For dem som virkelig har brug for en hurtig håndværkerbil på gule plader, lancerer Porsche nu deres kraftigste firehjulstrækker til dato. Hele 550 hestekræfter yder motoren i den nye Cayenne med tilnavnet Turbo S.
21″ hjul skal nok sørge for fremdrift med stil.
Den nye model er resultatet af Porsche-kundernes ønsker, idet efterspørgslen på eksklusive, kraftfulde og sportige SUV-modeller er steget, specielt på de nye voksende markeder i Østeuropa og Asien.
På trods af, at Porsche har givet den nye Porsche Cayenne Turbo S endnu bedre præstationer end den eksisterende Turbo model (500 Hk), så er brændstoføkonomien for Turbo S præcis den samme som for Turbo modellen.
Udefra kan Porsche Cayenne Turbo S kendes dels på dens 21” SportPlus fælge, som sidder bag de lakerede skærmkanter og dels på sportsudstødningssystemet med fire støbte aluminiumsrør. Luftindtaget er lakeret i vognfarven og den nye underspillede, men elegante ”lava grey metallic” farve findes kun til Porsche Cayenne Turbo S modellen.
Porsche Cayenne Turbo S modellens chassis er baseret på luftaffjedring samt justerbart højdeniveausystem sammen med Porsche Active Suspension Management (PASM), som er kombineret med Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) og den hastighedsbestemte servostyring servotronic.
Med introduktionen af Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) som en valgmulighed understreger Porsche sin førende position som leverandør af ultra slidstærke bremseskiver lavet af keramisk karbon fibermateriale. Når 2009 modelrækken bliver introduceret, vil denne high tech bremse, som oprindeligt blev opfundet til motorsport, blive tilgængelig også uden for motorsportens verden, nemlig i branchen for højtydende SUV modeller. Bremseskiverne på frontakslen er 410 mm i diameter og på bagakslen er de 370 mm i diameter. Nedbremsning foretages ved hjælp af seks-stemplede bremsekalibre i front og fire-stemplede bremsekalibre bag. PCCB kan vælges til øvrige Porsche Cayenne modeller som f.eks. Cayenne S, GTS og Turbo ved fælge på mindst 20”.
Den høje kvalitet i topmodellen understreges af standardudstyret i interiøret. Forsæderne har Comfort Memory Package, bagsæderne har individuel sædekontur, dørpaneler i alumimium med Cayenne signatur sammen med læderindtræk i to eksklusive duofarvekombinationer (sort/havana og sort/stålgrå) samt polstret læderrat.
Den seneste generation af Porsche Communication Management (PCM) inklusiv navigationsmodul giver en række lettilgængelige nye funktioner som betjenes via touch-screen. Som i alle andre Porsche Cayenne modeller kan Porsche Cayenne Turbo S også fås med stemmestyret navigationssystem, universal audio interface (med MP3 forbindelse), telefontilslutning via Bluetooth og TV modul til både analogt og digitalt signal.
BOSE Surround Sound System er standard med 14 højttalere og 410 Watt output, nu med mulighed for at gengive musik fra audio og video DVDs i 5,1 Discrete Surround format.
Porsche Cayenne Turbo S’ forbedrede ydelser i forhold til Porsche Cayenne Turbo modellen er sket gennem en modificering af udstødningsanlægget samt en optimering af motorstyringens parameter. I forlængelse af den øgede ydelse er motorens maksimale moment samtidig steget med 50Nm til 750 Nm inden for et område mellem 2.250 og 4.500 omdrejninger/min. Porsche Cayenne Turbo S accelererer fra 0-100 km/t på 4,8 sekunder og topfarten er 280 km/t.
Pris inklusive danske afgifter og moms er for Porsche Cayenne Turbo S kr. 2.857.919,- og for Porsche Cayenne Turbo S Van kr. 1.454.007 ekskl. moms.