Artega GT

Danskeren Henrik Fisker har igen ridset flotte linjer til en bil, denne gang i form af Artega fra tyske Paragon.

Henrik Fisker er kendt i det meste af bilbranchen. Han har æren af at have designet BMW Z8, Aston Martin V8 Vantage og Aston Martin DB9. Han havde også et soloprojekt under sig eget navn, Fisker, hvor han på basis af blandt andet BMW ombyggede og redesignede sportsvogne.

Egentlig er firmaet bag Artega-bilen leverandør af komponenter til bilindustrien. Man ønskede dog at vise verden, at man også kunne udvikle en hel bil, frem for blot enkeltdele.

Sportsvognsprojektet Artega så dagens lys og blev skilt ud i et selvstændigt selskab. Henrik Fisker kom til og snart kunne man vise en prototype frem, som blev godt modtaget. Så godt at man valgte at føre bilen frem til produktion. Og det er i den produktionsklare form af den nye Artega GT får premiere på Frankfurt-udstillingen.

Man kan gå to veje når biler skal køre stærkt, enten kan man gøre dem lette, eller man kan putte stærke motorer i. Med Artega har man valgt en forholdsvis lav vægt kombineret med den stærke FSI motor fra VW. Med et slagvolumen på 3,6 liter yder V6-motoren lige knap 300 hestekræfter og det giver bilen en topfart på respektable 270 km/t.

Bilen sigter mod Porsche Cayman og til en pris på knap 75.000 euro, ligger den godt til. Produktionen forventes at være på 170 enheder det første år og de første 500 eksemplarer er alle afsat på det tyske hjemmemarked, hvor man jo kan nyde topfarten helt lovligt.

Gearkassen er ligesom motoren fra VW i form af den fremragende 6 trins DSG model. Sammenholdt med den lave vægt kan de først 100 km/t nås på under 5 sekunder.

Skulle man drømme om at stille sig i kø og få bilen på danske plader sniger prisen sig lige over en million kroner. Der har vist aldrig været en bedre grund til at flytte syd for grænsen.