Volvo investerer millioner i en udviklingsafdeling med fokus på udvikling af User Experiences i Danmark. Det sker i forbindelse med omstruktureringerne på NOKIA i København, hvor Volvo Cars har ansat en række medarbejdere med værdifuld erfaring i brugerdrevet design i forhold til Volvo Cars nye “Designed around you” strategi.
Fremtidens Volvo vil indeholde meget elektronik og være forbundet til omverdenen, og anvendelsen af dette skal designes, så føreren føler sig i centrum og får en fremragende oplevelse.
“Vi har meget høje ambitioner indenfor User Experiences. Det er et af de områder, hvor vi ser en accelerende udvikling og vi vil have det bedste tilbud på markedet. Etableringen af udviklingsafdelingen i København er et værdifuldt element i implementeringen af vores strategi,” siger Peter Mertens, der er Senior Vice President, R&D Volvo Cars.
Udviklingsafdelingen vil desuden give Volvo direkte adgang til samarbejde med universiteter og innovative virksomheder i Københavnsregionen.
“Vores mål er at ansætte de 20 allerbedste specialister, vi kan opdrive indenfor brugerfokuseret design. På nuværende tidspunkt har vi rekrutteret 10 personer, og vi er i fuld gang med at udarbejde kontrakter med flere,” beretter Nikolaj Nøhr-Rasmussen, der er chef for den nyetablerede afdeling i København.
Kontoret bliver juridisk en del af det danske salgsselskab, Volvo Personvogne Danmark A/S, men er arbejdsmæssigt en integreret del af Volvo Cars Research & Development i Göteborg.
“Volvo´s beslutning om at starte denne afdeling op i Danmark, er et bevis på, at vi her i landet har kompetencer, som kan sætte Danmark på verdenskortet indenfor udvikling af innovative løsninger, og det er glædeligt, at Volvo ønsker at foretage investeringer i Danmark og dermed fastholde investeringer og arbejdspladser i den nordiske region,” siger adm. direktør for Volvo Personvogne Danmark A/S, Henrik Hangaard.