Ford Focus RS

Sommetider lander en bil på redaktionen, som på papiret ser rigtig fed ud. Vi havde læst og hørt en hel del op Fords nyeste rallybil til gadebrug i form af den voldsomme Focus RS. 305 hestekræfter i en forhjulstrukket bil og et udseende som taget direkte ud fra The Fast & The Furious var en kombination, som denne redaktion ikke kunne sidde overhørig.
Det grønne monster fanget i skoven

Det grønne monster
Det er svært at anmelde denne bil for sin dagligdags brugsværdi. Ganske vist har den både bagsæde og bagagerum, men det er ikke derfor man køber en RS version af Fords storsælgende Focus. Det gør man alene for at blive set. Alene den mintgrønne farve, de brede dæk og fede fælge sender signaler om at denne bil ikke er helt almindelig. Når man så tillige propper en overdimensioneret hækspoiler på bagsmækken og kombinerer den med en voldsom designet lyd fra de to afgangsrør, så er der ingen tvivl om at dette er en bil som vil ses.


En bagende som vækker opsigt.

Regnvejr!
Det kriblede i os for at få lov at teste bilen og se hvad den kunne præstere. Det er jo ikke hverdagskost at få serveret en bil, hvis motor og undervogn er klar til at bide skeer med duksene i denne rallybil-til-gadebrug klasse, nemlig Subura WRX STI og Mitsubishi Lancer Evo. De ligger dog højere i pris, selvom præstationerne ikke er markant bedre. Men Ford´en må klare sig med forhjulstræk og umiddelbart virker det som et klart nederlag. Heldigvis har ingeniørerne tryllet og skabt en undervogn, som rent faktsik er i stand til at tøjle de mange kræfter på magisk vis. Det er bilen blevet skamrost for i stort set alle medier vi har adgang til.

Men ak, træerne groer ikke ind i himlen (med mindre du altså kører ind i dem, fordi din Focus mister grebet i et sving) og der er bare visse underlag som ingen gadebiler kan lide. I dette tilfælde tilbragte vi 5 dage i bilen med det vådeste og mest fedtede føre i mands minde. Og bilen den kvitterede med hjulspin i stort set alle gear (jep, også i 5. gear). Det siger noget om hvor glat det var og ikke mindst hvor meget moment denne bil er udstyret med. Den er ganske enkelt vanvittigt potent, når den folder sine 440 NM ud ved blot 2.300 omdrejninger. Hvor lillebror ST med samme motor og 225 heste nøjes med sit bundtræk, så har motoren i RS lige fået det skud vildskab på toppen mod de 7.000 o/min, som vi er sikre på at køberne af denne type bil vil sætte stor pris på.

Opsigtsvækkende
Vi efterhånden kør ti en del biler, som man må kalde opsigtsvækkende og da også fået en del anerkendende nik eller interesserede spørgsmål når man vaskede en stor bmw eller fyrig GTI. Men vi har aldrig nogensinde oplevet så meget opmærksomhed som i dagene med Focus RS. Det er en bil for kendere og de kendere vil gerne byde op til dans. Forstået på den måde at den ene GTI efter den anden forsøgte at udfordre os til fartduel i bedste Fast & Furious stil. Det er nok smag og behag om man synes ens bil skal få andre bilister til at ligge centimeter fra bagenden og presse til at køre stærkt eller foretage hasarderede overhalinger, for at se om du følger med. Faktum er at RS modellen er lynende hurtig – selv på glat underlag – og når man træder speederen i bund kvitterer motoren med en dejlig sprød og potent lyd.Det lyder vildt godt. Også selvom lyden får selskab af en hulens masse hjulspin.

Som almindelig brugsbil er RS modellen bestemt godkendt. Selvom den i modsætning til lillebror ST kun fåes med 3 døre, er der såmænd udmærket adgang til bagsædet. Og når man er deromme er der samme plads som i den almindelige focus – og det vil sige ganske udmærket til en børnefamilie. Selvom der næppe vil være børnefamilier blandt de få købere til denne liebhaverbil. Dertil er den ganske enkelt for hurtig, skarp og krævende. Og vi har slet ikke talt om at den højst kører 10 km/l og koster tæt på 600.000 kroner. I den prisklasse får man rigtig meget for pengene; også hos f.eks. Audi eller BMW.

Slip den løs
Det er ikke fordi Focus RS er nogen dårlig bil; slet ikke. Den er et teknisk vidunder, som har bragt rallysporten et stort skridt ind i vores normale verden. Men spørgsmålet er så hvem der lige har brug for det? Denne redaktion vil til enhver tid vælge lillebror i form af ST udgaven. Den har ganske vist 80 heste færre, men den koster cirka 125.000 mindre. I praksis er den meget mere harmonisk og når underlaget var som i de fem dage hvor vi testede RS udgaven, så kan ST følge med overalt uden at blive hægtet af. Eneste undtagelse er topfarten hvor RS ikke er begrænset og rammer 265 km/t, hvis den har plads. Hvis den kun kører i byen eller på landevej i danmark er RS er lidt som at have en fuldblodshest i et kollegieværelse. Den hører til på de snoede grusveje iført komplet sikkerhedsbur, intercom og brandslukker. Og der står den ikke tilbage for nogen.