Suzuki SX4 1.6 AWD

Atter har Suzuki bragt en model på markedet, til de som hungrer efter firehjulstrukne køretøjer til overkommelige priser. Med SX4 har man skabt en bil, som nok skal sælge som varmt brød. Men reelt bliver man nødt til at stille spørgsmålet om der overhovedet er et behov for denne type biler. Det bliver mere og mere populært at udstyre minibiler med firehjulstræk, hæve frihøjden og smække et par skærmbeskyttere på. Men bilen køres næppe i pløret og det er synd.

Skabt til byen
Uanset om din bil hedder Polo Crossover eller Suzuki SX4 så kan man være ret sikker på at du ikke bruger den til at køre trials i weekender eller smække hestetraileren bagefter. Vores gæt er at disse typer biler reelt aldrig nogensinde bliver brugt som firehjulstrækkere. Suzuki sælger da også deres SX4 i to versioner uden firehjulstræk. Så får man bare en bil som ser offroad agtig ud, uden at være det. Trendy, men måske ikke så logisk.

Mange andre kvaliteter
Når vores kritik af denne type biler generelt er forstummet, så melder der sig en række gode erindringer fra testugen. Man sidder højt og godt i sæderne med et godt udsyn. Bilen er let at komme ind og ud af og der er overraskende god plads på alle sæder. Dette er mere og andet end en forvokset Swift.  Suzuki kalder selv bilen en familie og Offroader i én og samme bil. Og sandt er det, at SX4 byder på meget mere plads end den mindre swift, som lægger platform til SX4. Det er reelt to meget forskellige biler.

Godt udstyret – som vanligt
Vi er blevet vant til et ganske pænt udstyrsniveau i Suzukis biler, trods deres generelt lave priser. Og i SX4 får man masser af gode ting med i købet. Vi nævner i flæng integreret CD/radio med logisk ratbetjening, aircondition, el-ruder, el-spejle og fjernbetjent centrallås. Det er skønt med disse mængder af komfortudstyr, som langt fra alle konkurrenter har med i standardpakkerne. Kvalitetsmæssigt er man også ved at hale ind på de europæiske konkurrenterne og vi krydser fingre for at priserne stadig vedbliver at være lave. Så bliver det for alvor interessant.

Intelligent firehjulstræk
Som nævnt sælges SX4 både med og uden firehjulstræk. Vi testede den dyreste version med automatisk firehjulstræk, som Suzuki kalder I-AWD (Intelligent All Wheel Drive). Systemet giver føreren mulighed for at køre med 3 forskellige indstillinger; almindeligt forhjulstræk, automatisk firehjulstræk (hvor systemet selv fordeler kræfterne til for og baghjul) og endelig permanent firehjulstræk, hvor systemet låses med træk på alle fire hjul.

Disse valgmuligheder, som let tilkobles med en enkelt knap, viser at man trods alt tager firehjulstrækket seriøst, selvom reduktionsgear ikke er en mulighed. Systemet fungerer iøvrigt upåklageligt, men reelt havde vi ikke behov for det en eneste gang under testen. Der var ingen sne og ingen mudder i vores farvand og forhjulstrækket gjorde det glimrende alene.

Kabine
Der er god plads indvendigt, takket været den høje kabine. Bilen ser mindre ud, end den føles indvendigt. Bagagerummet er til den klejne side (270 liter), men det føles meget større og med lidt arbejde kan der godt være en klapvogn deromme. Sæderne støtter godt, og de lange stræk giver ikke problemer. Vi har endnu til gode at køre i en Suzuki med et halvt år på bagen, men umiddelbart virker det hele solidt og af rimelig kvalitet. Hvor meget plastikken rasler og hvor meget sæderne er faldet sammen efter et års brug, kan vi af gode grunde ikke udtale os om, men det hele virker overordentligt fornuftigt til prisen.

