Redaktionen har tilbragt en uge i en BMW 116i. Største forskel fra tidligere testbiler er det faktum at det var modellen med 3 døre. Det fungerer udmærket, men vi foretrækker et par ekstra døre.
Det er vanskeligt at finde noget negativt at sige om BMWs modeller, foruden den faktum at de lynhurtigt bliver urimeligt dyre i Danmark. Det er et argument som er gældende for alle bilmærker, desværre.
Modellen er basishvid, men det passer meget godt til bilen.
Det er udmærket med start/stop systemet i BMWs efficient drive. Man vænner sig faktisk ret hurtigt til at bilen går i stå ved lyskryds. Jeg er ikke sikker på at man i praksis kan opnå de lovede 10% besparelse, men systemet fungerer upåklageligt – og da det er en benzinmotor er man fri for rystelserne når motoren kobles til igen.
Motoren er bmws mindste, og det kan jo få enhver farthungrende motorjournalist til at kede sig på forhånd, når data blot siger 1596 ccm og 122 hestekræfter. Til daglig fragter man jo unger til og fra daginstitituioner i stationcar med 135 hestekræfer og den er bestemt ikke hurtig. Så hvordan skal det blive andet end kedeligt? Ja, svaret er kort og godt BMW, for der er ikke ret mange der magter kunsten at lave motorer som dem.
Sportmodellen er udstyret med lækkert sportsrat i læder og velstøttende sæder. Det er med til at give et indtryk af en væsentlig hurtigere bil, end præstationerne, som knap kan måle sig med en familiebil fra konkurrenterne. Bevares, den render 200 på toppen, men 0-100 tager næsten 11 sekunder. På papiret burde den således være en halvtam fornøjelse, men virkeligheden er en anden. Man mangler ikke kræfter, med mindre man kommer fra en større BMW og den tager sving let og ubesværet. Det er en fornøjelse at køre i bilen.
Den klejne motor til trods, så har BMW altså formået at gøre bilen rimeligt underholdende at køre i. Bevares, den rykker i sagens natur ikke som en en 130i med 265 heste eller en 120d for den sags skyld.
En af mine bedste venner var lidt speciel i sine yngre dage; han nægtede konsekvent at køre i andet end biler med tre døre. Årsagen var ganske simpel, idet han mente det var langt nemmere at vaske en bil med tre døre frem for en med fire eller fem. Hvis man er meget pertentligt med sin bilvask, kan jeg godt se argumentet, men i daglig brug, så er 5 døre bedre.
Tekniske data | |
Model | BMW 116i 3 dørs |
Pris | Ikke oplyst |
Motortype | 4 cylindre, benzin |
Træk | Baghjulstræk |
Slagvolumen | 1.596 ccm |
Ydelse | 122 hk ved 6.000 o/min |
Moment | 150 nm ved 4.300 o/min |
Gearkasse | 6 trin manuelt |
Topfart | 200 km/t |
0-100 km/t | 10,6 sekunder |
Forbrug opgivet | 15,8 km/l ved blandet kørsel (EU-norm) |
Forbrug målt | 15,4 km/l ved blandet kørsel |
Bagagerum | Ukendt |
Køreklar vægt | Ikke oplyst |
totalvægt | Ikke oplyst |
L/B/H | Ikke oplyst |
Testperiode | Marts 2008 |
Testvarighed | 7 dage |
Testlængde | 500 km |
Testvejr | Solskin, regn, 5-15 grader |
Testområde | Motorvej, landevej, by |
Standardudstyr | elruder, tågelygter foran, fjernbetjent centrallås, start/stop knap, el-justerbare sidespejle med varme, højdejusterbart forsæde og rat, radio/cd, to-zone klimaanlæg, sportsæder, sportsundervogn |
Konkurrenter | Audi A3 |