BMW 114D

BMW er sprunget med på vognen og skåret i motorvolumen. Vi har testet mindste dieselmotor i BMW 114d med 95 hestekræfter. Det var både godt og skidt.Normalt er redaktionen udprægede fans af BMW, men testugen deler alligevel vandene. Det kan nemlig også blive for magert når man sætter sig ind i en bil, der signalerer kraftoverskud og motoren yder under 100 hestekræfter. Topfarten er beskedne 185 km/t og paradedisciplinen o-100 km/t tager 12,2 sekunder. Det er med andre ord ikke en typisk BMW med fartressourcer i overflod der er kørt i testgaragen.

Sporty 
Lad os starte med de ting, som man får med, uagtet motoren ikke lyder imponerende på papiret. Udseendet fejler jo ikke noget. Designet er sporty. Ikke mindst når der er 17″ alufælge på dyret. De klæder den.

bmw114d4

Interiøret kan der ikke sættes en finger på. Det er funktionelt og lækkert. Alting sidder perfekt og kvaliteten er tydelig i alle detaljer. Man sidder godt i sæderne – også på lange stræk. Redaktionen hører ikke til de mindste, men med lidt god vilje finder vi plads på bagsæderne også, selvom det område primært vil være egnet til børn eller mindre voksne. Sådan er det også i mange af konkurrenternes biler.

bmw114d3
Når man sætter sig ind i den ret lave bil (den er ikke velegnet til gangbesværede) lukker døren med et lækkert klonk. Bilen føles robust, selvom det er mindste model i BMW-familien. Alt hvad du ser på eller rører ved i kabinen er lækkert. Bilen starter med et tryk på en knap og gearene skifter som de skal. Indtil videre er den nøjagtig som alle andre i serien. Vi kører ud på landevejen og lægger an til overhaling. Det klarer den BMW jo altid i overlegen stil. Hmm… ikke denne gang. Der skal tænkes lidt mere over det. Den er ikke decideret sløv, men nogen sprinter er den altså heller ikke. Man kan træde speederen i bund uden at man presses tilbage i sædet. Det er lidt øv, så vi må fokusere på andre kvaliteter.

bmw114d5Så vi kører ud på motorvej og på med fartpiloten. Ahh… nu giver det mening. 130 km/t tilbagelægges i en behagelig ro og alting fungerer igen som i en “rigtig” bmw. Lige indtil man skal overhale. Så skal man igen have rimelig god tid og plads. Så er en 116d klart at foretrække.

Vi testede ikke topfart på 185 km/t, men vi skønner at ægte BMW-entusiaster vil savne lidt ekstra. Specielt når man rammer autobahn, hvor bilen hører hjemme. Med en enkelt undtagelse med en 316i fra 1980´erne er det første gang, at jeg oplever at mangle motorkraft i en BMW. Omvendt er jeg lige i målgruppen; blød kørestil med fokus på lavt brændstofforbrug.  20 km/l er absolut realistisk at opnå i hverdagen – også med kørsel i byområder.

bmw114d2

Pænt udstyret
BMW er notoriske for høje priser på ekstraudstyr. Man kan stadig købe sig fattig ved at sætte for mange krydser hos forhandleren, men faktisk er testbilen slet ikke ringe udstyret fra starten. Der er 6 airbags, ISOFIX, DSC, dynamisk stoplys med blinkefunktion, Run Flat-dæk, dæktrykkontrol, automatisk start/stop-funktion, elektronisk spærredifferentiale, genvinding af bremseenergi, Driving Experience Control inkl. ECO PRO-funktion, automatisk klimaanlæg, splitbagsæde, forlygtevask, læderrat med multifunktion, bilcomputer, sædevarme og en velspillende radio med 6,5″ farveskærm og iDrive-controller.

Vores testbil havde været en tur forbi listen med ekstraudstyr og fået monteret Sight Package (10.300 kroner) med antiblænd bakspejl, tågelygter, regnsensor og nedfældelige nakkestøtter. Derudover en Drive Comfort pakke (18.525) med Park Distance Control bag, fartpilot med bremsefunktion og hands-free funktion inkl. USB interface) og de lækre 17″ alufælge til 15.900.

bmw114d1

Leasing
En meget stor del af BMWs bilsalg går via leasing og det kan man takke attraktive priser for. En pakke med 20.000 km/år koster 3.850/måned inkl. service og leasingafgift. Så er man pludselig fantastisk godt kørende. Men inden man skriver under på leasingkontrakten bør man faktisk overveje at købe bilen. Med en kampagnepris på 265.000 kroner er man så langt nede at banken måske kan tilbyde attraktiv finansiering. Og pludselig er BMW ikke længere en urealistisk drøm.

Konklusion
Bilen kører fremragende, selvom den ikke er hurtig. Kampagneprisen er svær at slå, men når den udløber render bilen op i 293.000. Og så er der pludselig ikke ret lang vej til en 116d ED med 116 heste og lavere forbrug til 319.000 kroner. Den ville blive mit valg.

Tal og teknik
Model: BMW 114d 
Pris: Kr. 265.000 ekskl. levering og metallak. (kampagnepris)
Testmodel havde desuden udstyr for cirka 50.000
Motortype: 4 cylindre, række, Twinturbo
Brændstof: Diesel
Træk: Baghjulstræk
Slagvolumen: 1.598 ccm
Ydelse: 95 hk ved 4.000 o/min
Moment: 235 nm ved 1.500 o/min
Gearkasse: 6 trin manuelt
Topfart: 185 km/t
0-100 km/t: 12,2 sekunder
Forbrug opgivet: 24,4 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt: 20,0 km/l
Bagagerum: 330 liter
Køreklar vægt: 1.385 kg
Total vægt: 1.825 kg
L/B/H: 432 cm/176 cm/142 cm
Testperiode: juli/august 2013
Testvarighed: 7 dage
Testlængde: 900 km
Testvejr: Solskin, regn, tåge, 10-20 grader
Testområde: Motorvej, landevej, by
Standardudstyr: 4 x elruder, tågelygter foran, dynamisk undervogn, fjernbetjent centrallås, start/stop knap, el-justerbare sidespejle med varme, højdejusterbart forsæde og rat, radio/cd, bluetooth, usb, to-zone klimaanlæg, læderrat
Konkurrenter: Audi A3, Citroen C4, Opel Astra, Ford Focus