I 1989 blev XJ220 annonceret som bejler til titlen som verdens hurtigst bil. Folk der havde råd måtte betale 50.000 pund i depositum. De troede de fik en V12 motor og avanceret firehjulstræk. Desværre for Jaguar, skete der flere ting, som gjorde at man måtte ændre planerne flere gange fra tegnebord til den endelige produktionsbil. Da den første bil rullede på gaden i 1992 var motoren således en V6 med biturbo og bilen trak kun på baghjulene. I den mellemliggende periode havde der været adskillige prototyper, hvis billede var at finde på mange teenagedrenges værelser.
320 km/t – mindst!
Ambitionen var fra starten, at bilen skulle kunne køre 200 mph, svarende til 320 km/t. Dette mål blev indfriet da den opnåede en hastighed af 217 mph, svarende til 350 km/t. Dette var nok til at give den titlen som verdens hurtigste serieproducerede bil, endskønt rivalerne fra McLaren F1, snuppede denne plads allerede to år efter i 1994.
Navnet 220 står iøvrigt dels for drømmen om en topfart på 220 miles per hour og dels for det antal af biler man forventede at producere.
Celebre kunder
Som altid når der er tale om superbiler, var kunderne en eksklusiv kreds – dem der havde råd og dem, der fik lov. Elton John og Sultanen af Brunei var blandt de første kunder.
Desværre for Jaguar var flere af kunderne utilfredse. Dels fordi specifikationerne var ændret markant og dels fordi prisen var steget fra 361.000 pund til 401.000 pund. Samtidig var der i starten af 1990´erne en økonomisk krise, som gjorde det svært for spekulanterne, der havde lagt depositum i håb om at sælge bilen med fortjeneste sidenhen. Bilerne kunne ikke sælges og til trods for en begrænset produktion på blot 281 biler, kunne man helt frem til 1997 købe fabriksnye eksemplarer.
For at begrænse omkostningerne benyttede Jaguar flere dele fra andre mere almindelige biler. Således skulle bakspejlet have været hentet fra den franske citroen CX.