Det gik ikke helt som danskerne havde håbet for Tom Kristensen i det 80. Le Mans løb, men Audi som mærke kan være mere end tilfreds. I forbindelse med løbet blev den nye topmodel i den faceliftede Q5-modelrække præsenteret.
Modellen får navnet Audi SQ5 TDI og under hjelmen banker en 3.0 liter TDI-motor med to turboladere, som sørger for at ydelsen bliver kraftfulde 313 hk. Drejningsmomentet burde kunne klare en lille traktor; 650 Nm ved 1450-2800 omdrejninger/min.
Audi SQ5 TDI forventes på markedet i første kvartal 2013 og er den første S-model med dieselmotor i Audis historie. Dermed er Audi med til at skabe den trend som tegner sig blandt de hurtigste biler fra tyske producenter; dieselmotorer med sportvognspræstationer.
Den stærke TDI-motor med en slagvolumen på 2967 cm3 er konstrueret som biturbo, hvor et spjæld forbinder de to turboladere, som aktiveres efter hinanden. Topstykkernes køling, indsugningsknastakslernes ventiltider og slaglængder, stemplerne, deres sprøjteoliekøling og stempelpindene er konstrueret specielt til den højtydende motor.
Common rail-systemet opbygger et tryk på op til 2000 bar og sprøjter op til otte delmængder ind i cylindrene pr. arbejdstakt. 3.0 TDI biturbomotoren har en fantastisk lyd. Lyden tilpasses yderligere via en sound-aktuator i udstødningssystemet, en højttaler i et lille siderør i udstødningssystemet.
Audi SQ5 TDI klarer sprinten fra 0-100 km/h på 5,1 sekunder, og tophastigheden ligger på 250 km i timen og ikke desto mindre frembyder bilen et imponerende lavt forbrug med 13,9 km/l ved blandet kørsel. Et resultat som blandt andet opnås ved innovativ termostyring, start-stop-systemet og et hurtigt og blidt skiftende 8-trins tiptronic.
Styretøjet i Audi SQ5 TDI er elektromekanisk og arbejder fintfølende og yderst effektivt. Sportsundervognen sænker karrosseriet 30 mm, og på de standardmonterede 20″-fælge sidder der dæk i størrelsen 255/45. Som ekstraudstyr tilbyder Audi fælge på 21″.
Køredynamiksystemet Audi drive select (ekstraudstyr) kan udvides yderligere med den dynamiske styring og dens trinløst variable udveksling.
Interiøret er sportsligt-elegant og holdt i sort, som det er typisk for S-modellerne. Loftbeklædningen fås som ekstraudstyr i farven månesølv. De elektrisk indstillelige sportssæder har som standard indtræk i perlenappa/Alcantara eller som ekstraudstyr læderindtræk, der fås i fire forskellige farver. Dekorindlæggene er af børstet aluminium, og som ekstraudstyr kan man også vælge afdækningerne i kulfiber af typen Atlas, klaverlak eller det nye aluminium/træ af typen Beaufort i sort.
Bagagerummet har plads til op til 1560 l bagage og SQ5 TDI er den oplagte bil til sportslige og aktive kunder. Med en anhængervægt på op til 2,4 tons er den desuden en usædvanligt stærk trækker til anhængerkørsel.
Som ekstraudstyr tilbyder Audi også topmoderne assistent- og infotainmentsystemer samt tjenesteydelserne fra Audi connect.