BMW 130i

Der undslipper redaktionen et fælles suk da vi afleverer BMW 130i tilbage i god stand. En uge i teststolen virker meget kort i en bil af denne fornemme støbning.
Omvendt er vi også en smule lettede over at tingene ikke går helt så hurtigt i næste testbil. De 265 hestekræfter i en forholdsvis lille bil er næsten for meget af det gode. Næsten.

Modificeret motor
Vi har tidligere testkørt en BMW 330i – som også rummer den herlige 3 liters rækkesekser. I denne BMW 130i er motoren lettere modificeret og yder nu 265 heste. Samtidig er 1-serien 125 kg lettere og det får bilen til at virke meget hurtigere. 6,1 sekunder skal den bruge på at komme fra 0 til 100 km/t. Det er flot og det virker lige så hurtigt som det lyder. Den fornemmelse af vildskab som vi efterlyste i 330i er mere fremtrædende i 130i – og det er bestemt ikke en ubehagelig følelse.

En perle
Motoren er tidligere blevet skamrost af utallige trykte og elektroniske medier. Vi skal ikke holde os tilbage. Den maskine er og bliver en perle. Der er fænomenalt godt træk i den fra stort set alle omdrejninger. I 6. gearet trækker den rent fra 40 km/t og den skal bare lige en smule over 1000 o/min før der sker noget. Ved 1500 o/min er accellerationen mærkbar og over 3000 tager den for alvor fat.

Andre biler kan være lige så hurtige, men ikke ret mange – om nogen overhovedet – har samme spændvidde som denne formidable 6-cylindrede fartmaskine. Den bliver bare ved og ved med at skubbe dig tilbage i sædet, ja helt op til 7.000 o/min. Lyden er også forrygende – og stærkt vanedannende. Magtfuld, kraftfuld, overlegen.

Alle gode gange tre
Vi har tidligere haft lejlighed til at teste både 118i og 118d og der er ingen tvivl om motoren i 130i kører fra dem begge på alle områder. Der er en fartmaskine, som Audi skal op i deres S3 model for at hamle op med. Men prisen er også derefter. 600.000 kroner er mange penge for en bil, hvor bagsædet skal lægges ned, hvis man skal have barnevognen med og hvor kabinen, trods flotte materialer og lækker finish, ikke kan skjule, at det grundlæggende er BMWs mindste bil.


Der er akkurat plads til to autostole på bagsædet.

Tag til Tyskland
Topfarten i en 130i er elektronisk begrænset til 250 km/t, men den ville rende 260-270 km/t uden begrænsning. Nu opfører redaktionen sig altid eksemplarisk på danske motorveje og tester kun topfart på Autobahn, hvor der er plads og lejlighed til det. Der hvor motoren kommer til sin ret er i vores mening, de sikre overhalinger på landevejen, når en tøffende traktor spærrer for trafikken med 30 km/t. Her er det bare et blink, et let tråd på speederen og vupti er man forbi med lynets hast. Magtfuldt og fuldstændigt overlegent. Med forøget trafiksikkerhed til følge.

Bilen kører, bremser og styrer fantastisk, ligesom sine to mindre brødre, som vi tidligere har testet. Her er ikke ændret på noget.

Langtur
Vi skulle en tur over storebælt og selvom det inklusive lidt snoede omveje kun er 700 km så tog det redaktionen knap 10 timer at tilbagelægge. Årsag? De mange og langvarige køer på indfaldsveje og motorveje i og omkring København. Her er en gennemsnitsfart på 30 km/t ikke et særsyn i myldretiden. Og det er altså deprimerende at sidde i en velsmurt køremaskine med racerpotentiale, mens trafikken snegler sig afsted og radioen konstant bringer meldinger om nye trafikpropper og kødannelser. Vi krydser fingre for at det bliver bedre i takt med at vejarbejdet skrider frem, men det vil tage mange år inden man kan køre fra centrum af hovedstaden kl. 15.30 og forvente at undgå kø.

Stramme sæder
Stramt er godt i de fleste af livets forhold og det gælder også bilsæder. Faste, stramme og med et godt greb om kroppen når vejen svinger. Sæderne i BMW 130i har helt styr på kroppen og kan indstilles på alle mulige og umulige måde så man sidder helt rigtigt foran det lækre lille læderrat. Og er det ikke helt nok så er sæderne også udstyret med oppustelig lændestøtte så man sidder helt, helt fast. Vi anbefaler dog, at man anvender den oppustelige lændestøtte med varsomhed ellers bliver man bare mindet om de kilo man har for meget på sidebenene.

Og så er der lige det med koblingen
265 hestekræfter kræver sin kobling og det har BMW 130i så selvfølgelig også. Når trafikken glider lindt af sted eller man skifter gear for sjov på en snoet landevej fungerer den helt fint. Men men når man siddet en time i en mindre kø på Køgebugt motorvejen så opdager man ret hurtigt hvor stram og raceragtig den egentlig er. Det er simpelthen ligesom at gå til fitness. Så skulle trangen til bessermachen komme over BMW ingeniørerne, vil vi gerne anbefale, at de skaber den ideelle kø-kobling. Stau er trods alt også et kendt fænomen i Bayern og omegn. Kunderne skulle jo nødigt sidde og få lyst til en DSG gearkasse fra Audi.


Væn dig til flittige besøg på landets benzinstationer, for kræfterne koster.

Helligbrøde
Vi burde ligge næsegrus i beundring for fartmonsteret, men vi bøjer os kun delvist i støvet fra de hvinende dæk. Skulle vi vælge ud fra økonomiske hensyn bliver valget en 118d, hvor prisen er lige under de 400.000 kroner. Og køreglæden er den samme. Næsten. Til gengæld er der ingen imponator-faktor i en 118d, hvor 130i byder på rigeligt af slagsen. Det er en bil som alle passagerer bliver imponeret over. Når først man mærker motorens uimodståelige trækkraft, så breder der sig et smil på læben og man glemmer alt om at banken aldrig vil gå med til at finansiere den og at forsikringen vil koste en halv årsløn. Men smilet varer længe efter at testbilen er afleveret. Det var ganske enkelt en fornøjelse.

Tal og teknik
Model: BMW 130i
Pris: Kr. 596.000 ekskl. levering og metallak.
Motortype: 6 cylindre, række
Brændstof: Benzin
Træk: Baghjulstræk
Slagvolumen: 2.996 ccm
Ydelse: 265 hk ved 6.600 o/min
Moment: 315 nm ved 2.750 o/min
Gearkasse: 6 trin manuelt
Topfart: 250 km/t
0-100 km/t: 6,1 sekunder
Forbrug opgivet: 10,9 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt: 10,0 km/l
Bagagerum: 330 liter
Køreklar vægt: 1.350 kg
Total vægt: 1.875 kg
L/B/H: 423 cm/175 cm/143 cm
Testperiode: Oktober 2006
Testvarighed: 7 dage
Testlængde: 1.250 km
Testvejr: Solskin, regn, 10-20 grader
Testområde: Motorvej, landevej, by
Standardudstyr: 4 x elruder, tågelygter foran, Xenon-lygter, fjernbetjent centrallås, start/stop knap, el-justerbare sidespejle med varme, højdejusterbart forsæde og rat, radio/cd, to-zone klimaanlæg, sportsæder, sportsundervogn
Konkurrenter: Audi A3
Posted Under