Det var brødrene Bisp som i deres toptunede amazone i midtfirserne gjorde udtrykket Voldsom Volvo populært, og jeg kan ikke finde noget bedre prædikat at putte på S60 i R udgaven. Selvom den ikke ser helt så voldsom ud, så sikrer motoren at man kan lægge fra land med hvinende dæk. I hvert fald hvis elektronikken slås fra, for ellers kaster firehjulstrækket dig blot fremad med stor kraft.
Digitalt isenkram er der masser af i bilen, som kommer med fuld elektronisk styring af undervognen. Det er sikkert meget nyttigt når man smider vognen ind og ud og kurver på baner, men til daglig brug er den hårde sportsaffjedring ikke noget man vælger til. Her kan man med fordel vælge indstillingen Comfort og så cruise forbi alle andre vogne.
Undervognen med tilnavnet Four-C er en af de mest avancerede i bilverdenen i dag. Four-c er en forkortelse af Continuously Controlled Chassis Concept, hvor undervognen løbende indstilles efter kørestil og forhold. 500 gange i sekundet aflæser mikroprocessorer hjulenes nøjagtige position, vejgreb med mere og indpasser støddæmpningen af hvert enkelt hjul derefter.
Der er tre indstillingsmuligheder, Sport, Comfort og Advanced.
Volvo har desuden udstyret bilen med et avanceret alarmsystem. Det opdagede vi da jeg holdt ind på en tankstation for at fylde benzin på bilen. Min passager blev i bilen, mens jeg gik ind for at betale for den halve tønde olie, som bilen havde slugt. Kort efter at jeg havde stillet mig i betalingskøen blev min hustru lukket inde i bilen. Sikkerhedssystemet havde ganske enkelt slået sig selv til og låst alle dørene efter at bilen havde stået stille i en kort tid uden at være låst. Det er egentlig ganske smart, selvom min hustru blev noget overrasket over at blive lukket inde i den firehjulede fæstning.
Bilen var iklædt blødt lysebrunt som stod aldeles udmærket til det mintblå/turkis karrosseri. I det hele taget virker forarbejdningen af bilen meget gennemført. Man føler sig godt tilpas i bilen, endskønt bagsædepladsen ikke er prangende. Benpladsen er begrænset og fem voksne vil få meget svært ved at sidde komfortabelt over længere stræk. Det er synd for maskineriet indbyder til lange ture – på landevej og motorvej.
Motoren er en 5-cylindret 2521 ccm motor med bi-turbo og 20 ventiler. Det skaber 300 HK ved 5.250 o/min og et formidabelt moment på 400 NM ved blot 1.950 o/min. Det er ekstremt overbevisende. Topfarten er begrænset til 250 km/t og det kan den helt sikkert sagtens rende. Hvis man har pladsen og lovhjemmel til det. Fjern begrænsningen og 270 er rimeligvis indenfor rækkevidde. Herhjemme nøjes vi med at teste 0-100 som overståes på blot 5,7 sekunder. Det er rigtig hurtigt og på papiret en af de hurtigste biler redaktionen nogensinde har kørt i. Men sådan føles det ikke. Farten leveres meget kontrolleret, ja næsten diskret. Den lækre gearstang med 6 gear er letgående, men man slipper for at røre alt for meget i gryden. Start vognen i 2 gear og sæt den i 6. kort efter. Selvfølgelig kan man også presse motoren og få den til at snerre, men et automatgear ville klæde bilen.
Uanset hvor meget du presser bilen, så skal du ikke forvente at køre mere end 9 kilometer per liter benzin ved blandet forbrug. Mange heste kræver nu engang mere foder. Sådan er det bare – med mindre vi taler om diesel. Nu er benzinpriserne næppe ejernes største bekymring, når de har betalt 1.150.000 for vognen på danske plader. Den pris gør bilen til et særsyn på danske veje.
Vognen var udstyret efter alle kunstens regler; læderindtræk, fuldautomatisk bi-zone klimaanlæg, cruisecontrol, ej-justerbare forsæder med hukommelse, Xenonlygter og et meget omfattende car-fi med integreret telefon. Smid blot dit simkort ind gennem den lille sprække i instrumentpanelet og vupti har du håndfri på den fede måde med betjening i rattet også. Det er rigtig smart.
Volvo S60 R AWD er en voldsom volvo og den kører rigtig godt.
Vi havde gerne tilbragt længere tid i bilen, hvis diskrete ydre gør at man kan føre sig næsten uset frem. Kun kender kan se, at der under hjelmen ligger den vildeste motor volvo har produceret. Det er en bedrift i sig selv.
Så hvis man leder efter understatement i millionklassen er Volvo S60 R AWD er rigtig godt bud.