BMW 118i sport

Bilen koster en halv million danske kroner. Om den så også ligner en halv million er nok en smagssag. Det er under alle omstændigheder mange penge for en lille bil.  Vi har testet sportsudgaven af bmw 118i.

Lad os starte anmeldelsen med en tur i tidsmaskinen. For 6 år siden kørte vi i en 118i – også i sportsudgaven. Den gang var ydelsen 129 hestekræfter, 0-100 km/t tog 9,4 sekunder og topfarten var 208 km/t og det hele resulterede i, at vi kørte 11,9 km på en liter benzin. Det var på alle måder en fremragende bil og præstationerne aldeles godkendt.

Men … der er sket meget på seks år. Bilen hedder stadig 118i og motoren er stadig benzinfodret. Til gengæld yder den 170 hestekræfter og 0-100 km/t overstås på kun 7,4 sekunder. Topfarten er 225 km/t og dermed er der betydeligt mere spark i udyret. Ikke desto mindre er det lykkedes BMW at forbedre brændstoftforbruget. Vi kørte 14 km/l med fuld besætning i kabinen og bagagerummet fyldt. Det er imponerende.

Kvalitet
I det hele taget er den lille BMW et imponerende bekendtskab. Den oser af kvalitet og særligt instrumenteringen har fået et løft i forhold til den tidligere model. Kabinen behøver ingenlunde flove sig i sammenligning med storebror i form af 3-serien. Kvalitetsmæssigt er den som enhver anden BMW; masser af solide og gedigne materialer, som giver en følelse af kvalitet uanset om det afviserblink, radio, kopholderen,  sæderne eller måden dørene smækker på. Kvalitet, kvalitet og atter kvalitet. Men den slags koster. Også hos BMW som tager over 300.000 for mindste model med lille motor og skrabet udstyr. Det får man trods alt en del andre mellemklassebiler med betydeligt mere plads for.

 

Småt med plads
Navnlig pladsen er et af problemerne for bilen. Som familiefar med to små børn og autostole bliver pladsen hurtigt en anelse for trang. Førersædet skal rykkes langt frem for at give god plads på bagsædet og så sidder jeg som fører ikke behageligt. Hvis man kører primært alene i bilen er det ikke noget problem, men ellers må man op i størrelse. Og dermed også pris. Så BMW 118i Sport vil aldrig blive førstevalget som familiebil.

Bagagerummet holder 330 liter og det er akkurat godkendt for en bil af denne størrelse. Lange ture på autobahn er intet problem for bilen, men en familie på fire vil have svært ved at finde plads til alle feriekufferterne når turen går sydpå. Vi må konkludere at målgruppen er kørende konsulenter med en passion for biler eller ægteparret uden hjemmeboende børn som gerne vil have en komfortabel langtursbil.

Diesel eller benzin?
Bedst som man troede, at diesel var svaret på alle vores problemer, begynder bilproducenterne at lave mindre motorer og komme turbo på skidtet. Og det virker fremragende. Vi har lige testet Fords ecoboost motor og den kører også fremragende. BMWs turbomodel på benzinsiden er en lille smule bedre. Men om det skyldes undervogn, gearing eller noget helt andet er svært at afgøre.

Faktum er blot at den lille 1,6 liters motor i BMW 118i er inspirerende at tumle rundt i sving, samtidig med at den falder til ro ved landevej- og motorvejsfart. I 6. gear snurrer den lige under 3.000 o/min ved 130 km/t. Og der mangler aldrig kræfter til en overhaling.

Kræfter hele vejen
I testeugen er det mest imponerende dog motorens bundtræk. Den trækker rent fra sølle 1.000 omdrejninger! Det er altså ikke meget mere end tomgang og lige så snart den rammer 1.500 o/min tager den mærkbart ved. Og det bliver den ved med helt op til det røde felt ved  7.000 o/min. Det er ikke en decideret racer, men den trækker imponerende gennem alle gear og der er et skønt og yderst vanedannende kraftoverskud, som normalt kun findes i biler, der kører betydeligt kortere på literen.

