VW smider endnu et godt argument for den lille Up på bordet. For blot 10.000 kroner ekstra kan man nu få bilen leveret med automatgear.
Når en af klassens absolut billigste biler får automatgear, kunne man frygte at prisen ville tage himmeflugten, men ikke denne gang. VW har lagt sig i selen for at automatgearet ikke skal fordyre bilen væsentligt og 10.000 kroner er vitterligt næsten foræringspris.
Den nye automatiserede manuelle gearkasse ASG fås til up! med tre og fem døre til motorvarianten med 75 hk. Priserne starter ved 114.989 kr.
ASG er en nyudvikling, som tager udgangspunkt i den manuelle gearkasse med fem trin. ASG er altså ikke en konventionel automatgearkasse, men en sekventiel/automatiseret manuel, hvor en robot overtager koblingens skiftefunktion. Man skal ikke skifte selv, men man kan skifte selv – ved at sætte gearstangen i positionen manuel.
For kunderne er der intet kompliceret i gearkassen, for den skifter selvfølgelig gear af sig selv, når gearstangen placeres i D for Drive. Til forskel fra biler med konventionel automatgearkasse bevæger up! med ASG sig ikke bare fremad, når man slipper bremsen. Som med en manuel gearkasse skal man træde på speederen for at komme fremad. Der er ingen parkerings-position i gearkassen, så i stedet sætter man den i N for Neutral, når bilen skal parkeres.
up! med ASG kører 22,2 km/l i gennemsnit, og det sikrer den samme lave grønne ejerafgift per år på 560 kr. ASG-gearkassen er altid koblet sammen med motoren med 75 hk, mens der er frit valg mellem tre og fem døre og de to udstyrsvarianter move up! og high up!
up! med den nye ASG-gearkasse kan allerede nu bestilles hos de danske Volkswagen-forhandlere.
Siden up! blev introduceret på det danske marked i marts måned har Volkswagen-forhandlerne solgt mere end 4.300 eksemplarer af Volkswagens nye mikro-bil. up!