En tur i Ford Ranger giver denne anmelder lyst til at pakke sadeltasker og Winchester riflen inden turen over de åbne vidder. Det er ikke videre logisk at en bil kan fremkalde lysten til at lege wild frontier cowboy, men Ford Ranger er en klassisk amerikanerbil.En firehjulstrækker for rigtige mænd med behov for at smide byggeaffald på det store åbne lad.
Tilbage i tiden
Når man gennem det meste af sit liv har interesseret sig for biler, så dukker der fra tid til anden minder op når man testkører nye biler. Således skete det for mig, da turen kom til Ford Ranger. Mine tanker vandrede tilbage til slutningen af 1970erne hvor jeg blot var en lille purk og min morfar, murermesteren fra Viby, kørte Pickup fra Toyota. Den første var babyblå og jeg kan kun erindre den fra billeder. Senere blev de grønne og kromlisterne forsvandt.
Modellen som på mange måder minder om nutidens Ford Ranger var Toyota Hilux. Interiøret var praktisk vinyl, der kunne tørres af med en våd sæbeklud. Der var naturligvis også vinyl på sæderne. Eller rettere der var vinyl på sædet i ental, for der var naturligvis sofasæde, så jeg kunne sidder mellem min morfar og mormor om søndagen. Men det var primært i hverdagen sofaen var i brug så morfar kunne transportere sig selv og murersvendene inde i bilen og et bjerg af sten, fliser, cement og andre byggemateriale på ladet.
Tiderne ændrede sig og den grønne pickup blev til små lastbiler fra Mitsubishi og søndagsturene blev henlagt til en Saab Combi, der dog stadig fik lov til at arbejde for benzinen.
Stållad med plads til 1.200 kg nyttelast. Stik lige den!
Min morfar var et diskret menneske, så en VW Tuareg var det næppe blevet til, dersom han havde levet i dag. Men en Ford Ranger kunne jeg faktisk godt se ham i. En bil der både kan bruges til almindelig hverdagskørsel og til hårdt arbejde.
Ford Ranger er en amerikansk pickup på godt og ondt. Den testede udgave var med dieselmotor og det var jo aldrig gået i guds eget land, hvor det skal være en benzinfodret V8. Men dieselmotoren er bilens reelle styrke og eksistensberettigelse på det miljøfikserede og afgiftsplagede europæiske marked.
Indretningen er som en almindelig personbil, men det til den skrabede side.
Kraftfuld
Naturligvis er meningerne delte om diesel vs. benzin, men de fleste håndværksmestre kan se fornuften i et bjørnestærkt moment, når ladet eller lastrummet er fyldt til bristepunktet. Det er rimeligvis begrundelse for valget af dieselmotorer. Og godt det samme at bilen har masser af moment, for bilen er stor.
Målene siger plus 5 meter i længden og en totalvægt over 3 tons. Det er ganske meget og har man ikke behovet for transport at meget og tung last, så er bilen mindre oplagt. Stålladet kan laste op til 1200 kilo – hvilket immervæk er en del cement eller andet tungt byggemateriale. Det er en skam at lade det være ubrugt.
Når man kører bilen uden last, føles motoren meget kvik og langt fra ungdommens erfaringer med traditionelle pick-up trucks. Faktisk kan Ford Ranger ret let lave hjulspin i både første og andet gear og når man lige har vænnet sig til så stor en bil, kan der gå næsten sport i at køre bilen som en anden gaderacer om hjørner.
Når jeg skriver næsten, så skyldes det at den mindste fejl resulterer i en temmelig bred udskridning. Her ville ESP i en eller anden aftapning være på sin plads. Ganske vist havde vi ikke stuvet materiale på ladet til at sikre bedre vejgreb, men en frostklar morgen blev mødet med en stribe is på kørebanen mere farligt end vanligt. Bilen krævede adskillige sving med halen og kontrastyring, før der var kontrol over tingene igen.
Komfort
Sæderne er 100 % personbil og giver en meget personbilsagtig kørestilling. Min mormor, der støvsugede min morfars biler hver fredag eftermiddag efter arbejdstids ophør naturligvis, ville have hadet kombinationen af beskidt arbejdstøj fyldt af kalk og almindeligt stof. Jeg ved godt, at kravene til en arbejdsbil er steget meget de sidste tre årtier, men alligevel er det som vinylsæder ville klæde arbejdshesten bedre.
