Seat Altea FR TFSI DSG

Med 200 hestekræfter koblet til 6 lynhurtige trin i DSG-gearkassen, er Altea en rasende hurtig fornøjelse. Velkørende og adræt, men absolut ikke glad for vådt føre. Og så bliver man en anelse frustreret når vejret ikke arter sig i en helt testuge.

Vejrudsigten
Hvordan var vejret i uge 2 af 2008? Ja, det er næppe mange mennesker, som kan svare præcist på dette spørgsmål, men jeg kan. Det var regnfuldt og vådt hele ugen. Meget hyggeligt, hvis man putter sig i Erik Jørgensen sofaen foran vesterhavshyttens knitrende pejs sammen med sit livs kærlighed.

Og meget meget frustrerende, hvis ugen, som i mit tilfælde,  tilbringes i selskab med en forhjulstrukket turbobombe i form af Altea FR med den formidable TFSI-motor. Den bil har så meget kraft, at regnvåd asfalt og kick-down er uforenelige størrelser, næsten uanset hvor stærkt bilen kører. Her er nemlig oceaner af saft og kraft i motoren, som til overflod blev vekslet til hjulspin i første, andet og tredje gear.

Sportslig komfort
Jeg hører ikke til de mindste med en kampvægt på den forkerte side af 100 kilo, men sportssæderne i FR-modellen, var meget tæt på optimale til at holde mit legeme i et fast greb gennem sving, uden at det blev generende stramt på de lange stræk. Det er ganske enkelt et af de bedste sæder vi længe har testsiddet. Når man så smider et særdeles lækket læderrat komplet med shiftpadles oveni, ja så har man opskriften på en af bedste sportslige arbejdspladser i mands minde.

Det kompakte design på den halvhøje bil placerer den midt mellem en personbil og minivan. Men det gør bestemt ikke noget for designet holder hele vejen rundt, hvilket vi også konkluderede i den første test for mere end et år siden. Det er en yderst vellykket bil, som stadig er frisk at se på.

Turbomotor
Lad os for en stund dvæle ved motoren, for det er i virkeligheden den som det hele drejer sig om. Anmeldere hele vejen rundt i pressen har været enige om at lige præcis den motor er noget ganske særligt. Vi melder os gladelig i koret og synger lovprisninger.

Den særlige TFSI-motor yder 200 turbofodrede heste og de føles vilde og kontrollerede på samme tid. Der er masser af overskud i alle gear, så snart omdrejningerne runder 1.500. Omvendt er der ekstra power og vellyd at finde, når man lader den snurre op til 7.000 o/min. Så det gjorde vi.

Eller rettere vi drømte om at gøre det, men det våde underlag forhindrede omdrejningerne i at blive omsat til fart. Det var mildest talt temmeligt frustrerende, for man sidder med en følelse af at bilen kan meget mere end regnen giver den lov til.

Det Suveræne Gear vender tilbage
Vi har tidligere rost DSG-gearet og vi er stadig vilde med det. Der findes ikke nogen rimelig undskyldning for selv at røre rundt i gryden. DSG gør det bedre og langt hurtigere end selv professionelle racerkørere. De 6 trin i systemet er så at sige placeret med hver deres kobling; 1, 3 og 5 har en og 2, 4 og 6 gear har deres. Så mens maskinen drøner i det ene gear, så har den anden kobling allerede lagt næste gear parat. Det betyder fænomenalt hurtige skift.

Synes man stadig at det er sjovere selv at være herre over gearskift er der shiftpadles placeret ergonomisk korrekt ved rattet. Det virker også helt efter hensigten og begge hænder kan derfor placeres med et fast greb om det lækre læderrat, mens man “skyder” det ene gear efter det andet ind og ud af kurver og snævre sving.

Det er playstation på fire hjul og sindssygt underholdende. I kontrollerede omgivelser vel at mærke. Man behøver ikke køre 250 km/t for at have det sjovt.

Plads
Man finder sig meget hurtigt til rette i bilen og hvis man skulle være så praktisk at vælge bil, grundet et fornuftigt bagsæde og plads til fredagsindkøb i bagagerummet, så svigter Altea heller ikke. Netop fordi den oprindeligt er en sporty familiebil, er der plads til det meste.

Udstyrsmæssigt behøver bilen heller ikke flove sig. Foruden førnævnte sportssæder og læderrat er der bi-zone klima, varme i sæder og spejle, el-ruder hele vejen rundt og et hæderligt anlæg med MP3. Selvom de fleste drengerøve som undertegnede fra tid til anden vil foretrække at rulle vinduet ned og nøjes med turbomotorens sang.

Konklusion
Med en pris på knap 384.000 er DSG-udgaven kun cirka 17.000 dyrere end den manuelle version. De penge er helt klart den bedste investering, du kan foretage.

Uden tvivl er TFSI-motoren en kæmpe gevinst for Seat. Sammen med DSG-gearet resulterer det i en kompetent køremaskine med masser af køreglæde.

Den sjoveste og bedste Altea til dato.