diesel med 282 hestekræfter og et gigantisk moment på 580 nm. Så er oplevelsen givetvis en helt anden. Og pengene passede også bedre.
Bedre end konkurrenterne?
Der er mange i klassen, men med et prisskilt som nærmer sig 900.000, så skal den være markant bedre end f.eks. en Honda CR-V eller Toyota RAV4 til omtrent det halve. Nogle vil undre sig over den sammenligning og det faktisk mærkets styrke; et BMW emblem på køleren giver stadig en vis prestige, som f.eks. en Kia ikke præsterer. Det er fakta.
Mærkevare
Nu hører jeg ikke til den kategori af mennesker, som ukritisk vælger en mærkevare blot fordi det er en mærkevare; der skal være kvalitetsforskel. Vi hælder til den konklusion at BMW med seneste aftapning af X3 modellen lige præcis ikke adskiller sig væsentligt fra konkurrenterne. Vi har indenfor de seneste par måneder kørt i adskillige firehjulstrækker; Kia Sportage, Toyota RAV4, og Honda CR-V og selvom der stadig er forskel, skal man være meget opmærksom for at bemærke dem når det kommer til kvalitet i interiør.
Det er stadig fremragende sæder du sætter dig ind i. Instrumentpanelet er letlæst og rattet ligger godt i hænderne. Men det gør det også i konkurrenterne. Motoren er god, men ikke i stand til at retfærdiggøre merprisen. Køreegenskaberne er også gode og tillidsvækkende, men også her er konkurrenterne ved at komme efter BMWs mindste firehjulstrækker.
Konklusion
Konklusionen må være at X3 er en velkørende og ret dynamisk firehjulstrækker, men at man til prisen ikke får en potensforlænger, som på samme måde som med en X5, der står som den rigtige firehjulstrækker i BMWs stald. Nogle finder X5 vulgært stor og til dem er X3 et glimrende valg. Det er en bil, som ikke efterlader dig i snedriverne eller går i stykker for et godt ord. Men omvendt er det også mange penge for en bil i felt, hvor flere outsidere presser sig på.
BMW X3 er hverken nogen supergod bil eller en dårlig bil. Den placerer sig midt i det farligt felt af at være en okay bil til prisen, men så heller ikke mere. Vores bedste råd må derfor være at vælge den mindste dieseludgave med 163 hestekræfter og spare små 100.000 kroner. Eller gå hele vejen og ofre 983.000 på en 3.0 Sd med den brutale dieselstorebror.
Tekniske data | |
Model | BMW X3 2.5 Si automatic |
Pris | Kr. 848.993 ekskl. levering og metallak |
Motortype | 6 cylindre, benzin |
Træk | Firehjulstræk |
Slagvolumen | 2.497 ccm |
Ydelse | 218 hk ved 6.500 o/min |
Moment | 250 nm ved 2.750 o/min |
Gearkasse | 6 trin automatisk |
Topfart | 210 km/t (elektronisk begrænset) |
0-100 km/t | 8,5 sekunder |
Forbrug opgivet | 10,1 km/l ved blandet kørsel (EU-norm) |
Forbrug målt | 9,0 km/l ved blandet kørsel |
Bagagerum | 480 liter |
Egenvægt | 1.730 kg |
totalvægt | 2.260 kg |
L/B/H | 457 cm/185 cm/167 cm |
Testperiode | Marts 2007 |
Testvarighed | 7 dage |
Testlængde | 1.050 km |
Testvejr | Regnvejr, sol, 0-15 grader, stærk blæst |
Testområde | Motorvej, landevej, by |
Standardudstyr | Elruder, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle med varme, integreret radio/cd med ratbetjening, sædevarme, tågelygter for og bag, Xenonlygter, |
Konkurrenter | Honda CR-V, Kia Sorento, Suzuki Grand Vitara |