Ford Focus C-max

Man kan snart ikke introducere en ny bil, uden at den skal have sin helt egen klasse. Mens vi knap har vænnet os til MPV, SUV og hvad man ellers kan kalde sine biler, så melder Ford sig på banen med et udspil i en klasse kaldet MAV, Multi Activity Vehicle.

Man kunne også fristes til at kalde MAV for en mid size MPV eller mini MPV, men det vil bare være ekstra definitioner på et marked, der allerede er ved at flyde over af forkortelser og nye biltyper. Lad os nøjes med at kalde Ford for C-max og betragte den som en helt almindelig bil. Hvis man har behov for seks eller syv sæder, så er en MPV et rigtigt godt valg. Men med en C-max får man højst 5 sæder og selvom de kan indstilles på flere forskellige måder, kan man altså højst fragte 5 passagerer ad gangen. Har man brug for den ekstra fleksibilitet der ligger i en mini MPV med 7 pladser skal man derfor vælge en S-max eller en af de andre på markedet.

Hvis man endelig skal forsvare valget af blot 5 sæder i en MPV, så har Ford en pointe i at de små syvsædede konkurrenter reelt ikke kan huse voksne på de bagerste sæder og at bagagepladsen er ikke eksisterende med alle sæder i brug.

Gulpladeentusiaster
Så er spørgsmålet hvem der egentlig har behov for C-max. Gulpladeentusiaster er det åbenlyse svar på det spørgsmål. Det er nemlig ingen sag at fjerne de bagerste sæder og holde sig indenfor kravene til totalvægt for at man kan opnå den lave registrering på gule plader. Det betyder at man er sikret et meget stort bagagerum og en velkørende varevogn til under kr. 150.000 og det er en meget stærk pris.

Man kan mene for og imod konceptet med gulplade biler til privat kørsel. Det er næppe nogen hemmelighed for den trofaste læser, at vi her på redaktionen mener at hele det danske afgiftssystem burde fornyes, men indtil da må vi vænne os til at se flere og flere biler på gule plader. Vi kritiserer ingen bilmærker for at udnytte mulighederne for at fjerne bagsæder i personbiler. Det er politikernes skyld at velindrettede biler maltrakteres for at smutte gennem lovens huller.

Køreegenskaber er omtrent som den almindelige Ford Focus, som C-max da også er baseret på. Når vi skriver at køreegenskaberne kun omtrent er identiske, skyldes det at C-max med sit forhøjede karrosseri havde en tendens til at krænge mere i kurver og sving. Ikke på nogen måde ubehageligt, men alligevel mærkbart. Vi havde lejlighed til at teste C-max i ugen efter at redaktionen havde kørt den almindelige Focus og dermed havde vi et rigtig godt sammenligningsgrundlag. Vi må er erkende at stationcar udgaven kører bedre, men ellers er der ikke de helt store forskelle på bilerne.

Bagagerummet er stort, som det i sagens natur bliver når bilen er høj og man fjerner bagsæderne. Der er ingen problemer med at få sædet justeret selvom den olbigatoriske plade mellem fører og varerum naturligvis er en del af prisen man betaler for den lave afgift. I C-max har Ford anbragt en ret solid metal plade med gennemsigtige huller bag førersædet. Det  er selvfølgelig meget trygt, hvis man skal køre med løse pakker, værktøj og den slags i bagagerummet, men redationen fandt aldrig en indstilling af sæde, rat og spejle hvor vi ikke blev irriteret af at kigge bagud gennem hullerne. Så en klar acrylplade vil være en stor forbedring. Det må være ligetil.

Konkurrenter i en hård klasse

Markedet for MPV eller MAV eller hvad man nu vælger at kalde bilerne i Danmark er i bund og grund noget rod. Bilerne er designet til børnefamillier og singler med et aktivt fritidsliv – i følge brochurerne. Vi tror de fleste singler vil købe en anden bil, f.eks. en Grand Vitara og lege firehjulstrækker på gule plader til samme pris. Så er der generationen af bedsteforældre, som kunne være en del af målgruppen, fordi disse gerne vil sidde højt. Endelig de helt unge (uden børn) der vægter motor og udstyr frem for bagsædet.

