Volvo XC60

Med XC60 bevæger Volvo sig yderligere i retning af ungdommeligt og sporty udtryk. Men sikkerheden er naturligvis stadig i højsædet, faktisk vover Volvo den påstand, at XC60 er det sikreste køretøj de har bygget til dato.

Crossover
Volvos nye crossover, som i øvrigt er den tredje i rækken efter XC90 og XC70, ønsker at tage konkurrencen op i et af bilverdenens skrappeste og hurtigst voksende segmenter; 4 dørs coupe og kompetent firehjulstrækker. Her er det Porsche, Audi og sågar Ferrari som kommer til at yde modstanden.

Volvo XC60 bærer arven efter dens to forløbere, men XC musklerne er pumpet op, så de giver et stærkt, atletisk karrosseri. Naturligvis har bilen stor frihøjde og store hjul, så firehjulstrækket har en chance i den fri natur.

Design
Ideen med XC60 er blandt andet at gøre den mere synlig i gadebilledet end de traditionelle Volvo-biler. Hvor disse måske kan genkendes på 100 meters afstand er meningen at den nye XC60 skal kunne ses på mindst den dobbelte afstand.

Umiddelbart lyder dette som et reklamestunt, men der er noget om snakken, for bilen vækker i høj grad opmærksomhed med sit sportslige coupe-look som er trukket ned over firehjulstrækkerens traditionelt lidt kedelige udseende.

Sikkerhed
Man næppe forestille sig en Volvo uden et mindre ocean af intelligente sikkerhedssystemer og i XC60 bliver man ikke skuffet. Foruden de traditionelle systemer i form af airbags og elektronisk stabilitetskontrol kan XC60 byde på City Safety, et unikt system, som hjælper føreren med at undgå eller reducere konsekvensen af en kollision med lav hastighed, hvilket er en almindeligt forekommende ulykkestype i bytrafik og i køkørsel.

Hvis Volvo XC60 er i fare for at kollidere med en forankørende, og føreren ikke reagerer i tide, bremser bilen selv. Volvo er den første bilproducent i verden, som tilbyder dette sikkerhedssystem som standard.
Motorer med saft og kraft
Motorprogrammet bliver ens på begge sider af atlanten og man kan således vælge mellem tre varianter; den turboladede T6, der yder 285 hk, og to versioner af D5 turbodiesel på henholdsvis 185 og 163 hestekræfter. Alle har firehjulstræk (AWD) som standard.

Salgsmålet for den nye XC60 ligger over 50.000 biler om året. De fem største markeder i 2010 forventes at blive USA, Tyskland, Storbritannien, Rusland og Kina. Priserne er endnu ukendte.