Skoda Octavia 1.8 turbo

Efter en uges test af Skoda Octavia er dommen klar; bilen er en fremragende køremaskine. Særligt når motoren har turbo.

Fremragende turbo
Alle taler om diesel – og vi gør det også selv. Faktisk så meget at man til tider kan glemme at der faktisk laves udmærkede turbomotorer til benzinmodeller. Sådan en har VW-gruppen på lager i form af den 1.8 liter store firecylindrede motor, som ses i både VW og Audi. Derfor behøver Skoda heller ikke skamme sig over at putte den i deres Octavia.

Samtidig blev det ugen hvor det blev tydeligt hvor stor forskel en motor gør i en bil. De 160 hestekræfter i Octavia føles som meget meget mere end de 140 i Laguna, som vi testede ugen før. Bilen har et forrygende kraftoverskud, som gør kørslen fuldstændig uanstrengt. Den følger fint med på motorvejen, uden at kny selvom kabine og bagagerum er fyldt op til randen. Den motor klæder bilen rigtig flot.

Fornem finish
Siden 1997, hvor Octavia landede på det danske markede og skabte rav i familiebilklassen med en bil til særdeles konkurrendygtige priser, har skodas ry kun gået en vej; op. Det skal den nye Octavia naturligvis søge at holde i hævd og redaktionen er ikke et sekund i tvivl; bilen er blandt de bedste i klassen. Og slår stadig de fleste på pladsen, ikke mindst i det enorme bagagerum, som hører til de absolut største på markedet.

 


Godt udstyret

Den testede bil var med Elegance plus pakken, som er lig med delllæder, eljusterbar førersæde og sidespejle med memory, Maxidot display, regnsensor, Xenon lygter med spulere og bakspejl med blændeautomatik. Det hæver prisen fra 311.000 til 344.000, men så er udstyret også meget tæt på komplet.
Personligt ved jeg ikke om jeg vil vælge pakken til. Og det bringer mig frem til konklusionen på ugens test. Hvis man alligevel køber bil i det prisleje, vil jeg foretrække at betale 341.000 for en 140 hestes TDI maskine med det fremragende DSG-gear og så nøjes med ambiente udstyrspakken. Det virker på papiret som det bedste bud i Octavia familien.

Grunden til at at valget falder på dieselversionen er at den sammen med DSG bringer bilen en klasse op i vores optik. Og så kører den naturligvis længere på literen end benzin-udgaven. 160 villige benzinheste under hjelmen skal koste på forbruget. Men det ændrer ikke på at Skoda med Octavia stadig sidder med en trumf den øvre mellemklasse.

Tal og teknik
Model: Skoda Octavia 1.8 TSI Elegance Plus
Pris: Kr. 311.000 kroner ekskl. levering og metallak (344.000 inkl. elegance Plus pakken).
Motortype: 4 cylindre, række, turbo
Brændstof: Benzin
Træk: Forhjulstræk
Slagvolumen: 1.798 ccm
Ydelse: 160 hk ved 6.200 o/min
Moment: 250 nm ved 1.500 o/min
Gearkasse: 6 trin manuelt
Topfart: 223 km/t
0-100 km/t: 8,1 sekunder
Forbrug opgivet: 13,5 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt: 12,8 km/l
Bagagerum: 480 liter
Køreklar vægt: 1.400 kg
Total vægt: 1.985 kg
L/B/H: 457 cm /177 cm/146 cm
Testperiode: Juni 2008
Testvarighed: 7 dage
Testlængde: 500 km
Testvejr: Regn, sol, blæst, 5-22 grader
Testområde: Motorvej, landevej, by
Standardudstyr: 4 x Elruder, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle med varme, el-justerbart førersæde, integreret radio/cd/MP3 sædevarme, fartpilot, dellæder, læderrat
Konkurrenter: Ford Mondeo, Honda Accord