Ford Mondeo 1.8

Da Ford præsenterede den seneste version af Mondeo, havde ingen forestillet sig at den skulle blive klasselederen på næsten alle fronter. Men det blev den og konkurrenterne havde pludselig et nyt forbillede at måle sig med.

Men hvor god er den egentlig efter nogle år på markedet, hvor konkurrenterne er blevet skrappere? Det satte redaktionen sig for at teste. Til lejligheden havde vi lånt den mindste motorvariant med 110 hestekræfter, som melder sig med en meget skrap pris i forhold til konkurrenterne

Klassens duks
I midten af 1990´erne blev Ford Sierra afløst af verdensbilen Ford Mondeo og designet var en klar forbedring. Alligevel må jeg erkende, at de eksemplarer jeg har kørt i, ikke har imponeret. Da den nuværende Mondeo blev introduceret i 2001 skete der noget banebrydende. Bilen var større, bedre, mere støjsvag og frem for alt mere velkørende end dens forgænger.

Man var gået en hel klasse op og det kunne ses på bilsalget. Faktisk var Mondeo i starten af 2001 med til at gøre den øvre mellemklasse in igen. Den blev hurtigt en af landets mest solgte biler og et stort hit blandt landevejens farende sjæle med en hidtil uhørt størrelse og komfort til prisen. Priserne fik i sagens natur også et nyk opad, men i forhold til Avensis og Passat ligner den stadig et foræringstilbud.

Mindste motor er ingen skam
Vi testede mindste motorversion med 110 heste og man kunne frygte at dette ville være håbløst lidt, men faktum er at vi intet manglede i testugen. Det er ikke nogen sprinter, men følger fint med trafikken og behøver ikke skamme sig. Vi kom ud med knap 12 km/l og det er pænt for en bil af denne størrelse.

Plads
Der er fremragende plads på alle sæder. Det elektrisk højdejusterbare forsæde gør det nemt at finde en præcis siddestilling. Sæderne støtter godt, også på bagsædet, hvor langbenede har fyrstelig plads. Man skal op i væsentligt dyrere biler for at finde det bedre. Eneste lille minus er en begrænset loftshøjde for den testede 5-dørs version, hvor 188 cm lige knap kan sidde uden at rage mod loftet. Har man et stort behov for altid at fragte høje passagerer på bagsædet, vil man med fordel kunne tage en stationcar udgave, hvor loftshøjden er betragteligt bedre.

Udstyr
Der er elruder foran, fjerntbejent centrallås, aircondition og elspejle med varme. Man kunne ønske sig en fartpilot til de lange stræk, men det er blot at tilkøbe sig fra listen over ekstraudstyr. Regn med ca. 4.000 kroner for det hele, og det er penge som er givet rigtig godt ud, hvis man kører i bilen hver dag. Et læderrat ville også være rart, men det testede plastic er nu heller ikke helt tosset.

Køreegenskaber
Det er bestemt en bil man gerne kører langt i. Det ved ikke blot redaktionen, men også de mange tusinde kørende sælgere og konsulenter, som hver dag triller rundt på landeveje og motorveje i deres Mondeo. Der er ganske enkelt en verden til forskel på denne model og 1990´ernes Mondeo. Det er skønt at se udviklingen gå i den rigtige retning; biler skal være bedre end deres forgængere. Det lave støjniveau er med til at fremme stressfri kørsel.

Næsten perfekt
Hvis man forholder sig til hvad der er muligt at købe til rimelige penge i Danmark, så er en Mondeo stadig et rigtig godt bud. Den er stor, rummelig, kvik, komfortabel og kvaliteten fornemmes at være i top. Den holder til at blive kørt i hver eneste dag og designet er langt fra forældet. Det gør den attraktiv som brugtvogn, hvor man skal påregne forholdsvis høje priser. Det er klart at disse vil falde i takt med at den nye Mondeo præsenteres og mange vil skifte til en ny model.

Man vil rimeligvis kunne gøre en rigtig god handel på nogle af de sidste modeller herhjemme, i forbindelse med introduktionen af den nye model.

Stærk pris
Man kunne håbe på el-ruder bagi og måske et læderrat, men ikke i denne basisversion og det er helt fair. Prisen er set med danske målestoksforhold absolut rimelig. Sammenligner man med billigste 5-dørs varianeter hos konkurrenterne falder det ud til Mondeos fordel; Citroen C5 og Peugeot (270.000), Mazda 6 (285.000), Opel Vectra (288.000), VW Passat (320.000) og endelig Toyota Avensis som tager hele 338.000 for billigste model.

Sidste udkald
I kulissen venter en helt ny Mondeo og derfor skal priserne være gode for at kunne sælge ud fra lageret. Vi tøver ikke med at give 5 stjerner til denne bil, hvor vi oplevede et sjældent godt forhold mellem pris og kvalitet. Havde jeg selv en kvart million til indkøb i firmabilsklassen, ville denne Mondeo blive mit valg. Den har alt, man med rimelighed kan forlange af en bil i denne klasse. Og så har bilen den udefinerbare fornemmelse af kvalitet og tryghed. Kort og godt, en fremragende bil.

Tal og teknik
Model: Ford Mondeo 1.8 Active 5 dørs
Pris: Kr. 260.864 ekskl. levering og metallak
Motortype: 4 cylindre, række
Brændstof: Benzin
Træk: Forhjulstræk
Slagvolumen: 1.798 ccm
Ydelse: 110 hk ved 5.500 o/min
Moment: 165 nm ved 3.950 o/min
Gearkasse: 5 trin manuelt
Topfart: 195 km/t
0-100 km/t: 11,7 sekunder
Forbrug opgivet: 13,2 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt: 11,9 km/l
Bagagerum: 500 liter
Køreklar vægt: 1.275 kg
Total vægt: 1.900 kg
L/B/H: 473 cm/181 cm/143 cm
Testperiode: Marts 2012
Testvarighed: 7 dage
Testlængde: 730 km
Testvejr: Solskin, 15-25 grader
Testområde: Motorvej, landevej, by
Standardudstyr: Elruder foran, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle med varme, eljussterbart forsæde (højde), integreret radio/cd med ratbetjening, sædevarme
Konkurrenter: Peugeot 407, Citroen C5, Mazda 6, Toyota Avensis, VW Passat