Rolls Royce – historien om mærket

Den 4. maj 1904 mødtes sportskøreren Charles Stewart Rolls og ingeniøren Frederik Henry Royce. Royce havde en drøm om at bygge verdens bedste bil, og Rolls havde en drøm om at sælge verdens bedste bil.

Charles Stewart Rolls var rigmandssøn, playboy og gal med biler, og drømte om at få sit eget bilmærke. Det skulle være et førsteklasses produkt – bilerne Steinway flygel – og i maj 1904 kom han til Manchester for at besøge en fabrikant ved navn Henry Royce.

Rolls Royce Phantom Coupe
Mekanikeren Royce<BR>Henry Royce var søn af en fattig møller og havde hutlet sig til en uddannelse som mekaniker, og derpå startet en beskeden fabrikation af dørklokker og dynamolygter. Han eksperimenterede dog hele tiden med biler, og det ærgrede Royce, at tidens biler alle rystede så kraftigt, at møtrikker og bolte faldt af for et godt ord. Motorerne støjede også for meget. Lyddæmpning og afbalancering skulle være en vigtig ingrediens i de prototyper, han startede med at bygge.

Rolls faldt på stedet for bilen og sammen grundlagde de i 1906 selskabet Rolls-Royce, der nu er kendt for fremstilling af verdens fineste biler og bygning af flymotorer af udsøgt kvalitet. Så stor var firmaets succes, at mange rige, bilinteresserede måtte på venteliste fordi man til trods for den høje pris kunne sælge flere biler, end perfektionisten Royce kunne klemme gennem produktionsapparatet.

C.S. Rolls udviklede sin første flymotor kaldet Eagle i 1915, og den første jemotor blev fremstillet på fabrikken i 1943. I 1931 opkøbte Rolls-Royce en anden britisk bilfabrik, Bentley Motors Ltd., hvis modeller efterhånden indgik i Rolls-Royces bilprogram. Med bilmodellen “Silver Ghost” fra 1906 grundlagde Rolls-Royce- fabrikkerne deres ry som producenter af verdens fineste biler. Rolls-Royce har tjent som prestige-biler for verdens rigeste mennesker, og for mange kongehuse og andre notabiliteter.

Blandt Rolls-Royce andre modeller kan fremhæves Phantom, Silver Shadow og Camargue. Bilmærkets eksklusivitet understreges ved, at alle biler fremstilles i hånden, og at der i hele virksomhedens levetid kun er fremstillet knap 100.000 biler, hvoraf over halvdelen endnu kører.

Ny ejer overtager produktionen
Efter en konkurs 1971 dannedes Rolls-Royce (1971) Ltd., der blev Europas største flymotorfabrik. Dette selskabt leverede blandt andet flymotorer til det nu indstillede Concorde, der foretog overlydsflyvninger af Atlanterhavet med passagerer.

Fremstillingen af biler overgik til et selvstændigt firma, Rolls-Royce Motor Cars Ltd., der i 1998 blev solgt til den tyske VW-koncern, foran næsen på BMW. Dog var det BMW som fra 1998 til 2002 leverede motorerne til bilerne og dermed var forvirringen fuldendt.

Fra 1. januar 2003 har det alene været BMW som har bygget bilerne, idet VW trak sig ud af foretagendet og tog Bentley navnet med sig, som havde været en del af den oprindelige handel. <

Milepæle
1904: Charles Stewart Rolls og Frederik Henry Royce mødes
1906: Firmaet grundlægges i navnet Rolls-Royce
1915: C.S. Rolls udvikler sin første flymotor kaldet Eagle
1925: Phantom 1 modellen introduceres
1931: Rolls-Royce overtager Bentley
1965: Silver Shadow 1 modellen introduceres
1971: Selskabet går konkurs og genskabes under navnet Rolls-Royce (1971) Ltd. Corniche modellen introduceres
1998: Silver Spirit modellen introduceres. Rolls-Royce sælges til VW-koncernen
1998: Silver Seraph modellen introduceres
2003: VW overlader produktionen til BMW