Hyundai I30 CW

Hyundai er ikke længere en opkomling i bilbranchen. Hverken hos forbrugerne eller hos journalisterne. Kvalitetsmæssigt har mærket flyttet sig med syvmileskridt de seneste fem år. Med I30 har man for alvor bidt sig fast og bilen fortjener at blive en succes.

Jeg har også kørt i nogle af modellerne fra 10 år siden og kan skrive under på at det dengang ikke stod skrevet i kortene, at mærket skulle rejse sig og blive andet end et alternativ til dem som ikke havde råd til en “rigtig” bil.

De dage er for længst forbi og som sådan kan mærket sammenlignes med både Kia og Skoda; de har alle taget turen fra udskældte lavprismærker til producenter af aldeles udmærkede biler.

Moderne stationcar

Den vanskelige klasse
Vi har tidligere testet den almindelige I30 med 5 døre, men det er med stationcarmodellen, som Hyundai kalder CW, at bilen for alvor bliver praktisk. Så når den nu også lige er kommet i en faceliftet model var det oplagt at tage en testtur i bilen. I30 bevæger sig samtidig ind i en klasse som er domineret af Ford Focus og Opel Astra, for bare at nævne de to mest oplagte konkurrenter.

Prismæssigt har Hyundai nemlig også nærmet sig konkurrenterne og det betyder at man skal sammenligne dem en til en uden prisforskellen som et forbehold. Det gør ikke sagen nemmere for Hyundai. De ligger ganske vist stadig i den billige ende, men om man skal betale 255.000 kroner for Hyundai eller 285.000 kroner for en sammenlignelig Focus (1.6 TDCi 109 heste) så er forskellen på de to biler med leasing eller afdrag på billån marginalt på månedsbasis.

Ford Focus er en referencebil i denne klasse, så til trods for den lille prisforskel er og bliver det altså reelt Focus som I30 skal bide skeer med og måle sig selv op imod.


Designet er frisk uden at være alt for futuristisk.

Motor
Testbilen er den største og dyreste i programmet. Motoren er på 1,6 liter og yder 128 hestekræfter med et moment 260 nm fra 1.900 omdrejninger. Det er bestemt ikke dårligt, men faktisk er den ikke voldsomt meget bedre end den lille motor med 90 hestekræfter, som kan være et godt valg. En del af faceliftet betyder, at alle modeller nu er udstyret med ISG (Idle Stop Go), et system der sparer brændstof ved at slukke for motoren når bilen holder stille i frigear. Det virker fint, men testmodellen havde periodisk fejl på systemet, så vi kørte ikke med det hele ugen. Fabrikken lover 22,2 ved blandet kørsel, men som sædvanlig kunne vi ikke nå dette tal i praksis. Vi kom ud med 17,5 km/l i testugen og det er godkendt. Faktisk er det 2 km længere på literen end Ford Focus med tilsvarende motor.


Overskueligt og med et klassisk design.

Rummelig
Hyundai i30 er som stationcar et oplagt valg for familien, der skal have plads til både børn og bagage. De går bestemt ikke galt i byen med et køb af denne Hyundai. Bagagerummet sluger 415 liter og er præcis så let at laste, som en bil i denne klasse skal være. På bagsædet er der meget fin plads til både voksne og børn, selvom fem fuldvoksne ikke vil finde det behageligt i bilen over meget lange stræk. Sådan er det for alle biler i denne klasse.

Sikkerhed
Hyundai kommer naturligvis med ESP som standard og 6 airbags inkl. gardinairbags godkender bilen til at køre sikkert på vejene anno 2010. Bilens forsæder er udstyret med aktive nakkestøtter, sikkerhedsselestrammere foran, ISOFIX beslag og selealarm på alle 5 pladser.


Førerpladsen er absolut godkendt.

Komfort
Bilen har en tilpas høj gearing til at motorvejsstøjen er meget begrænset og sammen med en passende stødæmpning er det absolut en behagelig bil at opholde sig i – også på længere stræk. Sæderne støtter godt og overalt føler man sig omgivet af materialer i en pæn kvalitet, men som nævnt er dette også et must. Når prisen nærmer sig konkurrenternes, så kan man ikke tillade sig at være ringere på noget område.

Udstyret
Vi kørte i højeste udstyrsvariant og nød selvfølgeligheder som el-ruder, centrallås, klima og varme i sæderne. Tillige CD/MP3 afspiller, USB stik til iPod og immiteret læder på gearknop og rat. Ja, faktisk mangler her ikke rigtig noget, uden at bilen dog føles prangende.

Med klassens bedste garanti
Redaktionen var ret hurtigt enige om, at I30 er Hyundais værdige bud i den nedre mellemklasse. Den er hverken bedre eller markant værre end konkurrenterne og der er reelt ikke noget negativt at sige om bilen; den kører godt, er komfortabel og ser også rimeligt vellykket ud i designet. At bilen så kommer med 5 års fuld garanti uanset kilometerantal er med til at vi giver bilen en klar anbefaling og 4 gode stjerner med ud på landevejen.