BMW X1 2.0D

Farven er det første som slår mig, da vi henter vores BMX X1 hos forhandleren. Den er retrobrun; bedre kan jeg ikke beskrive den uden at blive latrinær. Men farven holder og alle folk vi viste bilen frem til syntes farven var cool.

Sammen med beige indtræk giver den fornemmelse af at træde ind i en tidslomme på den gode måde, når man sætter sig ind bag rattet i bilen.

Firehjulstrækker – på baghjulene
Konceptet med at lave forhøjede versioner af eksisterende sedan-klassebiler er ikke fremmed. BMW laver f.eks. både X3, X5 og X6. Seneste skud er en X1 som altså ligger sig i kølvandet på 1-serien. Men pengene passer ikke helt, for den er større og rummeligere end 1-serien og skal egentlig sammenlignes med 3-serien på komfort. Og så har den kun baghjulstræk i de billigste varianter.

Forvirret? Ja, det er BMW ikke ene om i en tid, hvor bilproducenter introducerer nye biler til hvert eneste segment man kan opdrive. Audi har f.eks. ikke længere bare en A4, A6 og A8. Der har de seneste par år kilet sig modeller ind mellem klasserne i form af A1, A3, A5, A7 samt Q3, Q5 og Q7. Med andre ord er der snart en skræddersyet bilklasse til enhver bilkøber. På godt og ondt.

En af de bedste førerpladser i bilverdenen. Punktum.

Bilen har alle dyder fra en 3-serie og er med sin højde ganske let at komme ind i. Man finder sig perfekt til rette bag rattet – her ligner den sine brødre i de øvrige serier. BMW er bare fantastisk til at skrue en førerplads sammen, så alting fungerer. Nogle vil kalde vognens interiør for gammeldags, men alting fungerer forbilledeligt og hvorfor så egentlig lave det om?

Imponerende trækkraft
Motoren er en 2 liters diesel som efterhånden findes i et utal af aftapninger i flåden. Den ligger i alt fra 116d, 118d, 120d og 123d samt tilsvarende modeller i 3-serien og yder fra godt 100 heste til over 200 afhængig af turboens trykladning. Det er en fabelagtig motorkunst, som har sikret BMW titlen som verdens bedste gennem mange år på benzinmarkedet og nu gør de kunsten efter på dieselsiden.

I denne testede BMW X1 yder motoren 177 heste og momentet på 350 Nm leveres fra blot 1750 omdrejninger. Sammen med den klassiske 6-trins automatgearkasse sikrer det en komfortabel og ganske kvik kørsel. Bilen savner ikke kræfter. Og at man så kan køre ganske tæt på 20 km/l er ganske enkelt imponerende. Der kunne mange konkurrenter lære meget.


Parkereret foran kirken – men den indbyder ikke kun til søndagskørsel.

Dyr familiebil
Prismæssigt nærmer man sig 700.000 kroner for billigste model og med bare en rimelig mængde ekstraudstyr i vognen bliver udskrivningen desværre meget hurtig for høj. 3/4 million kroner får man altså rigtig meget bil for – også i BMWs egne rækker. Vi nød testugen i en bil, som kører knivskarpt, byder på skøn komfort og tilmed er ganske rummelig, men personligt ville jeg vælge en 3-serie i touring udgaven i stedet og så hælde ekstraudstyr i til pengene passede.

Eller måske endda overveje at købe en lettere brugt 5-serie og få mere prestige i garagen. Det skorter ikke på nysgerrige blikke, men det er som om folk ikke rigtig forstår bilen. Den ser lidt aparte ud og man påskønner den først efter nogle timer bag rattet i dens selskab. Herefter vil man så til gengæld nødig af med bilen igen.


Fra visse vinkler er bilen ganske sporty at se til.

Konklusion
Det en lidt underlig klasse vi befinder os; den er hverken fugl eller fisk. Den er skøn på motorvej og kører ret pænt gennem sving, men vil ikke være fornuftig at drive ud i off road terræn. Der vil det ellers udmærkede baghjulstræk hurtigt komme til kort.

BMW X1 er bestemt ikke en dårlig bil, men vi tror, at den bliver en parentes i motorfabrikkens hæderkronede historie. Man vælger enten en X3 med firehjulstræk eller en 3-serie, som er betydeligt billigere og giver langt mere mening rent økonomisk.

Tal og teknik
Model: BMW X1 2.0 Diesel S-drive
Pris: 617.785 kroner ekskl. levering og metallak
Motortype: 4 cylindre, række
Brændstof: Diesel
Træk: Baghjulstræk
Slagvolumen: 1.995 ccm
Ydelse: 177 hk ved 4.000 o/min
Moment: 350 nm ved 1.750 o/min
Gearkasse: 6 trin automatisk
Topfart: 218 km/t
0-100 km/t: 8,1 sekunder
Forbrug opgivet: 16,9 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt: 18,2 km/l
Bagagerum: 420 liter
Køreklar vægt: 1.565 kg
Total vægt: 2.045 kg
L/B/H: 445 cm /180 cm/156 cm
Testperiode: 2010
Testvarighed: 7 dage
Testlængde: 800 km
Testvejr: Overskyet, regn, sol, 5-15 grader
Testområde: Motorvej, landevej, by
Standardudstyr: Elruder, bizone klima, ratbetjent radio med CD, centrallås
Konkurrenter: Audi Q3, Kia Sportage

 

 

Posted Under