På motorshowet i Geneve funklede elbilen Zoe som en ny stjerne. Fra oktober kan danske bilister erhverve elbilen, der starter ved priser på 161.400 kroner og får en rækkevidde på 210 kilometer.
På Renaults stand på Geneve Motorshow kunne bilentusiaster og den forsamlede verdenspresse beundre den nye Renault Zoe, der har flere nyskabelser, herunder en varmepumpe, der producerer varme og kulde på en uhyre effektiv måde. Der er også fast charge mulighed, lydsystem, der advarer fodgængere og cyklister, samt en avanceret touchskærm til alle bilens funktioner
Elbilen kommer til salg i Danmark til oktober, og til selve prisen kommer en månedlig udgift til batterileje via Renault på 699 kroner om måneden med 12.500 kilometers kørsel om året.
Elbilen Zoe er den første elbil fra Renault, der er designet og produceret som elbil helt fra bunden. Det betyder, at den på alle måder er nyskabende og indeholder en række helt unikke features.
Bilen er lidt over fire meter lang, har plads til fem og bagagerummet sluger 338 liter. Motoren yder 88 hk og batteriet er på 22 kW/t. Hastigheden er begrænset til 135 km/t, og på en fuld opladning klarer den ifølge de officielle NEDC målinger (New European Driving Cycle ) 210 kilometers kørsel, før der igen skal lades. At Zoe har en officiel rækkevidde på 210 kilometer er enestående i forhold til de eksisterende elbiler på markedet.
Den længere rækkevidde skyldes en række helt nyskabende elementer, der er samlet under begrebet Range OptimiZEr.
For det første har Renault Zoe en indbygget varmepumpe, der betyder, at man kan opnå en behagelig temperatur inde i bilen, uden at det går nævneværdigt ud over rækkevidden. Systemet fungerer som et omvendt airconditionanlæg og bruger kun meget lidt strøm til at producere varme/kulde. Systemet skaber 3 kW varme ved kun at bruge 1 kW af bilens batteri.
For det andet introduceres et helt nyt system til regenerativ energiopsamling. Den kinetiske energi, der opsamles ved at motorbremse opsamles i motoren, som konverterer det til energi til batteriet. Dette er set før, men som noget helt nyt samles der også energi, når man bremser. Et automatisk system anvender motorbremsen i kombination med den almindelige bremse og sender dermed også energi tilbage til batteriet.
Som det tredie er Renault Zoe den første, der anvender MICHELIN EnergyTM E-V dækket. Et dæk, der er udviklet til at optimerer vejgreb med lav rullemodstand og dermed øger rækkevidden.
I forbindelse med elbiler tales der meget om sikkerheden for de bløde trafikanter, og her byder Zoe på endnu en nyskabelse. Bilen kommer som standard med en Z.E. voice alarm. Mellem 1 og 30 km/t advarer den cyklister og fodgængere om, at her kommer en lydløs bil. Føreren kan vælge mellem tre forskellige lydidentiteter og det er muligt at slå systemet fra.
Tablet styrer hele bilen
Som den første elbil fra Renault er Zoe udstyret med Renaults R-Link system, der et et integreret multimediesystem, der hele tiden er online. R-Link består af en syv tommer skærm, der indeholder alle funktioner til blandt andet radio, navigation og overvågning af bilens batteriforbrug. Og da system altid er online kan man allerede nu downloade mere end 50 forskellige apps direkte i bilen.
R-Link indeholder udover navigation også elementer, der er helt specifikke for en elbil. Nemlig mulighed for hele tiden at overvåge bilens elforbrug og se tidligere tiders elforbrug. Via en PC eller via en smartphone kan man komme i kontakt med R-link således at man fra sofaen blandt andet kan overvåge, hvor meget bilen er opladet og man kan programmere for-opvarmning af bilen.
I første omgang kommer Renault Zoe ikke med udskifteligt batteri, men det er muligt at lynoplade bilen. På en halv time kan man lade bilens batteri 80 procent op, mens det tager en time at få batteriet fuldt opladet.