Suzuki Swift Sport

Det er længe siden, at en Golf GTI kunne erhverves for 200.000 kroner, men kampen om at lave små, hurtige og sportslige biler er ikke blevet mindre. Nu hedder de sportslige modeller ikke Golf, men Ford Fiesta, Peugeot 207 og ikke mindst den nye Suzuki Swift, der er trukket i Sports-tøjet og byder sig til med en fornuftig pris.

Kræfter nok…. sådan da
Med 125 hestekræfter til en bil lige under 1 ton, så er den ikke helt håbløs i kapløbet mellem vægt og kraft. Motoren på 1.6 liter har VVT (variabel ventil timing) og alle hestene slippes først løs ved 6.800 o/min. Det er med andre ord en bil, som skal have lidt pisk, før den virkelig rykker.

Bilen er udstyret med en 5-trins close-ratio gearkasse, hvor gearene ligger meget tæt, og hvor totalgearingen klart er til den sportslige side. I praksisk betyder det, at omdrejningerne lige har passeret 3.000 når bilen nærmer sig 90 km/t på landevej. Det kan mærkes på støjbilledet og på motorvejen skal man reelt forbi 4.000 o/min for at følge trafikken.

Det er muligt, at bilen reelt kan presse accellerationer ned på 8,9 sekunder som importøren lover, men vi skulle virkelig gå til stålet før bilen føltes hurtig.

Gokart eller noget der ligner
Vi har tidligere været glade for det friske design, som faktisk er Suzukis bedste i vores bog. At sportsmodellen byder sig til med en ændret front, spoilere samt to pibes bagtil, gør det bestemt ikke værre. De standardmonterede 16″ alufælge klæder virkelig bilen.

Indsugningsmanifolden er med større og polerede kanaler for at lette luft-gennemstrømningen. Herudover har motoren varm-smedede og oliekølede stempler, der kan tåle hård belastning.

Godt udstyret
Men det er lige så meget det ekstra udstyr i bilen, som man betaler for, når checken på cirka 210.000 kroner skal skrives. Kabine og ikke mindst undervogn er nemlig piftet op og adskiller sig fra den almindelige Swift.

I den testede udgave var der blevet plads og råd til både esp, ebd, bremseassistent, traction control, 16 alufælge, fuldautomatisk klima, læderrat, pedaler i rustfrit stål, el-spejle og som noget særlig en nøglefri adgang.

Sikkerhedsudstyret er i orden med blandt andet 6 airbags, ISOFIX beslag til to barnestole bag, pedalsikkerhedssystem og selealarm.

Undervogn
What you see is what you get, i hvert fald for de fleste. Inden vi fik bilen gik håbet på at modtage en go-cart som vi kunne lege med på offentlig vej indenfor færdselslovens rammer. Den ligner nemlig en kvik og fræk bil når man ser den og det er præcis hvad man får. Desværre fandt vi aldrig ud af at slå ESP fra, så teknikken hjalp os under hele testugen. Det fjernede dog ikke fornøjelsen og det er en rar forsikring at have med.

Swift Sport er forsynet med en sportsundervogn, der skal håndtere de ekstra kræfter og sammen med Monroe er der udviklet specielle støddæmpere til bilen. Desuden er  hjulophængenes stivhed og bagakslens stivhed øget, hvilket giver bedre føling med bilen.

Sportslige sæder
Bilen er ikke verdens største og skønt sæderne passede perfekt til en af redaktørerne, måtte to andre erkende, at de skulle en tur mere i fitnesscentret, inden førersædet bliver rigtig behageligt. Bilen er bare ikke skabt til nordiske vikinger med for meget vintersul på kroppen. Adgangen til bagsædet er i sagens natur heller ikke den bedste med blot tre døre, men det går akkurat an.

Redaktionen er delt om bilens fortræffeligheder, for yngstemanden var mere end almindelig begejstret. Han fandt ingen problemer i at kile sin semi-slanke krop ned i førersædet, så dansehåndtagene akkurat klemmes fast af en veloplagt partner i form af de smalle sportssæder. Så sidder man rigtig godt fast og kan virkelig mærke bilen hele vejen rundt i svinget. Hatten af for det. Vi andre må en tur i motionscentret.

Design
Hvad designet angår er de ydre ændringer markante og vi kan lide dem. Profilen er mere agressiv og hvis man kan lide den almindelig Swift, vil man falde endnu mere for Sport-modellen.

Invendigt er sportslooket ført igennem via en række visuelle detaljer som pedaler i  rustfrit stål, tre-egret sportsrat i tykt læder og de to farvede sportssæder. Der er alu-look omkring radio og på dele af rattet og der er er generelt en rigtig god kvalitetsfornemmelse.

Konkurrenterne
I denne prisklasse er der ved første øjekast ikke så mange konkurrenter, som disker op med samme køreglæde. Kigger man lidt nærmere øjner man dog først og fremmest Ford Fiesta ST og Citroen C2 VTS. Eller måske en Ford Ka som byder sig til med lidt færre heste, men til blot 150.000 kroner?

Vi mener, at man som vanligt skal kigge sig grundigt om efter det bedste bud og der er række rappe biler til priser omkring 200.000 kroner som byder på enten mere plads eller flere hestekræfter.

Konklusion
På trods af testens 7 dage nåede vi aldrig til enighed om entydig konklusion. På plussiden tæller, at Suzuki Swift kører og styrer inspirende i retning af en gokart med stor motor. Udstyret er pænt og motoren lyder godt ved høje omdrejninger.

Omvendt trækker det ned, at motorvejskørsel hurtigt bliver trættende grundet den lave gearing. Her mangler vi virkeligt et 6. gear, og skønt det var svært at fjerne smilet fra ansigtet i testugen, melder dagligdagen sin ankomst ved længere tids bekendtskab, hvor man ønsker lavere støjniveau.

Der er flere skrappe konkurrenter i dette segment og hvor Suzuki sædvanligvis tager førertrøjen hvad angår lave priser, bliver Swift Sport hurtigt lige så dyr eller dyrere end de nærmeste rivaler. Den er sjov, kvik og let at køre. Men kun til de korte ture i byen eller på landevej. Har man stort daglige kørebehov, skal man vælge sig en helt anden bil.

Tal og teknik
Model: Suzuki Swift Sport 1,6
Pris: Kr.209.995 ekskl. levering og metallak
Motortype: 4 cylindre, række
Brændstof: Benzin
Træk: Forhjulstræk
Slagvolumen: 1.586 ccm
Ydelse: 125 hk ved 6.800 o/min
Moment: 148 nm ved 4.800 o/min
Gearkasse: 5 trin manuelt
Topfart: 200 km/t
0-100 km/t: 8,9 sekunder
Forbrug opgivet: 13,9 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt: 9,8 km/l
Bagagerum: 213 liter
Køreklar vægt: 989 kg
Total vægt: 1.485 kg
L/B/H: 377 cm/169 cm/150 cm
Testperiode: Januar 2007
Testvarighed: 7 dage
Testlængde: 425 km
Testvejr: Regn, blæst, 2-10 grader
Testområde: Motorvej, landevej, by
Standardudstyr: 2 x el-ruder, servostyring, fjernbetjent centrallås, el-indstillelige sidespejle med varme, højdejusterbart førersæde, integreret cd/MP3/WMA-radio med ratbetjening.
Konkurrenter: Ford Fiesta ST 150, Opel Corsa, Peugeot 206, Citroen C2 VTS