Volvos helt nye Drive-E motorer tilbyder høj motorydelsen kombineret med lave CO2 udledninger. Udviklingen går i den rigtige retning.
Det er en klassisk udfordring at kombinere høj motorydelse med lave CO2 udledninger. Verden over kæmper bilfabrikker på at løse opgaven og nu har Volvo taget endnu et skridt i den rigtige retning.
Med den nye, firecylindrede, to-liters Drive-E drivlinefamilie tilbyder Volvo kunderne et mix af køreegenskaber og lave CO2 udledninger, der er i verdensklasse. Volvo S60 T6 med 306 hk og den nye, otte-trins automatgearkasse er den første bil i dette segment, der med forbrændingsmotoren alene yder over to hk pr. gram CO2 – og D4 med 181 hk og manuel gearkasse er den første dieselbil med den ydelse i Premium D-klassen med CO2 udledninger under 100 g/km.
Benzinmotor med kompressor og turbo
Den nye, firecylindrede, to-liters T6 motor har både kompressor og turbo. Kompressoren forstærker den nederste del af momentkurven, og får motoren til at føles som en betydeligt større sugemotor. Den mekanisk forbundne kompressor går i gang omgående ved lave omdrejninger, mens turboladeren træder til, når airflowet opbygges.
Også Volvo S60 T5 med 245 hk og den nye otte-trins automatgearkasse er særdeles konkurrencedygtig. CO2 udledningerne er nede på 137 g/km, hvilket giver et brændstofforbrug på 5,9 liter/100 km (16,9 km/literen).
Diesel bedst i klassen med 99 g CO2/km
Volvo S60 D4 med 181 hk og manuel gearkasse har klassens laveste CO2 udledninger på blot 99 g/km med et brændstofforbrug på 3,8 liter/100 km (26,3 km/liter). En Volvo V60 D4 med op til 17” hjul med dækbegrænsning bryder også gennem 100 gram barrieren med NEDC certificerede CO2 udledninger på 99 g/km.
Drive-E dieselmotorerne er udstyret med verdensnyheden i-ART teknologi med trykfeedback fra hver enkelt indsprøjtningsdyse i stedet for den traditionelle enkelte tryksensor i common rail. Hver indsprøjtningsdyse har en lille computer foroven, som overvåger indsprøjtningstrykket. På basis af denne information sikrer det selvjusterede i-ART system, at den ideelle mængde brændstof indsprøjtes under hver forbrændingscyklus.
Forberedt til el-drift
Volvo satser på at gøre motorlinjen mere fleksibel og fra start er Drive-E motorerne forberedte til fremtidig el-drift. Deres kompakte størrelse gør, at el-motoren kan monteres foran eller bag i bilen. Batteripakken får sin plads midt i bilen.