Ford B-max 1.0 Ecoboost

fordbmax6smallSikke en formidabel motor! Lige præcis sådan kan en uges indtryk af Ford B-max opsummeres. Den lille motor på blot 1000 ccm er ganske enkelt en perle.

Desværre kørte vi ikke helt så langt på literen, som vi havde håbet. Med blandet kørsel (landevej, by, motorvej) nåede vi kun ud på 13,8 km/l. Det er meget mindre end Fords egen opgivelse på 20,4 km/l. I praksis vil det være særdeles svært at nå mere end 16-17 km/l, selv med meget blød speederfod på lange lige stræk.

fordbmax5
Designet er blødt hele vejen rundt.

Men bortset fra benzinforbruget er den lille turbomotor ganske enkelt en perle. På papiret leverer den kun 100 hestekræfer og man kunne frygte at de ville drukne fuldstændigt i en bil, der trods alt vejer knap 1300 kilo. Men motoren er frisk, omdrejningsvillig og med meget mere power end tallene antyder; 13,2 sekunder om at ramme 100 km/t er ikke hurtigt. Men det føles magtfuldt og man har ikke behov for at geare ned for lave sikre overhalinger.

fordbmax2
Døren åbner HELT op til kabinen. Smart detalje.

En del af vægten, som sniger sig i nærheden af 1,3 tons, til trods for at bilen kun er 4 meter lang, skyldes de bl.a. de avancerede skydedøre, som giver let adgang til kabinen. Sammen med de traditionelle fordøre og manglen på b-stolpe, gør det adgangen til kabinen særdeles let; med dørene åben er kabinen ganske enkelt helt åben.

fordbmax
Fronten er meget harmonisk.

Billigste model koster cirka 190.000, med en gammeldags 90 hestes benzinmotor og uden aircon. Det er en indstigningsmodel, som primært tjener til at holde prisen nede. Den testede model koster 230.000 plus 5.700 for parkeringssensor bag, el-foldbare sidespejle og Active City Stop. Det bringer prisen op lige i underkanten af 240.000,- og det er mange penge. På linje eller lidt dyrere end konkurrenterne.

En af de ting som gør den nye Ford B-max til noget særligt er midterstolpen, som er integreret i dørene. Den løsning giver en helt ny og innovativ dørkonstruktion, som letter tilgangen til kabinen for både fører og passagerer. Spørgsmålet er reelt om man vil betale for den dyreste dreng i klassen, når det eneste man får ekstra er de store skydedøre? Svaret må være nej, men når vi alligevel anbefaler B-max som klassevinderen, skyldes det den fornemme finish og kvalitetsfornemmelsen overalt i kabinen. Den føles ganske enkelt ikke som billig Postmand Per agtig kassevogn, men som en helt normal rummelig personbil. På motorvej er støjen meget begrænset og med fartpiloten sat til 130 km/t cruiser den mageligt afsted med en komfort, som er meget større biler værdig.

fordbmax3
Den ser måske kedelig ud – men i praksis fungerer førerpladsen perfekt.

Ungerne elskede bilen i testugen; de sjove døre var en blærefaktor for klassekammeraterne. Men vi forældre holdt vejret af angst for at poderne skulle klemme en finger eller to i skydedørene. Børnene sad iøvrigt flot og godt på bagsædet, ligesom voksne også finder plads deromme. Skal det være rigtig godt, skal man dog op i C-max.

En tilbagevendende brokdetalje er førersædet, hvor en del af gulvkonstruktionen kolliderer med denne testkørers venstreben. Indrømmet, vi er ikke de mindste testkørere, men alligevel. Resten af førerpladsen er forbilledeligt indrettet med gode overskuelige instrumenter, lækkert rat, letgående gearkulisse og en flot finish.

 

fordbmax6
Farven klæder bilen – og vækker en del opsigt.

Bilen er praktisk med en lang række større eller mindre aflæggerum rundt om i kabinen. Sædekonstruktionen gør det let at fragte større ting i kabinen og i det hele taget har Ford tænkt sig godt om med denne bil. Alting virker og fungerer.

Sikkerhedsmæssigt behøver B-max ikke flove sig; Euro NCAP har tildelt den  fem ud af fem mulige stjerner. Og bilen føles sikker på vejen, med et fint reagerende styretøj, der er tilpas stramt.

Bilen er måske ikke en sportsvogn at se til, men designet er alligevel frisk fra alle sider. Og skal man have en lille praktisk kassebil, så er B-max et af de bedste bud lige nu.

Tal og teknik
Model:Ford B-Max 1.0 Ecoboost Titanium
Pris:Kr. 230.900 ekskl. levering og metallak
Motortype:3 cylindre, turbo
Brændstof:Benzin
Træk:Forhjulstræk
Slagvolumen:1.396 ccm
Ydelse:100 hk ved 6.000 o/min
Moment:170 nm ved 1.400 o/min
Gearkasse:5 trin manuelt
Topfart:175 km/t
0-100 km/t:13,2 sekunder
Forbrug opgivet:20,4 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt:13,8 km/l
Bagagerum:304 liter
Køreklar vægt:1.279 kg
Total vægt:1.769 kg
L/B/H:407 cm/175 cm/160 cm
Testperiode:Juni 2013
Testvarighed:7 dage
Testlængde:900
Testvejr:Regn, sol, blæst, 10-25 grader
Testområde:Motorvej, landevej, by
Standardudstyr:4 x elruder foran, keyless entry, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle, integreret radio/cd/mp3 samt usb og blutetooth, håndfri telefon via bluetooth, fartpilot, sædevarme, parkerings-sensor, regnsensor, aircondition
Konkurrenter:Kia Venga, Hyundai IX20, Citroen Berlingo, Skoda Roomster