Med præsentationen af den nye A3 i cabriolet, har Audi føjet et nyt kapitel til deres topløse modeller. Den vældigt populære A4 cabriolet har banet vejen for en lillebror og det tyder bestemt på at blive en velskabt baby.
Forårsfornemmelser i 2008
Den nye Audi A3 Cabriolet introduceres i foråret 2008 og på andre breddegrader end de danske er det en perfekt årstid for åbne biler. Herhjemme må man vente til sommermånederne, hvis man skal være bare nogenlunde sikker på ikke at køre højtliggende frisurer en tur gennem vaskehallen i tide og utide.
Nu er vejret næppe den helt store afskrækkelse for målgruppen, der givetvis allerede har garagen fyldt med andre mere praktiske transportmuligheder, såfremt vejrguderne opfører som de plejer i skandinavien.
A3 cabriolet bliver givetvis bil nummer 2 eller 3 hos køberne, men faktisk vil den sagtens kunne klare turen gennem regnbygerne eller sne og slud. Så skal kørslen blot foregå med den praktiske stofkaleche slået op. Og her løber A3 ind i verdensrekord-lignende tid; blot 9 sekunder skal den bruge på åbne på til det fri.
3-døre og mange motorer
Den velkendte 3-dørs model beholder sit harmoniske udseende selv med taget slået op. Modellen introduceres valget mellem fire forskellige motorer og som sædvanligt en lang række individuelt tilpasset ekstraudstyr.
De fire motorer er to benzinversioner (TFSI) og to TDI-motorer. Alle motorer kombinerer stor kraftudfoldelse med imponerende effektivitet. De har alle direkte indsprøjtning og turbolader. Ydelsen rækker fra beskedne 105 hk til pæne 200 hk. Som ekstraudstyr fås den innovative S tronic dobbeltkoblingsgearkasse. Skal det være rigtig sjovt er der næppe nogen vej udenom topmodellen med de 200 hestekræfter.
Audi tilbyder Audi A3 Cabriolet i udstyrslinjerne Attraction og Ambition. Begge udgaver har et righoldigt standardudstyr, som for Ambitions vedkommende blandt andet omfatter 17” aluminiumsfælge, sportsundervogn og sportssæder. S line-eksteriørpakken og S line-sportspakken fås som ekstraudstyr fra quattro GmbH.
Karrosseriet er fremstillet af blandt andet højstyrkestål, ultrahøjstyrkestål og varmestøbt stål samt en lang række forstærkende foranstaltninger, som giver karrosseriet maksimal stivhed og kollisionssikkerhed. Det kan ofte være et problem at få åbne vogne til at følge de lukkede modeller helt til dørs, når det gælder køreegenskaber, men her mener Audi at være godt på vej, takket været førnævnte brug af forskellige ståltyper og nøje afstemt undervogn.
Der er endnu ingen priser på den topløse variant, men forvent mindst 200.000 mere end den almindelige.