MINI familien har fået et nyt medlem med Roadster modellen. Den succcesfulde genoplivning af MINI mærket har nu fået endnu et kapitel føjet til.
Fra starten stod det klart at den som de øvrige skulle have masser af køreglæde på listen over standardudstyr. Vi har på redaktionen testkørt en lang række af MINI modellerne og det er svært ikke at smile når man sætter sig ind i disse biler.
Med Roadster får man nu en topløs udgave, hvor bilen kun er beregnet til to personer. MINI Roadster er den sjette model fra det britiske luksusbilmærke og den første tosæders cabriolet i mærkets historie. Der er tale om en fortolkning af den kompakte roadster.
Motorprogrammet følger de øvrige i familien, hvilket giver ganske mange valgmuligheder og selv med den mindste motor er man sikret den karakteristiske gokart-køreoplevelse, som enhver MINI er eksponent for.
MINI Roadster er udstyret med klassisk kalechetag, som kan åbnes og lukkes i en håndevending så man får masser af open-air-køreglæde hele året rundt. Passagerernes sikkerhed i MINI Roadster sikres med to faste styrtbøjler bag sæderne som en integreret del af den optimerede karrosserikonstruktion.
Kalechekonstruktionen er udviklet så det ikke påvirker bagagerummets volumen på 240 liter, om taget er oppe eller nede. Den brede gennemlæsnings-åbning, som giver adgang til bagagerummet fra forsæderne, er en anden gennemtænkt detalje.
Designerne har formået at overføre MINI’s signaturdesign til en bil roadsterens klassiske former og dermed skabt en åben tosæders bil med uimodståelig charme. Selv med kalechen oppe har MINI Roadster en elegant profil med et flydende formsprog, hvor især overgangen fra kaleche til bagende fremhæver modellens karakteristiske tredelte design. De mange unikke MINI designdetaljer er med til at give den nye model en stærk mærkeidentitet.
MINI Roadster lanceres i fire motorvarianter, både benzin og diesel, som alle er både stærke og økonomiske. Modelprogrammet omfatter MINI Cooper Roadster (122 hk), MINI Cooper SD Roadster (143 h) og MINI Cooper S Roadster (184 hk) samt topmodellen MINI John Cooper Works Roadster med 211 hk.
Ved at forene stærke motorer og MINIens karakteristiske forhjulstræk med klassens suverænt bedste undervognsteknologi, trimmet specielt til MINI Roadster, opnår den nye model de køreegenskaber og den køreglæde, der er mærkets specialitet. Elektrisk servostyring med hastighedsafhængig servovirkning og Dynamic Stability Control (DSC) er standardudstyr i alle modeller, mens Dynamic Traction Control (DTC) med elektronisk differentialespærre (EDLC) er standard på MINI John Cooper Works Roadster og et muligt tilvalg på de øvrige modeller.
DTC-systemet giver bilen endnu bedre vejgreb på fedtede veje og mulighed for for alvor at udforske bilens sporty køreegenskaber ved dynamisk kørsel gennem svingene.
Karrosseriets høje torsionsstivhed (takket være anvendelsen af særligt afstivende konstruktions-elementer) og bilens lave tyngdepunkt giver MINI Roadster mere smidige styreegenskaber og forhøjer sikkerheden. Frontairbags og hoved/brystairbags yder sammen med den ekstremt stive forruderamme og faste styrtbøjler i poleret rustfrit stål vigtige bidrag til passagerbeskyttelsen. En aktiv bagspoiler kører automatisk op, når speedometernålen passerer 80 km/t, og medvirker til at forbedre MINI Roadsters aerodynamiske balance.