Kia Sorento 2.5 Diesel EX Van

kiasorento2008smallDen nye motor i Sorento klæder bilen rigtig godt med fornyet overskud og trækkraft. Kia Sorento er kravlet en klasse op og kampen mod konkurrenterne skal ikke længere vindes alene på prisen.

Stor, men ikke klodset

Bilen er ganske stor at se til og af den type, hvor man sætter sig op og ikke ind i bilen. I forhold til den gamle model er den vokset 2 centimeter i længden, men ellers ser man mest faceliftet i kabinen, hvor det hele er blevet en tand bedre end før. Som det bør være, når modeller får ansigtsløft.

Interiøret er pænt og nydeligt, uden dog at være prangende. Et sted man lige så gerne sidder i arbejdsbukser som i nederdel. De kørevenlige bil appellerer nemlig også til mange kvinder.

Der er ingen nævneværdige blinde vinkler og man får hurtigt en god fornemmelse af hvor bilens hjørner befinder. Det lyder lige til, men det er langt fra tilfældet med alle biler.

Bagagerummet er i sagens natur ganske omfangsrigt i van versionen. Hele 1,9 kubikmeter gods kan mester have med, når man skal rundt i byen.

kiasorento20084
Masser af trækkraft
I forhold til den gamle 2.5 liters diesel yder den nye motor 30 hestekræfter mere, nemlig 170. Men vigtigst af alt yder den 392 nm ved blot 2.000 o/m hvor den gamle model skulle helt op på 3.250 før dens 343 nm var til rådighed.

Der er med andre ord en tydelig forskel i bilernes trækkraft, og det gælder både på papiret og i praksis. Hvor man i den gamle lidt sad og undrede sig over hvor alle hestekræfterne mon var henne, så er man aldrig i tvivl om at denne model rykker.

Ballondæk

Vi havde lejlighed til at teste bilen på en række forskellige underlag, dog ikke decideret offroad. Der er ikke nogen tvivl om at den er kompetent til langt de fleste steder i den danske natur. Huller i vejen, jordknolde og fartbump forceres uden problemer. Til gengæld må vi også tilskrive den bløde affjedring og ditto dæk, at den virker noget livlig ved pludselige retningsskift. Her skal man erkende bilens forcer og dens begrænsninger. At drøne om hjørner er ikke dens livret, for der mærker man virkelig dens størrelse og bløde affjedring.
kiasorento20081 4 x 4 – til byen
Som ved tidligere testkørslet fungerer firehjulstrækket godt. Der er ganske vist ikke reduktionsgear, men vi savnede det ikke. Testugen bestod i øvrigt af en lang række små ture, men det egner bilen sig også fortrinligt til.

Med 3 års fuld garanti, tilmed uanset km-stand, så er man temmelig sikker på, at man ikke køber katten i sækken. Det er en prisværdig garanti, som burde være standard på alle biler i Danmark.

kiasorento20085
Arbejdshest
Den nuværende Sorento har været en af de mest populære 4×4 på det danske marked, så det er ikke underligt at den faceliftede model også præsenteres herhjemme.

De motormæssige ændringer er de største og takket været en nyudviklet turbo dieselmotor på førnævnte 170 hk er man sikret en trækkraft på op til hele 3500 kg. Det er dog kun automatgearversion som er godkendt til 3,5 tons – den manuelle må “nøjes” med 3 tons. Det lyder måske ikke af den store forskel, men vores gæt er at mange campingentusiaster eller bådejere med stor trailer, vil foretrække den største arbejdshest.

Der er tale om en meget veludstyret bil i EX versionen. Der er selvfølgelig elruder, centrallås og sædevarme. Desuden får man to-zone klimaanlæg, fartpilot, læder på rat og gearknop. I tilkøb bør man vælge det udmærkede touch screen anlæg med navigation og CD/MP3 afspiller. Det virker fremragende og vil være en skam at undvære.

kiasorento20082

Automatgearet har fem trin og arbejder fornuftigt, uden dog at være det bedste i klassen. Kickdown giver en rimelig god respons, næsten uanset fart. Det mest markante er dog det meget adrætte antrit. Bilen formelig springer frem fra stilstand og fra 0-40 km/t i laveste gear føles den næsten som en GTI.

En anke må dog være fartpiloten, der blev prøvet på et stykke motorvej med 110 km/t. Det burde ikke være nogen udfordring, men umiddelbart fornemmer man det som om fartpiloten skiftevis bremser og accellerer hele tiden for at holde farten selv når man kører ligude på helt flad vej. Det giver en underligt rykkende kørefornemmelse, og ikke den normale bløde fartpilot-oplevelse

kiasorento20083

Konkurrenter

Prismæssigt er Sorento udfordret af en række stærke konkurrenter, ikke mindst Honda CR-V og Toyota Rav4 melder sig på. Som nævnt skal Kia ikke længere vinde kampen mod disse alene på prisen. I takt med at Kia i kvalitet har nærmet sig konkurrenternes standard, ja så er priserne fulgt godt med. Faktisk kan du erhverve en Honda CR-V med den glimrende 2.2 diesel til blot 246.000 ekskl. moms, altså 30.000 mindre end Sorento.

Men her smider Sorento så sit trumfkort i form af den enorme vægt du må smide på krogen. 3.500 kg mod Hondaens blot 2.000 kg. Det faktum vil være et afgørende punkt for mange købere og som sådan er Kia Sorento et fremragende bud på en velkørende firehjulstrækker med kræfter til den store båd eller hestetrailer på slæb.

Det er en bil, som man efter et par køreture bliver ganske glad for. Ikke mindst med den forbedrede dieselmotor og de ekstra kræfter.

Tekniske data

Model

Kia Sorento 2.5 Diesel EX Van

Pris

Kr. 281.320 ekskl. moms, levering og metallak.

Motortype4 cylindre, diesel

Træk

Firehjulstræk

Slagvolumen

2.497 ccm

Ydelse

170 hk ved 3.800 o/min

Moment

392 nm ved 2.000 o/min

Gearkasse

5 trin automatgear

Topfart

182 km/t

0-100 km/t

12,4 sekunder

Forbrug opgivet

12,7 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)

Forbrug målt

9,2 km/l ved blandet kørsel

Bagagerum

1.911 liter

Egenvægt

1.994 kg

Køreklar vægt

2.670 kg

L/B/H

459 cm/186 cm/173 cm

Testperiode

Januar 2008

Testvarighed

7 dage

Testlængde

450 km

Testvejr

Blæst, regn, 0-10 grader

Testområde

Motorvej, landevej, by

Standardudstyr

elruder, centrallås, to-zone, fartpilot, klima, tågelygter for og bag, tagrailings, højdejusterbart rat, radio/cd/MP3, el-antenne, læder på rat og gearknop.

Konkurrenter

Suzuki Grand Vitara, Hyundai Santa Fe, Toyota RAV4