XSR48

Hvis man som bådentusiast er træt af at blive overhalet af jetski, så bør man investere i en XSR speedbåd. Båden er designet og fremstillet af XSMG Marine og i stærkeste opsætning er der tale om en regulær racer.

Ifølge fabrikke har man taget DNA fra en superbil og skabt verdens første rigtige superbåd. Nu er der flere om buddet i denne kategori, men alligevel skiller XSR-modellerne sig ganske pænt ud fra mængden.

Havets Bugatti Veyron
Flere har døbt speedbåden Havets Bugatti Veyron og sammenligningen med landjordens ubestridte hersker er ikke helt urimelig. Ligesom dens firehjulede fætter er båden designet med fokus på fart, fart og atter fart, uden at man har gået på kompromis med designet.

Båden signalerer ud fra de tilgængelige billeder en skøn blanding af fartmonster og potent design. Med en topfart på over 175 km/t for den stærkeste motorudrustning, vil det ikke tage lang tid at pendle mellem småøerne i Danmark.

Premiere i Monaco
Båden er delvist bygget i kevlar og kulfiber baseret på en Formel 1 lignende monococque. Den første færdige model så dagens lys på Monaco Yacht Show, hvilket gav passende adgang til en de mange legesyge velhavere, som har lyst til at bruge de cirka 13 millioner danske kroner som uhyret koster. Og så kommer der naturligvis brændstofforbruget, hvis man virkelig vil udnytte bådens ressourcer. Den går ikke langt på literen.

Der er flere forskellige motorer at vælge imellem, men standard er 2 x 800 turbodiesel motorer fra Isotta Fraschini på hver 11,3 liter. Det er muligt at få et særligt racertrim til båden, hvor ydelsen er 2.000 hestekræfter ialt, men så ryger en del af garantien.

Båden er blevet til i et samarbejde mmellem designer Fabio Buzzi, superyacht designere Redman Whiteley Dixon og High Modulus.

Aftagere af XSR-programmet er militære enheder.

God fornøjelse og farvel til jetskiene.

Udvalgte tekniske data
Længde: 14,6 meter
Tankkapacitet: 1000 liter
Ferskvand: 150 liter
Cruisespeed: 90+ km/timen
Topfart: 175 km/t