Lady Lola

En af verdenshavenes mest luksuriøse megayachts er Lady Loda, som kostede 50 millioner dollars at bygge. Den 205 fod (62 meter) lange båd blev bygget i 2002 og efter en periode i privat eje, kan den nu chartres til priser omkring 330.000 dollars per uge eller godt halvanden million kroner.

Man skulle tro, at penge kunne købe hvad som helst – og hurtigt. Men det er ingenlunde tilfældet med specialbyggede megayachts. Her må de vordende ejere ofte vente 2-3 år fra første tegning til jomfruturen på det blå ocean.

Således også med Lady Lola, som blev bestilt af ægteparret Duane og Lola Hagadone til en samlet byggesum på 50 millioner dollars. Mangemillionæren Duane har tjent sine penge på ejendomsspekulation og avisudgivelser og efter et langt arbejdsliv, følte parret en ubændig trang til at forkæle sig selv med en yacht, som kunne bringe dem standsmæssigt rundt på en jordomrejse.

Verden rundt
Ægteparret var udstyret med en ganske særlig eksklusiv smag og havde til overflod meget bestemte meninger om bådens indretning. Bygningen af drømmebåden blev overladt til Oceanco Yachts, der skræddersyede fartøjet til at opfylde den kræsne millionærs drøm om luksus og privatliv. Med en rækkevidde på 4.500 sømil kan man cruise alle verdenshave efter behov.

Shadow
Foruden den luksuriøse Lady Lola, havde ægteparret en skyggebåd, Shadow, til at følge dem på deres tur verden rundt. Den båd var ikke bare en sikkerhedsmæssig foranstaltning, men tillige en transportmulighed for alt det legetøj, som parret og dets gæster kunne nyde i form af diverse speedbåde, jetski og diverse forsyninger

Formidabel udsigt
Når man betaler for båden, så er det jo egentlig synd at yahctens bedste udsigt optages af styrehus. Det dilemma havde bygherren luret. I stedet etablerede man derfor en kæmpemæssige suite på 350 kvadratmeter, hvor udsigten blev reserveret et imponerende master bedroom med 270 graders udsigt. Denne suite er specielt indrettet, så den kan lukkes af for den øvrige del af båden. På den måde kan ejerne nyde aboslut og uforstyrret ro, uden at dele dæk, kahyt eller bad med tjenende ånder.

Og dem er der mange af. Hele 15 styk fordelt på kaptajn, kok, tjenere og andre nødvendigheder som driver båden frem uden at gæsterne bemærker noget som helst hårdt arbejde. Kaptajnen har naturligvis sin egen suite med både værelse og salon, mens resten af beæstningen er “stuvet” sammen i 7 dobbeltkahytter.

Bådens størrelse og antallet af besætningsmedlemmer understreges af, at Lay Lola blev udstyret med hele 3 vaskemaskiner og 3 tørretumblere til de travle kahytsjomfruer.

Golfbane
Når man er glad for golf, men ikke længere har fast grund under fødderne, er gode råd dyre. Man valgte at etablere noget der minder om verdens første golfbane til søs. Ved hjælp af en green, som skyder op fra dækket og automatisk placerer bolde til teen, og et sindrigt system af bøjer, som placeres efter båden, kan man nu svinge køllen mod målene agterude. Og inden nogen tænker at det er svineri at smide golfbolde i havene, så bare rolig; når der spilles er et par besætningsmedlemmer søsat i en speedbåd, som med net samler boldene op igen.

Overdådig luksus
Man skal ikke mangle noget på sin færd over oceanerne. En stor pool med vandfald, udendørs biograf og naturligvis masser af solplads på dækket i behagelig stole, hvor det blot er at vente på den næste drink eller personalet der diskret fortæller at middagen er serveret i den store salon. Stabilisatorer sørger for at holde skibet i ro, både under fart og stilstand, så der ikke kommer saucepletter på tøjet eller uklædelige tomatrester fra din Bloody Mary.

Chartermuligheder
Efter ejernes jordomrejse blev båden solgt og nu kan chartres via Charterworld.com. Der er plads til højst 10 gæster i 5 private rum. Alle har naturligvis eget bad, store senge og masser af plads. Men mindre kan vel heller ikke gøre det, hvis man skal bruge et par millioner danske kroner på en uges tur i Middelhavet.

temasuperbiler