Det er en utroligt flot kombination af fart, overskud og mådehold på dråberne. Diesel kan køre længere på literen, men benzinmotoren lyder bedre og har et meget større arbejdsområde; reelt fra 1.000-7.000 o/min hvor man i dieselbiler typisk må nøjes med det halve og deraf hyppigere gearskift.

Dynamisk
Det lækre sportslæderrat er kun overgået af M-versionen af samme. Med flotte røde syninger som matcher dele af interiør er der tale om en flot og ret dynamisk bil af udseende. Rattet gør bestemt noget for følingen med bilen og når man kobler det sammen med den dynamiske undervogn bliver det en sand fornøjelse at drøne om hjørner eller køre i snævre sving. Der er flere indstillinger; eco, comfort, sport og sport+. Sidstnævnte kobler det meste elektronik fra og anbefales kun til erfarne kørere. Den almindelige sport indstilling er også rigeligt at gøre bilen til en fantastisk køremaskine. Eco-mode beder om hyppige gearskift, let speederfod og styrer også klimaanlægget, så man bruger mindst muligt brændstof. Det er smart og det fungerer i praksis, og der er stor forskel på bilen i de enkelte modes.

Leasing hjælper på prisen
Basismodellen koster cirka 420.000 kroner og med udstyr som sport, baksensor og andre småting, lander vi på den halve million. Det er unægteligt mange penge for en bil. Heldigvis er det her leasing atter bliver attraktivt. Den nye BMW 118i  bilen kan blive din for kr. 4.250 per måned inkl. 20.000 km/år. Det er bestemt værd at overveje.

Med BMW 118i sports fremragende turbomotor har BMW fået et værdigt alternativ til deres egne superdieselmotorer. Det er ikke nogen helt lille bedrift.

Det svære valg
Konkurrenter er der umiddelbart ikke mange af i denne klasse; den oplagte er Audi A3.  Mercedes A-klasse eller B-klasse er markant anderledes. Men, som en af redaktionens venner gjorde opmærksom på; hvis man er frisk på at sammenligne æbler med pærer, så kan man sagtens finde brugbare og ikke mindst særdeles spændende alternativer. Hvad med f.eks. en velkørende Ford Focus med 182 turboheste og ALT i udstyr inklusive læderkabine, navigation, aktiv fartpilot og  parkeringsassistent til cirka 430.000? Eller hvad med den sporty Citroen DS4 med 200 hk og fuld læderpakke, navigation og stort hifi-anlæg til cirka 500.000? Eller måske endda en Opel Astra GTC også med 180 heste og samme overflod af læder, navigation og 20-tommer alufælge til cirka 450.000?
Når først man har valgt at bruge ½ million på en bil, så er valget faktisk ikke helt så let endda.  Der er masser af muligheder derude.

Tal og teknik
Model: BMW 118i Sport
Pris: Kr. 419.395 ekskl. levering og metallak.
Testmodel havde desuden udstyr for cirka 80.000
Motortype: 4 cylindre, række
Brændstof: Benzin
Træk: Baghjulstræk
Slagvolumen: 1.598 ccm
Ydelse: 170 hk ved 4.000 o/min
Moment: 250 nm ved 1.500 o/min
Gearkasse: 6 trin manuelt
Topfart: 225 km/t
0-100 km/t: 7,4 sekunder
Forbrug opgivet: 16,9 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt: 14,0 km/l
Bagagerum: 330 liter
Køreklar vægt: 1.370 kg
Total vægt: 1.825 kg
L/B/H: 432 cm/176 cm/142 cm
Testperiode: April 2012
Testvarighed: 7 dage
Testlængde: 1.200 km
Testvejr: Solskin, regn, stærk blæst, 0-12 grader
Testområde: Motorvej, landevej, by
Standardudstyr: 4 x elruder, tågelygter foran, dynamisk undervogn, fjernbetjent centrallås, start/stop knap, el-justerbare sidespejle med varme, højdejusterbart forsæde og rat, radio/cd, bluetooth, usb, to-zone klimaanlæg, læderrat, sportsæder, sportsundervogn
Konkurrenter: Audi A3, Citroen DS4, Opel Astra GTC, Ford Focus Ecoboost