Kia Sportage 2.0 Van

Vi har tidligere testet Kia Sportage på hvide plader, men nu har Kia præsteret en fantastisk ny dieselmotor, som retfærdiggjorde en ny test, denne gang af en Van-udgave.

Ny motor forvandler bilen
Den nye motor er bedre på alle områder; stærkere, hurtigere, mere støjsvag og tilmed mere økonomisk i praksis. Umiddelbart er der ikke den store forskel – den gamle dieselmotor var også på to liter, men i den nye aftapning yder den 140 hestekræfter mod tidligere 112. Og det kan mærkes, ja, faktisk er bilen som forvandlet med den nye dieselbrænder ude foran. Et velfungerende manuelt gear med 6 trin gør bilen kvik og overraskende adræt størrelsen taget i betragtning. Den lyder godt, selvom den i sagens natur ebber ud over 4.000 omdrejninger.

Kvalitet
Dørene smækker med et solidt tryk. Plasten er hård, men ikke billig at se til. Sæderne støtter rigtig godt og er beklædt med praktisk stof, som givetvis holder til en del. Adskillige kopholdere og aflæggerum er indenfor rækkevidde. I det hele taget fandt vi os rigtig godt tilpas i bilen. Naturligvis er det upraktisk for en børnefamilie, at bilen kun huser to personer. Omvendt er der masser af plads bagude, når det virkelig gælder transport af større ting.

Rummelig
Bilen er meget regulær i sin opbygning og giver plads til et stort bagagerum med jævnt gulv – 166 cm i dybden. I øvrigt belagt med praktisk måtte i vinyl. Den sluger let en barnevogn eller to. Eller 15 sække affald til den lokale genbrugsstation, inklusive juletræet som havde mistet al sin pynt og glans for længe siden og som fruen havde ladet syrlige bemærkninger sive om i måneder.

Den uge hvor vi lånte Kiaen fik den lov at bevise sig værd. Selv fuldt lastet er motoren stadig veloplagt og trækker som en mindre lastbil, hvad den selvfølgelig også er i vanudgaven.

Frisk design
Designet er vellykket, harmonisk og ganske kraftfuldt, uden at det bliver en kæmpe bil at se på eller køre rundt med. Der er godt udsyn hele vejen rundt. Instrumentpanelet er godkendt, uden at være opsigtsvækkende. Der er hvad man har brug for og det virker altsammen. Den eftermonterede radio pynter ikke, for den stikker for meget ud fra det øvrige design, men det er småting og man kan jo bare købe sig en ny, der passer bedre ind.

Udstyr
Bilen er generelt flot udstyret med el-ruder, centrallås, bakspejl med blændautomatik, fartpilot, varme i sæder og klimaanlæg. Sidstnævnte fungerer eksemplarisk. Indstil den ønskede temperatur og tryk på auto-knappen, så finder systemet selv ud af resten. Ja, vi ved godt at mange andre biler tilbyder dette, men i den testede Kia fungerer det ualmindeligt godt. Altid en behagelig temperatur, selvom vi i testperioden oplevede et af de største temperatursving på en uge; fra 24 grader ned til frysepunktet.

Økonomi
Vores urimelige afgiftssystem klemmer ikke helt så meget liv ud af varevogne som biler på hvide plader. Oprindeligt af hensyn til erhvervsdrivende. Og bevares, dem sigter Kia også mod, men lur mig om ikke en del af bilerne bliver solgt til private. De får mulighed for en stor, rummelig firehjulstrækker med en imponerende motor. Har man lyst til at undvære firehjulstrækket kan Kia levere en forhjulstrækker 25.000 kroner billigere.

Vores vintertest af den gamle diesel viser, at firehjulstræk bestemt er anvendeligt om vinteren. I maj måned kunne vi lige så godt have levet foruden. Lad behovet afgøre om det bliver træk på to eller fire hjul. Har man campingvogn eller hestetrailer er firehjulstræk det mest fornuftige valg med en tilladt trailervægt på 1.600 kg. Skal man bare køre med haveaffald til genbrugsstationen er tohjulstræk rigeligt.

Tal og teknik
Model: Kia Sportage 2.0 Diesel Van
Pris: 179.999 ekskl. moms, levering og metallak
Motortype: 4 cylindre, række
Brændstof: Diesel
Træk: Permanent firehjulstræk
Slagvolumen: 1.991 ccm
Ydelse: 140 hk ved 4.000 o/min
Moment: 305 nm ved 1.800 o/min
Gearkasse: 6 trin manuel
Topfart: 178 km/t
0-100 km/t: 13,8 sekunder
Forbrug opgivet: 14,1 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt: 12,9 km/l
Bagagerum: 667 liter
Køreklar vægt: 1.574 kg
Total vægt: 2.200 kg
L/B/H: 435,0 cm/180,0 cm/170 cm
Testperiode: Maj 2006
Testvarighed: 6 dage
Testlængde: 460 km
Testvejr: Regn, solskin, kraftig blæst, 0-24 grader
Testområde: Motorvej, landevej, by
Standardudstyr: elruder foran, fjernbetjent centrallås, farpilot, el-indstillelige sidespejle med varme, sædevarme, to-delt bagageklap
Konkurrenter: RAV4, Hyundai Santa Fe
temasuperbiler
Posted Under