De ældre vil egentlig gerne have bagsædet til børnebørnene og de unge ville formodentlig hellere have noget helt andet, hvis det ikke lige var for regler om varerummets længde og totalvægt, som skulle overholdes. Alt i alt en vanskelig kombination som gør det svært at være Focus C-Max Van. For bedsteforældrene har forlængst brugt pengene på en Berlingo på hvide plader, den bjergbestigende yuppie har købt en BMW X5 (eller en Grand Vitara – hvis pengene betyder noget) så han kan komme helt hen til bjerget med både cykel og kano, og dem, der vægter det at køre bil er for længst smuttet ned til Seat og købt en Altea med 6 trins DSG gearkasse og 140 Disel heste. Misforstå os ikke. Ford C-Max er en udmærket bil, men markedet i Danmark er særdeles godt besat med alternativer.

De dage, hvor varevogne var kørende katastrofer, som bare ventede på at ske, er for længst overstået. I hvert fald hvis man køber en ny bil. Ford Focus C-MAX er den første bil i sin klasse, som opnår fire af de eftertragtede stjerner i Euro NCAP for børnesikkerhed. Bilen er tillige blevet rost for sin piskesmælds beskyttelse. Bilen er naturligvis udstyret med ABS og hav af airbags. Man sidder bestemt ikke ringere beskyttet i en C-max end tilsvarende almindelige personbiler.

Motoren i den testede version
Den testede version var udstyret med en 90 hestes dieselmotor. Umiddelbart kan det lyder undermotoriserede til bilen, men det er ingenlunde tilfældet. Faktisk kunne vi ikke mærke den helt store forskel på denne motor og den 109 HK stærke storebror som vi netop havde testet i den almindelige Focus. Den er ganske kvik i bykørsel og på landevejene savner man heller ikke noget. På motorvejen nyder man den høje gearing og deraf følgende lave benzinforbrug. Vi endte ud med godt 17 km per liter diesel og det er absolut godkendt. Selvom dieselbilen er dyrere i indkøb gør vores benzinpriser det obligatoriske at teste totaløkonomien, inden man vælger billigste benzinvariant. Selv med et moderat kørselsbehov på 20.000 km om året, vil det være fornuftigt at købe diesel.

Konklusion
Ford har med C-max skabt en bil i en klasse, som redaktionen ikke helt kan forstå behovet for. På hvide plader vil C-max nemlig være en smule dyrere end den velkørende Focus stationcar og så er valget pludselig meget svært. I vores bog sidder man bedre i Stationcar udgaven, selvom man selvfølgelig sidder lidt højere i C-max.

Til gengæld kan vi sagtens se fordelene i at smække gule plader på bilen og få en velkørende varevogn til under 150.000. Det er her vi ser vognens styrke. Også selvom man egentlig burde vælge en C-max på det fleksible bagsæde, hvor man kan indrette bilen med ialt 2, 3, 4 eller 5 sæder i forskellige kombinationer. Synd og skam at gode ambitioner og designernes streger bliver udvisket af gule plader.

Tekniske data

Model

Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi Ambiente Van

Pris

Kr. 144.320 inkl. moms, men ekskl. levering og metallak

Motortype 4 cylindre, diesel

Træk

Forhjulstræk

Slagvolumen

1.560 ccm

Ydelse

90 hk ved 4.000 o/min

Moment

215 nm ved 1.750 o/min

Gearkasse

5 trin manuelt

Topfart

174 km/t

0-100 km/t

13.1 sekunder

Forbrug opgivet

Ikke oplyst – ved blandet kørsel (EU-norm)

Forbrug målt

17,6 km/l ved blandet kørsel

Bagagerum

Ikke oplyst

Egenvægt

Ikke oplyst

totalvægt

Ikke oplyst

L/B/H

433,3 cm/182,5 cm/159,5 cm

Testperiode

August 2006

Testvarighed

7 dage

Testlængde

1.100 km

Testvejr

Solskin, regnvejr, 15-23 grader

Testområde

Motorvej, landevej, by

Standardudstyr

Aircondition, elruder foran, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle med varme, højdejusterbart forsæde og rat, radio/cd

Konkurrenter

Opel Zafira, Honda FR-V, Mazda 5