Den 15. februar 1962 udsendte bilproducenten Volvo en pressemeddelelse.
“En ny herregårdsvogn. En eksklusiv herregårdsvogn udviklet specielt til forholdene i Europa ruller ind på det svenske marked. Den bliver vist første gang på biludstillingen i Stockholm. Det er en Volvo, mange har savnet: Amazon herregårdsvogn”.
To dage efter, den 17. februar, slog biludstillingen i Stockholm dørene op, og Volvo præsenterede en komfortabel og elegant, femdørs Amazon med ekstra plads til bagage og mange praktiske detaljer. En bil, der nu fejrer 50 års jubilæum.
I syv år tilbød man den nye bil sideløbende med Volvo Duett. Duett gav Volvo-kunder med større transportbehov end gennemsnittet flere valgmuligheder. For børnefamilien gjorde den mere moderne Amazon livet lettere, den udekørende repræsentant kunne færdes mere stilfuldt, og håndværkeren fik lettere adgang til bagagerummet via bagdørene og den splitdelte bagklap.
“Den nye herregårdsvogn er en ny Volvo-model, hvori eksisterende komponenter fra Amazon er udnyttet til det yderste. Resultatet er en hurtig og rummelig personbil med ekstremt god plads til bagage. Fire døre og en splitdelt bagklap understreger modellens karakter såvel som design, kvalitet, vejbeliggenhed og økonomi. Målet har været at skabe en rummelig familiebil til langturskørsel og fritidsbehov – en funktionel bil, som også kan bruges professionelt. Den har fået betegnelsen Volvo 221 Amazon”.
Bortset fra bagklappen passer den beskrivelse lige så godt på en Volvo V-serie bil fra 2012.
Passagerkabinen kunne indrettes, så man kunne sove i den, og Amazon var den første Volvo-herregårdsvogn, der var baseret på en personbil og ikke en varevogn med separat ramme som Duett.
Amazon sedanens elegante linier var bevaret og på en elegant og effektiv måde tilpasset herregårdsvognen. Karrosseriets rummelige bagende var udviklet uden at ændre eksteriørmålene. Ved B-stolpen var modellen forstærket for at bevare vridningsstabiliteten. Foroven var bagdørene lige og fulgte taglinien, kun rudernes rammer var nydesignede. Selve dørene var de samme som på firedørs-udgaven. Den bageste del af karrosseriet hvilede på en kraftig ramme, og baghjulsophængningen var modificeret og sænket for at gøre gulvet i bagagerummet så lavt som muligt.
En smart detalje var den todelte bagklap. I den nederste halvdel hvilede nummerpladeholderen i beslag, som gjorde, at man kunne se nummerpladerne bagfra, når den nederste del af bagklappen stod åben. Endvidere fik bagklappen støtte af den flade og gummibeklædte, øverste del af stødfangeren, som man samtidig kunne træde op på, når man skulle række op til tagbagagebæren – som var populært udstyr – eller have fat i noget inde i bilen, når den nederste del af bagklappen var lukket. Praktisk og intelligent.
Bagagerummet var 183 cm langt og 126 cm bredt, når bagsædet var nedfældet. Bagagekapaciteten var 490 kg og der var stadig skub i herregårdsvognen, der havde en tophastighed på over 140 km/timen med en 75 hk motor og en vægt på 1250 kg.
Det første år blev modellen kun solgt i introduktionsfarven, som var mint grøn med indtræk i brunt stof og vinyl. . De sportslige egenskaber blev senere understreget af bogstavet “S”, som betegnede biler med motorer med dobbelt-karburator.
Præcis som andre Amazon’er, ændrede designet af herregårdsvognen sig stort set ikke i årenes løb, men teknisk udviklede den sig. I 1964 blev bremsetromlerne foran erstattet med skivebremser med bremseforstærker, og sæderne blev væsentligt bedre. I 1968 dukkede en teleskop ratstamme op, ligesom motorydelsen steg til 115 hk i den kraftigste udgave.
I 1969 erstattede B20 motoren den trofaste B18, og samme år gik modellen ud af produktion. Da var der produceret lige over 73.000 biler. Også Duett gik ud af produktion det år, men de Volvo-kunder som havde brug for og efterspurgte rummelige biler, behøvede ikke bekymre sig. Volvo 145 var kommet på markedet året før og kunne fås i to udgaver. Den repræsenterede endnu et skridt fremad: mere moderne, mere komfortabel og endnu mere sikker.
Amazon herregårdsvogn var en bil, som var efterspurgt af kunder i alle samfundslag. I modsætning til mange andre biler på markedet, sladrede den ikke om ejerens sociale status og prestige, men et fornuftigt og praktisk valg af bil.
De første års, grønne Amazon herregårdsvogne findes desværre ikke mere, men adskillige biler med meget lave chassisnumre har overlevet på trods af, at herregårdsvogne generelt lever et hårdere liv end sedaner. Virkelig fine eksemplarer kommer sjældent til salg, men når de gør, indbringer de altid mere end sedanerne, bortset fra 123 GT. På Volvo Museum står den sidste herregårdsvogn, der blev bygget – chassisnummer 73220. Den er mørkeblå og forlod fabrikken den 15. oktober 1969.