BMW Z4 Coupe

Hvor er den smuk. Dette spontane udbrud kom fra et af redaktionsmedlemmerne, der ellers ikke er kendt for at rutte unødigt med superlativerne i daglig tale. Og slet ikke om biler. Men BMW Z4 Coupe er en smuk bil. I hvert fald hvis biler overhovedet kan være smukke på linie med solnedgange og kvinder.

Blikfang
Udover at en bil skal være praktisk og til tider sjov eller inspirerende at køre i, så skal den også gerne være flot at kigge på. Og her har BMWs designere ramt plet med Z4.

Bilen er ganske enkelt et af de bedste blikfang vi har haft fornøjelsen af. På et tidspunkt smilede tre unge piger indtagende til redaktionens testkører. Unægteligt en anden gestus end den han normalt bliver forundt i sin udtrådte stationcar med to børnesæder bagi. De unge damers søde smil skyldtes afgjort mere bilen end chaufførens charme.



Lav bil i topklasse

Z4 er en sportscoupe til to personer, der helst ikke skal være alt for store. Z4 er nemlig en af de laveste biler vi har testet og dermed også en af de sværeste at komme ind og ud af. Ved hver ind- og udstigning udstrålede vi omtrent samme ynde og elegance som en gravid flodhest.

Indstigningen bragte minder om dengang et redaktionsmedlem sad fast i en Ferrari F40 og måtte have ejerens hjælp til udstigningen. Behøver vi sige, at den F40 aldrig kom længere end til garagen? Pladsen var ganske enkelt for trang i kabinen til en velvoksen skandinav.

Ned i cockpittet
Helt så galt er det dog ikke med Z4. Når først man har smidt de største vinterfrakker, er det muligt at kile sig ind uden at slå hovedet alt for meget. Sædet er lavt, men man sidder altid godt i en BMW, skønt exitmanøvrer kræver års yogatræning for at blive tilnærmelsesvist elegant.

Vi foretrak en tur i McDrive frem for en runde omkring boulevardcafeer, hvor man blot vil være til grin når man skal have hjælp til at komme ud af bilen. Og når man først sidder nede i cockpittet, har man heller ikke meget lyst til at komme ud igen. Dette er en ægte drivers car.

Design
Da Z3 skulle forvandles til Z4 kom danskeren Anders Warming på banen. Han gjorde et fantastisk stykke arbejde med Roadster-udgaven og Coupe versionen er ikke mindre smuk. Redaktionen brugte lang tid på gå rundt om bilen og beundre dens kurvede former. Den er i vores øjne fejlfri at skue. Potent, rå og maskulin at se til. Samtidig med bløde linjer, som gør det til en klassiker i garagerne om 20 eller 30 år.

Motor
Vi har tidligere testet en 330i med 258 hestekræfter. I denne modificerede version yder den tre liters perle rækkesekser ikke mindre end 265 veloplagte heste. Og vi skal love for, at de alle sammen er tilstede derude.

I forhold til 330i er der tale om mere end blot 7 ekstra heste. Men bilen har 100 kg mindre at slæbe på og gearingen er helt anderledes. Resultatet er en bil, der trækker som bare pokker og leverer musik og spræl i alle gearene. Den er lynhurtig i optrækket og de første 100 km/t nås på 5,7 sekunder hvilket placerer bilen i den pæne ende af sportscoupe klassen. Det fås hurtigere, men så er prisen en anden.

Udstyr
Af udstyr er det, hvad der skal være, men heller ikke mere. El-ruder, aircon, fartpilot, centrallås er et must i denne klasse. Læder er ekstraudstyr og en kold fornøjelse på vinterdage. Heldigvis er sædevarmen som vanligt i BMWs modeller særdeles effektivt og hurtigtvirkende. Det tykke M-læderrat er ekstraudstyr, men et rigtig godt valg. Det fede læder er suverænt at holde om og når der går sport i de små sving, er det perfekt for vores hænder. I redaktionens ydmyge mening findes der ikke bedre rat i bilverdenen.

Kvalitet
Når man betaler så mange penge for en bil, skal der mere end en ivrig motor til at imponere. Med Z4 får man et unikt design og en kvalitetsfornemmelse som i samspil med motoren retfærdiggør den høje pris. Eneste reelle anke var at sædet knirkede gevaldigt i bagerste positition, fordi det støder mod bagagerumsvæggen, og det fleste vil desværre være nødsaget til at have sædet helt tilbage.

Køreegenskaber
På motorvejen mellem København og Århus brummede motoren lystigt hele vejen, og  skønt bilen i sagens natur mangler limousinens tyste fornemmelse, så er motorlyden overhovedet ikke anstrengende at høre på. Heller ikke efter 3 timers uafbrudt kørsel med en marchfart på de tilladte 110-130 km/t.

Når turen kommer til de små snævre sving og der er god plads mellem de andre biler, kan sportsknappen slås til. Så bliver styringen lidt strammere og mere direkte og speederresponsen endnu hurtigere. Det er sikkert små ting, men det mærkes rent faktisk. Bilen kører i forvejen godt, og med sportsknappen slået til, er bilen ganske enkelt en af de bedst kørende biler vi har testet.

Her går det hele op i en højere enhed og bilen bliver en forlængelse af dine tanker. Den kører, kører og kører gennem sving med høj fart og en utrolig fornemmelse af kontrol. Mesterklasse.

Konkurrenter
Når regnestykket gøres op, er 800.000 kroner mange penge for en bil. Især hvis man sammenligner hvad man ellers kan få af solide og praktiske køretøjer for pengene. Der går 2-3 almindelige familiebiler i Toyota-klassen på denne prisseddel, men den sammenligning er helt urimelig.

En BMW Z4 Coupe skal nemlig sammenlignes med sin egen gruppe og det er Porsche Cayman, Mercedes SLK, Nissan 350Z samt ikke mindst Audi TT. De hører alle hjemme i egoistklassen med plads til to og potente motorer og sportslige køregenskaber. Og deres priser er omtrent de samme.

Konklusion
Hvordan kan man overhovedet vurdere en bil som Z4? Den er dyr, umulig til mere end to personer, vild og samtidig en smuk, forførende fartmaskine med ubegribelig megen køreglæde. En bil som denne vælges ikke med fornuften, men den har noget udefinerbart over sig, der gør den meget svær at glemme.

Vi har kørt i mange biler, men der er langt mellem mesterværker som denne bil. Glem prisen, glem økoansvaret og glem at Joan Ørting vil pege fingre af de 6 cylindre mellem benene og skrige potensforlænger så højt at de rammeløse ruder vil klapre.

Rul i stedet vinduet ned, giv den rødhårede sexolog et klap i måsen og læg så fra land med hvinende dæk. Forude venter en øde landevej og en uforlignelig køreoplevelse. Smilet fylder hele forruden. Hele verden er din.

Posted Under