Den nye motor i Sorento klæder bilen rigtig godt med fornyet overskud og trækkraft. Kia Sorento er kravlet en klasse op og kampen mod konkurrenterne skal ikke længere vindes alene på prisen.
Stor, men ikke klodset
Bilen er ganske stor at se til og af den type, hvor man sætter sig op og ikke ind i bilen. I forhold til den gamle model er den vokset 2 centimeter i længden, men ellers ser man mest faceliftet i kabinen, hvor det hele er blevet en tand bedre end før. Som det bør være, når modeller får ansigtsløft.
Interiøret er pænt og nydeligt, uden dog at være prangende. Et sted man lige så gerne sidder i arbejdsbukser som i nederdel. De kørevenlige bil appellerer nemlig også til mange kvinder.
Der er ingen nævneværdige blinde vinkler og man får hurtigt en god fornemmelse af hvor bilens hjørner befinder. Det lyder lige til, men det er langt fra tilfældet med alle biler.
Bagagerummet er i sagens natur ganske omfangsrigt i van versionen. Hele 1,9 kubikmeter gods kan mester have med, når man skal rundt i byen.
Masser af trækkraft
I forhold til den gamle 2.5 liters diesel yder den nye motor 30 hestekræfter mere, nemlig 170. Men vigtigst af alt yder den 392 nm ved blot 2.000 o/m hvor den gamle model skulle helt op på 3.250 før dens 343 nm var til rådighed.
Der er med andre ord en tydelig forskel i bilernes trækkraft, og det gælder både på papiret og i praksis. Hvor man i den gamle lidt sad og undrede sig over hvor alle hestekræfterne mon var henne, så er man aldrig i tvivl om at denne model rykker.
Ballondæk
Vi havde lejlighed til at teste bilen på en række forskellige underlag, dog ikke decideret offroad. Der er ikke nogen tvivl om at den er kompetent til langt de fleste steder i den danske natur. Huller i vejen, jordknolde og fartbump forceres uden problemer. Til gengæld må vi også tilskrive den bløde affjedring og ditto dæk, at den virker noget livlig ved pludselige retningsskift. Her skal man erkende bilens forcer og dens begrænsninger. At drøne om hjørner er ikke dens livret, for der mærker man virkelig dens størrelse og bløde affjedring.
4 x 4 – til byen
Som ved tidligere testkørslet fungerer firehjulstrækket godt. Der er ganske vist ikke reduktionsgear, men vi savnede det ikke. Testugen bestod i øvrigt af en lang række små ture, men det egner bilen sig også fortrinligt til.
Med 3 års fuld garanti, tilmed uanset km-stand, så er man temmelig sikker på, at man ikke køber katten i sækken. Det er en prisværdig garanti, som burde være standard på alle biler i Danmark.
Arbejdshest
Den nuværende Sorento har været en af de mest populære 4×4 på det danske marked, så det er ikke underligt at den faceliftede model også præsenteres herhjemme.
De motormæssige ændringer er de største og takket været en nyudviklet turbo dieselmotor på førnævnte 170 hk er man sikret en trækkraft på op til hele 3500 kg. Det er dog kun automatgearversion som er godkendt til 3,5 tons – den manuelle må “nøjes” med 3 tons. Det lyder måske ikke af den store forskel, men vores gæt er at mange campingentusiaster eller bådejere med stor trailer, vil foretrække den største arbejdshest.
Der er tale om en meget veludstyret bil i EX versionen. Der er selvfølgelig elruder, centrallås og sædevarme. Desuden får man to-zone klimaanlæg, fartpilot, læder på rat og gearknop. I tilkøb bør man vælge det udmærkede touch screen anlæg med navigation og CD/MP3 afspiller. Det virker fremragende og vil være en skam at undvære.
Automatgearet har fem trin og arbejder fornuftigt, uden dog at være det bedste i klassen. Kickdown giver en rimelig god respons, næsten uanset fart. Det mest markante er dog det meget adrætte antrit. Bilen formelig springer frem fra stilstand og fra 0-40 km/t i laveste gear føles den næsten som en GTI.
En anke må dog være fartpiloten, der blev prøvet på et stykke motorvej med 110 km/t. Det burde ikke være nogen udfordring, men umiddelbart fornemmer man det som om fartpiloten skiftevis bremser og accellerer hele tiden for at holde farten selv når man kører ligude på helt flad vej. Det giver en underligt rykkende kørefornemmelse, og ikke den normale bløde fartpilot-oplevelse
Konkurrenter
Prismæssigt er Sorento udfordret af en række stærke konkurrenter, ikke mindst Honda CR-V og Toyota Rav4 melder sig på. Som nævnt skal Kia ikke længere vinde kampen mod disse alene på prisen. I takt med at Kia i kvalitet har nærmet sig konkurrenternes standard, ja så er priserne fulgt godt med. Faktisk kan du erhverve en Honda CR-V med den glimrende 2.2 diesel til blot 246.000 ekskl. moms, altså 30.000 mindre end Sorento.
Men her smider Sorento så sit trumfkort i form af den enorme vægt du må smide på krogen. 3.500 kg mod Hondaens blot 2.000 kg. Det faktum vil være et afgørende punkt for mange købere og som sådan er Kia Sorento et fremragende bud på en velkørende firehjulstrækker med kræfter til den store båd eller hestetrailer på slæb.
Det er en bil, som man efter et par køreture bliver ganske glad for. Ikke mindst med den forbedrede dieselmotor og de ekstra kræfter.
Tekniske data | |
Model | Kia Sorento 2.5 Diesel EX Van |
Pris | Kr. 281.320 ekskl. moms, levering og metallak. |
Motortype | 4 cylindre, diesel |
Træk | Firehjulstræk |
Slagvolumen | 2.497 ccm |
Ydelse | 170 hk ved 3.800 o/min |
Moment | 392 nm ved 2.000 o/min |
Gearkasse | 5 trin automatgear |
Topfart | 182 km/t |
0-100 km/t | 12,4 sekunder |
Forbrug opgivet | 12,7 km/l ved blandet kørsel (EU-norm) |
Forbrug målt | 9,2 km/l ved blandet kørsel |
Bagagerum | 1.911 liter |
Egenvægt | 1.994 kg |
Køreklar vægt | 2.670 kg |
L/B/H | 459 cm/186 cm/173 cm |
Testperiode | Januar 2008 |
Testvarighed | 7 dage |
Testlængde | 450 km |
Testvejr | Blæst, regn, 0-10 grader |
Testområde | Motorvej, landevej, by |
Standardudstyr | elruder, centrallås, to-zone, fartpilot, klima, tågelygter for og bag, tagrailings, højdejusterbart rat, radio/cd/MP3, el-antenne, læder på rat og gearknop. |
Konkurrenter | Suzuki Grand Vitara, Hyundai Santa Fe, Toyota RAV4 |