Drømmer du om en sportslig udgave af Hondas futuristiske Civic, så er det diesel udgaven du har brug for. Vi har testet adskillige civic og denne motor fungerer fremragende.
Den første tanke efter at man har sat sig ind og trykket på startknappen er: “Her er da noget helt galt.” En Honda med en omdrejningstæller der KUN går til 4500 omdrejninger – det er jo nærmest tomgang for en ægte Honda. Men bare rolig når Honda laver motorer så gør de det kompromisløst og deres diesel er mindst lige så god som alt andet på markedet.
Back to basics
Åh hvor skønt at være tilbage i en bil – hvor det at køre er det vigtigste. Altså i en drivers car. Efter en uge med BMW 745d var det helt befriende at komme tilbage i en bil hvor man ikke distraheres af perfekt støjdæmpning, elektriske sæder med sart lysebrunt læder og avancerede systemer til navigation, natsyn, parkeringsradar og adaptiv fartpilot.
Absurd at sammenligne en af BMW’s ypperste til næsten 2 millioner med en japansk mellemklassebil? Nej egentlig, ikke for BMWen har alt det avancerede køreelektronik som ville passe så godt til Honda Civic’s futuristiske design.
Men Civic er en bil for de mange og mangler derfor den sience fiction elektronik som man forventer når man åbner døren første gang. Som vi tidligere har skrevet: “Den ligner en flyvende tallerken – så man bliver lidt skuffet når man opdager at den ikke kan flyve”.
Civic’s ydre linjer er den slags som man enten elsker eller elsker at hade. På redaktionen elsker vi dem.
Men udsynet halter
Civic har store og tydelige spejle og lad det være sagt med det samme. Man får god brug for dem. C-stolpen er enorm og skjuler let en bybus eller et lastvognstog skråt bagud. Og den enorme spoiler, der deler bagenden i to tager det meste af udsynet baglæns.
Diesel skal – skal ikke?
Civic fås med to motorer; en meget sportslig 1.8 med 140 HK som vi tidligere har testet og med en 2.2 Diesel ligeledes med 140 HK. Forskellen? Tjah et moment på 340 NM slår alt i denne klasse og gør at dieseludgaven er det rigtige valg, for dem som søger den sportslige køreoplevelse. Vi kørte næsten 15 km/l. Og jo, 15 km/l er imponerende med tanke på at vi kørte rigtig meget på motorvej og ikke skånede motoren.
Skønt omdrejningstælleren kun går til 4500 omdrejninger, er der ikke noget galt. Den drejer ikke mange omdrejninger, men den gør det hurtigt, let og smidigt. Og sejtrækket er helt klart dieselbil når det er bedst – man kommer let til at starte den i andet gear helt uden at bilen brokker sig – og det er altså ikke normalt. Momentet er på 340 NM og det er voldsomt i en mellemklasse familliebil.
Løjer uden partikelfilter
En god diesel i den her klasse er alt andet end gratis. Til 356.950 kroner plus det løse kan man vælge mellem de fleste konkurrenter (minus Golf) og stadig have penge tilovers.
Motoren er som sagt fremragende men og det er et stort MEN. For uanset hvor fremragende en motor der er tale om, så mangler der altså et partikelfilter for at man kan køre Civic med helt ren samvittighed. Civic diesel burde være meget fornuftigt i afskrivninger (langt på literen, høj kvalitet, god plads og skarpe køreegenskaber) men eventuelle købere skal gøre sig klart, at værdien af dieselbiler kan styrtdykke hvis regeringen skulle få lyst til at lave om på afgiftsreglerne.
Instrumenter
Med alle de kræfter bliver man rigtigt glad for at der er fartpilot og at den er let at betjene via knapperne i rattet. Motoren har dejligt mange kræfter, så vi kunne godt ønske os at fartpiloten reagerede hurtigere på ændringer via rattet. Men den indbyggede forsinkelse er sikkert godt for både sikkerheden og for vores kørekort.
Det er ikke bare rart med en regnsensor, det er også et fremragende stykke sikkerhedsudstyr. Bare sæt kontakten på auto og forruden holder sig selv ren. Man kan tilmed indstille følsomheden på sensoren. Gearkassen er en fornøjelse at betjene og spaceball designet er tyvstjålet fra Volvo. Men det ser rigtigt godt ud.
De digitale instrumenter er klare og tydelige og fungerer rigtigt godt. Om aftenen og om natten spejler omdrejningstælleren sig i den øverste del af forruden. Det er en lille irriterende detalje, som man dog hurtigt lærer at ignorere.
Placeringen af spedometeret volder lidt problemer da man let kommer til at skygge for det hvis man holder øverst på rattet. Men det kan vi ikke klage over – for det er kun et problem når man ikke holder korrekt på rattet. Så det er enten design over funktion eller en pædagoisk detalje. Vi tror det sidste og glæder os i stedet over fremragende sæder i lækkert velour og en generelt høj finish på kabinen.
Startknap – vil I ikke nok forklare os ideen?
Kombinationen af en nøgle, der skal drejes og startknap man skal trykke på forstår vi stadig ikke. Vi henstiller stadig til de dygtige Honda-ingeniører, at de bruger bruger en søndag eftermiddag hos den lokale BMW forhandler i en BMW 118d. Nyd BMW’s keyless entry system – kopier det så med den hæmningsløse effektivitet som i sin tid skabte japansk bilindustri. Og skynd jer så at forbedre den dieselmotor inden PSA / FORD og BMW begynder at kopiere den.
Ikke keyless – men handy når man skal købe ind.
Vild på varme brede dæk
De monterede vinterdæk var til den larmende side som vinterdæk nu engang er. Om sommeren og fra fabrikken står Civic normalt på 225/45R17V. Og derfor bør man købe vinterdæk på smallere fælge når du køber din Civic. Når solen skinner og det er sommer er man vild på varme brede dæk som brødrene Bisp sang engang i fortiden. Men med sommerdæk i Civic original montering er man vildt på glatis i vinterhalvåret. Så stor tak til Honda for at have lånt os bilen på passende vinterdæk.
Value for money?
Bilen er seriøst sjov at køre og man glæder sig hver gang man sætter sig ind i den. Men Civic er nok sin egen største fjende. 357.000 kroner er mange penge når man for 255.000 kroner kan få Civic med 140 HK fra en sjov og omdrejningsvillig benzinmotor. Sports udgaven står i 270.000. Sammenholdt med det manglende partikelfilter er konklusionen klar; Honda Civic 2.2 i-CTDi er en bil langt over gennemsnittet med en fantastisk motor, men “value for money” betragtet er benzin udgaven et betydeligt bedre køb.
Med en pris på 357.000 kroner er der i realiteten frit valg på hylden i klassen så længe vi taler diesel. Billigste Golf Plus med 140 HK TDI koster det samme og for 416.00 får man dyreste Golf plus på prislisten inklusiv DSG gearkasse. Og for kun 376.00 kan du og din indre formel-kører hygge sig med en 170 HK Seat Leon FR diesel.
Så konklusionen er klar spar pengene og køb din Civic med benzin motor – diesel Civic er en fremragende bil men den er ikke i nærheden af at være 90.000 kroner bedre end benzin Civic.
Og ellers er der kun tilbage at sige tak til Honda for lave en diesel som kan køre skærmene af en benzin-GTI og som designmæssigt tør skille sig ud fra mængden. Til trods for et par kiksede detaljer, er det den slags design som vejene burde være fyldt op med.