Audi A6 2.4 – Test

Vejret var godt. Faktisk ualmindeligt godt. 30 grader og skyfri himmel. Bilen var en Audi A6 2.4 V6. Jeg husker det tydeligt, fordi det var dagen hvor jeg blev gift. Jeg ankom standsmæssigt til kirken i en funklende ny A6, som efter min mening er noget af det mest vellykkede fra Audis designteam i mange år. Det store kølergrill, som ligner en åbenmundet hvalfisk, det coupeagtige tag og det flotte hækparti kan tage pusten fra de fleste.

Nu var det selvfølgelig bruden som skulle være i centrum denne dag (og resten af mit liv), men der var alligevel en hel del beundrende blikke, som blev sendt i retningen af den nyvaskede bil. Folk ville gerne vide om jeg havde vundet i lotto eller fået et nyt job, som direktør. Ingen af delene var tilfældet, men det passede mig svært godt at se folks imponerede ansigter, da jeg steg ud fra limousinen i kjole og hvidt. Audi laver gode biler. Det er vist ingen hemmelighed. Samlekvaliteten er noget af det bedste en bilproducent præsterer, ikke bare i det tyske ophavsland, men på hele denne klode.

Motoren er en nyudviklet 2.4 liters V6´er med 177 hk. Det lyder ikke umiddelbart af overvældende motorkraft til en så stor bil som Audi A6, som trods alt måler 492 cm i længden, men det mere end rækker.  Topfarten er 231 km/t og 0- 100 km/t tager ca. 8 sekunder med den manuelle 6 trins gearkasse, som jeg prøvede. Rigeligt for de fleste. I modsat fald findes bl.a. en 3.2 liters benzin med 255 HK eller en 3.0 TDI med 225 HK.  Længere ude i drømmeland venter en  RS6 med 450 HK.

Men tilbage til det mere adstadige tempo i den testede V6-maskine. De 6 gear i den manuelle gearkasse er meget lette at finde og det hele glider som i smør, dog med den tilpas faste fornemmelse, som gør at man aldrig er i tvivl om hvilket gear man har ramt. Motoren giver lyd fra sig, når man presser den, men ellers holder den sig eksemplarisk i ro. Også ved lidt højere hastigheder end danske landeveje tillader. Et smut på motorvejen piller ikke ved indtrykket af en utrolig velafstemt motor. For mange, ja langt de fleste, vil valget falde på netop 2.4 liters motoren og det er der ingen grund til at begræde. Den passer som hånd i handske med bilen.

Førerpladsen kan næppe gøres ret meget bedre. Alting sidder hvor man forventer det.  Den testede version var med et meget lækkert integreret navigationssystem. Suk, hvornår bliver den slags standard i mere almindelige biler?

Bagsædepladsen er god, men ikke prangende. Fire mennesker sidder særdeles godt, mens femtemanden får det hele til at virke lidt mere klemt. Men det er en detalje, som mange andre biler i klassen lider under; man vil så gerne gøre det godt for to passagere på bagsædet med skålformede og brede sæder, hvilket gør midterpladsen mindre komfortabel, idet bilen har en begrænset bredde at gøre godt med. Bagagerummet er til gengæld særdeles rummeligt med hele 546 liter . Vi benyttede det til at fragte en stor del af bryllupsgaverne hjem, så det er meget praktisk i anvendelse.

Den testede version havde kombinationen af alcantare og læder på sæderne i beige farver. Det passede utroligt godt til bilen og gav en fornemmelse af klasse. Motorens overskud, det lave støjniveau, flotte design og den høje kvalitet giver både fører og passagerer en fornemmelse af luksussedan. Audi A6 er bestemt er meget godt bud på bil i direktionsklassen, som tilmed er til at betale i danske kroner. Ca. 550.000 koster testbilen med standardudstyr som klima, el-ruder, esp og flotte alufælge. Nu håber jeg selvfølgelig at jeg kun skal giftes en gang i mit liv, men til alle andre giftelystne, skal der lyde en varm anbefaling af Audi A6. Den er oplagt til bryllupskaret og direktionsvogn.

temasuperbiler