Udstyr
Jeg forventer ikke meget udstyr i en bil af denne type til det danske marked. Og godt det samme, for ellers var jeg bare blevet skuffet. El-ruder, el-spejle og fjernbetjent centrallås samt en stereoradio med CD er der blevet plads til. Så er vi vist også hele vejen rundt. Det er ikke læder, bi-zone klima, fartpilot og den slags, som denne bil skal sælges på.
Sikkerhedsmæssigt er der de nødvendige airbags, abs og traction control, men decideret ESP mangler den altså. Firehjulstrækket er glimrende og takket været stort dimensionerede bladfjedre, bærearme og støddæmpere, er kørslen faktisk så behagelig som brochurerne lover.
Vi havde lejlighed til at teste bilen på ret hullede grusveje, som ville have taget modet fra en normal personbil. Ford Ranger spadserede aldeles uanstrengt over disse forhindringer, som kun den mest trofaste ganger transporterer cowboyhelten over klipper og sten.
Masser af moment – oplagt til automatgear.
Fugl eller fisk?
Efter en uges test er dommen ikke helt klar. I amerikansk målestok er Rangeren en lille pickup. Eksporteret til Europa bliver den til en megastor bil. Men dieselmotoren og den personbilsagtige kørestilling giver mig ikke den følelsen af at være King of the High Way som amerikanske mænd elsker.
Skal det være amerikansk pickup så vil jeg sidde som i Mac Truck højt over vejen og oprejst. Jeg vil se ned på personbilerne. Jeg vil glædes over automatgearkassen, der holder motoren nede i omdrejninger. Ikke fordi jeg kører diesel, men fordi en rigtig benzin V8 skal leverere masser af moment ved latterligt lave omdrejninger. Jeg vil ikke fortælle de andre medlemmer af amerikanerbil-klubben hvor langt jeg har kørt på en liter diesel. Jeg vil prale med, at jeg har råd til at have en bil, der kun kører 4 km/l og noget kortere når jeg spænder hestetrailere bag på og kører til Cowboy ridning.
Ford Ranger en ret beset en fin og fornuftig bil til håndværkere, landmænd, jægere, skovfoder og andre med behov for fire-hjulstræk og ting der bedst transporteres på lad. Altså en bil der først og fremmest til arbejde. En amerikansk livsstils bil bliver det aldrig i den testede version med manuelt 5 trins gearkasse og dieselmotor.
Vælger man bilen for dens dyder, nemlig evnen til at arbejde benhårdt og uanstrengt med tung last i ujævnt terræn, så er prisen lige under 200.000 inklusive moms særdeles rimelig.
Tal og teknik | |
Model: | Ford Ranger 2.5 Rap Cab |
Pris: | Kr. 165.990 ekskl. moms, levering og metallak kr. 198.289 inkl. moms. |
Motortype: | 4 cylindre, række |
Brændstof: | Benzin |
Træk: | Forhjulstræk |
Slagvolumen: | 2.499 ccm |
Ydelse: | 143 hk ved 3.500 o/min |
Moment: | 330 nm ved 1.800 o/min |
Gearkasse: | 5 trin manuelt |
Topfart: | 170 km/t |
0-100 km/t: | 12,5 sekunder |
Forbrug opgivet: | 11,2 km/l ved blandet kørsel (EU-norm) |
Forbrug målt: | 8,9 km/l |
Bagagerum: | 1.845 liter |
Køreklar vægt: | 1.845 kg |
Total vægt: | 3.070 kg |
L/B/H: | 507 cm/180,5 cm/174,5 cm |
Testperiode: | Januar 2008 |
Testvarighed: | 7 dage |
Testlængde: | 500 km |
Testvejr: | Regnvejr, stærk blæst, minus 2 til 10 grader |
Testområde: | Motorvej, landevej, by |
Standardudstyr: | El-ruder, aircondition, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle med varme, varme i sæder |
Konkurrenter: | Toyota Hi-lux |