Ford Focus 1.6 Ecoboost

Ford har lavet en utrolig benzinmotor der med bare 1,6 liter yder 182 hestekræfter. Det er en formidabel motor i en fremragende bil. Desværre er benzinforbruget ikke imponerende.

Ford har længe været en af redaktionens favoritter, særligt den nye Focus udmærker sig ved et frisk design og en række gode løsninger.

Den egentlige nyhed er faktisk slet ikke bilen,  men selve motoren. Ganske vist er stationcarudgaven af Focus ikke nogen gammel bil, men det er de ny benzin-motorer med turbo, som har bragt Ford i medierne. Takket været en række innovative løsninger har man frembragt en række motorer med høj ydelse trods lille slagvolumen.

Der findes nok så interessant en lille 1,0 motor med 125 hestekræfter, som redaktionen endnu har til gode. I stedet havde vi en fornøjelig uge i den store model med 1,6 liters slagvolumen og hele 182 hestekræfter.

Motoren er stærkt vanedannende, for den trækker fremragende, men lad os starte med den største anke; den bruger for meget benzin. Når man bruger for 1.000 kroner benzin på en stille og rolig testuge, bliver det pludselig ikke så sjovt at køre med mange heste under hjelmen. Det officielle forbrugstal siger 16,9 km/l men vi kom ud med 12,5 km/l. Og vi kører generelt meget pænt og roligt i pressebiler, så ofte når vi ret lave forbrugstal, som ikke adskiller sig meget fra de opgivne værdier. Det skal nævnes, at forbruget både er aflæst i tripcomputeren og målt ved tankninger. Vi kunne på få rolige strækninger få bilen op på cirka 15 km/l, men aldrig i nærheden af normtallet.


Vi måtte en tur i skoven i testugen

Køreegenskaber
Nu skal det hele jo ikke gøres op i at benzinprisen har taget himmelflugten over 13 kroner. For bortset fra forbruget, så var det en fremragende testuge. Bilen gør sig fremragende på alle typer af veje. Den er tyst på motorvejen, inspirerende på landevejen og komfortabel på hullede byveje. Der er ganske enkelt ikke en finger at sætte på køreegenskaberne. De er endog bedre end i Mondeo, fordi Focus i kraft af sin mindre størrelse er sjovere at køre om hjørner, når det går halvstærkt. Og på motorvej føles den lige så klippestabil som storebroderen. Fremragende!

Når jeg ikke vil afskrive benzinmotoren til fordel for diesel, så skyldes det den fantastiske ro, der er over ecoboost benzinmotoren i tomgang. Hvor de fleste dieselbrændere larmer både ved koldstart og sågar efter timers brug, så skulle vi flere gange i testugen lige tjekke, at motoren var tændt ved at træde på speederen. Den siger næsten ingenting i tomgang og der er ingen genererende vibrationer eller mislyde. Det er imponerende.

Momentet er massivt fra 1.400 o/min og den indbyggede sparefunktion beder om næste gear straks nålen passerer 1.700 o/min. Det giver en herlig overskudsfornemmelse at cruise med lave omdrejninger vel vidende, at der er smæk på accellerationen helt op til 6.000 o/min.


I testugen kørte vi også Hyundai I40

Udstyret koster
Ford Focus fås til priser fra cirka 230.000 kroner med mindste motor og laveste udstyrsniveau kaldet trend. Den testede model ligger på en basispris på cirka 340.000 kroner med udstyrsniveauet kaldet Titanium. Hertil kommer Xenon lygtepakke, parkerings-assistenten og en såkaldt fører assistance pakke, hvilket får prisen tæt på 400.000 kroner alt inklusive.  Det er mange penge – ikke mindst hvis man begynder at sammenligne med hvad 400.000 køber dig i Mondeo-afdelingen hos samme Ford-forhandler. Jeg ville nok gå en bilstørrelse op, frem for at smide alt for meget udstyr i en mindre bil, men det er smag og behag.


Instrumentering er forbilledelig overskuelig

Parkeringshjælp …
De fleste har set reklamefilmen hvor Fords biler kan parkere sig selv med den flotteste baglæns parallelparkering, som de færreste kan/tør gøre efter. Men systemet har sine ulemper, for det virker bedst, hvor der ikke er for meget trafik til at genere systemet. Og man skal også helst have god tid til at køre frem og tilbage mellem parkerede biler på jagt efter det helt rigtige spot. Det er skam smart, men i praksis bliver det en feature, man kan imponere nabo og venner med. Resten af tiden vil man parkere selv.

Design
Focus bærer slægtskabet med Mondeo flot. Faktisk vil det kræve en kender at se forskel på Focus og Mondeo, hvis der ikke er emblem på bagsmækken, så meget ligner de hinanden. Det er reelt tale om en nedskaleret kopi af storebror, men det gør heller ikke noget, når Mondeo er så populær.

Fronten er yderst vellykket.

Udstyr
Basisudstyret fejler ikke noget og om man vælger hjælp til parkering eller advarsel for vognbaneskift må være op til den enkelte. Det koster, men det gør al moderne teknologi i starten. Om føje år vil noget af den avancerede og kostbare teknologi være standardudstyr i de fleste biler; sådan går udviklingen altid og det koster at være first mover som Ford er det her.

Konklusion
Focus har stadig en stor plads i redaktionens hjerter; det er svært at forestille sig en mere helstøbt bil i klassen. Kvaliteten er indiskutabelt helt i top og komforten tilhører som nævnt en højere klasse. Designet er yderst vellykket. Og motoren er en lille perle; hvis bare man altså ikke selv skulle betale benzinregningen. Men det skal vi og derfor lyder anbefalingen at gå i retning af dieseludgaverne eller vælge den helt lille 1,0 ecoboost motor.

Tal og teknik
Model: Ford Focus 1.6 Ecoboost St. Car Titanium
Pris: Kr. 387.850 ekskl. levering og metallak
Motortype: 4 cylindre, række
Brændstof: Benzin
Træk: Forhjulstræk
Slagvolumen: 1.596 ccm
Ydelse: 182 hk ved 5.700 o/min
Moment: 270 nm ved 1.600 o/min
Gearkasse: 6 trin manuelt
Topfart: 222 km/t
0-100 km/t: 8,1 sekunder
Forbrug opgivet: 16,9 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt: 12,5 km/l
Bagagerum: 490 liter
Køreklar vægt: 1.240 kg
Total vægt: 1.900 kg
L/B/H: 456 cm/182 cm/151 cm
Testperiode: Marts 2012
Testvarighed: 7 dage
Testlængde: 800 km
Testvejr: Regn, sol, blæst, 0-12 grader
Testområde: Motorvej, landevej, by
Standardudstyr: Elruder, fjernbetjent centrallås, key-less entry, el-justerbare sidespejle med varme, integreret radio/cd/mp3 med ratbetjening, sædevarme, læderrat, regnsensor, tågelygter for og bag, fartpilot, baksensor
Konkurrenter: Hyundai I30, Peugeot 308, Toyota Auris, Honda Civic
temasuperbiler