Motor
Der er to valgmuligheder i motorprogrammet, en 1.5 med 99 heste og en 1.6 med 107 heste. Umiddelbart ikke den store forskel og som sådan heller ikke det store udbud af motorer. Vi savner klart et dieselalternativ, men det kommer først senere. I den testede udgave havde vi fornøjelse af den “store” motor på 1.6 liter og det er lige akkurat nok i bilen. Vi vil derfor ikke anbefale den mindre motor, hvis man tit er hele familien på tur. Den testede version larmer lidt gennem gearene, men ikke ubehageligt og når man først er kommet op i fart, falder det hele lidt mere til ro. Vi nåede dog kun godt 11 km/l i snit og det er trods vores til tider friske kørsel, lige i underkanten. Så også her vil en dieselmotor klæder bilen og særligt den lovede 1.9 DDis med 120 dieselheste tror vi vil gøre underværker i bilen.


SX4 – Sport, Crossover og de fire årstider
Suzuki mener selv at modelbetegnelsen skal læses som følger; S står for Sport, X skal læses på engelsk (Cross) og betyder således Kryds eller Cross-Over, altså en bil der kan begge dele. Endelig står 4 for firehjulstræk eller de fire årstider, fordi bilen kan anvendes hele året rundt. Det er der nu mange andre biler der også kan. Nu skal en test heller ikke dømme bilens navn, men hvad skal man kalde de to versioner i modelrækken uden firehjulstræk; SX2 ? Nej, vi holder fast i SX4 og nøjes med at konkludere at marketingafdelingerne i de respektive bilhuse, sommetider tænker hurtigere end målgruppen. Vi tror ihvertfald ikke der er ret mange ejere, som vil kunne forklare naboen, hvorfor bilen hedder SX4, når den kun trækker på forhjulene.

Tag den billige udgave
Vi slutter testugen med et generelt godt indtryk af bilen, men vil anbefale versionen uden firehjulstræk. Med mindre man bor i snerige områder eller konsekvent hægter en trailer bagpå, så vil man meget sjældent have behov for firehjulstrækket. Billigste model er 1.5 til ca. 180.000 kroner og her får man rigtig meget bil for pengene. Dyreste version (og den eneste med firehjulstræk) er 1.6 AWD til ca. 225.000. Vi er enige med Suzuki i at der ikke er ret mange konkurrenter som gør det bedre til nogenlunde samme pris. Men de skal huske at kigge i egne rækker, for Grand Vitara fåes med 3 døre til nøjagtig samme pris og her er tale om en ægte 4×4. Skal man op i 5-dørs versionen af Grand Vitara kan den fåes fra ca. 270.000, men her er der til gengæld meget mere plads. Vores konklusion er at det bedste køb vil være en SX4 1.5 til 180.000, hvor man får glimrende køreegenskaber, masser af udstyr og muligheden for at parkere en trendy lille offroader i garagen.

 

Tal og teknik
Model:Suzuki SX4 1.6 AWD
Pris:Kr. 224.995- ekskl. levering og metallak
Motortype:4 cylindre, række
Brændstof:Benzin
Træk:Firehjulstræk (I-AWD)
Slagvolumen:1.586 ccm
Ydelse:107 hk ved 5.600 o/min
Moment:145 nm ved 4.000 o/min
Gearkasse:5 trin manuelt
Topfart:170 km/t
0-100 km/t:11,5 sekunder
Forbrug opgivet:14,1 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt:11,3 km/l
Bagagerum:270 liter
Køreklar vægt:1.146 kg
Total vægt:1.670 kg
L/B/H:414 cm/176 cm/162 cm
Testperiode:Oktober 2006
Testvarighed:7 dage
Testlængde:350 km
Testvejr:Solskin, 5-20 grader
Testområde:Motorvej, landevej, by
Standardudstyr:Elruder foran, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle med varme, aircondition, integreret radio/cd med ratbetjening, infodisplay
Konkurrenter:Polo Crossover