Trafikinfo lige i øjet

Teknologien blev oprindeligt udviklet til piloterne i kampfly, der havde behov for at få alle deres informationer projiceret op på ruden foran dem. De såkaldte Head-up Display systemer er nu ved at vinde indpas i almindelige biler. Continental afprøver lige nu deres nyeste version af display-systemet, der viser informationerne i forruden så chaufføren får de relevante trafikinfo lige i øjet

Continental er på vej med en ny generation af teknologi Head-up Display, hvor føreren får de mest vigtige kørselsinformationer vist i forruden, så man hele tiden kan holde blikket i trafikretningen og ikke behøver at skæve til instrumentbrættet.

Head Up Display
Head Up Display

“Vores nye system baner vej for en helt ny virkelighed i førersædet. Ud over at vise mulige risici i trafikken vil systemet eksempelvis også kunne forudse trafikken længere fremme, der er uden for dit udsyn. Teknologien vil få en langt større betydning end de Head-up Displays, som vi kender i dag,” siger Georg Nielsen, der er adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S.

Supplerer udsynet
I sin nuværende form er Head-up Display et velfungerende informationsfilter. Nøje udvalgte informationer vises i førerens synsfelt. Det betyder, at føreren, i krævende trafiksituationer, kan have al sin opmærksomhed på trafikken uden af skulle se på instrumentbrættet.

Med den nye generation af Head-up Display fastholder Continental princippet med kun at vise kritiske informationer i forruden, men kvaliteten af informationerne er blevet endnu bedre. I det nye udstyr indgår blandt andet advarsler, når andre bilister skifter bane, og navigation, og informationerne kommer i førerens synsfelt og bliver dermed et supplement til det, som føreren selv ser.

Hjælp til bedre kørsel
Trods de nye muligheder er instrumentbrættet fortsat en vigtig del af bilen, hvor føreren kan overvåge en række af bilens funktioner. At vise det hele i Head-up Display vil forringe førerens udsyn, men i fremtiden vil teknologi hjælpe bilisten stadig mere. Det kan være med oplysninger om kø længere fremme og alternative ruter eller andre informationer, der letter kørslen.

Der er et hav af teknologiske muligheder, og her nytter det ikke, at hver information vises på hver sit instrument. Der er brug for et display, der viser netop de informationer, som føreren har brug for lige nu. Og viser dem i det naturlige synsfelt, så førerens opmærksomhed hele tiden er rettet fremad og ikke ned mod instrumenterne.