Hvad gør man når man er mangemillionær, gerne vil have en eksklusiv superyacht og samtidig gerne vil spare hovedparten af de faste omkostninger til besætning, dokning, drift og deslige?
Det spørgsmål har det engelske YachtPlus (UK) Limited besvaret med introduktionen af et deleprogram for ekslusive superyachts. Selv de rige kan have brug for at spare penge.
Skønt flere og flere velhavere finder god anledning til at forkæle sig selv, er der alligevel en vis betænkelighed før man udskriver en check på 100 millioner kroner eller mere for at erhverve sit drømmeskib. Især fordi de årlige omkostninger ved skibets drift, bemanding, kajanløb og vedligeholdelse kan løbe op i flere millioner.
Netop det problem har YachtPlus sat sig for at løse tilbage i 2008. Med udgangspunkt i arkitekt Norman Fosters skitser har man etableret en virkelig ekslusiv deleklub for de rige, der kun ønsker fordelene og fornøjelsen af en yacht og ingen af ulemperne.
Den første af en serie på 10 skibe leveres i september 2008, og yachten i flere etager er 41 meter lang og udstyret med alskens luksus. Prisen for de første tre yachts er 13,5 millioner euro per yacht eller godt 100 millioner danske kroner.
Det smarte i konstruktionen er, at man kun bliver medejer af båden. Hver superyacht deles i 8 anparter af hver 12,5 procent, hvor hver anpart giver ret til 5 ugers ferie ombord på yachten.
YachtPlus sørger for al drift og vedligeholdelse og tillige for bemandingen af skibet, så ejerne alene skal sørge for at forkæle sig selv og familie, venner og forretningsforbindelser med sejlture til hvide badestrande.
Den årlige afgift per ejer til disse driftsomkostninger forventes at blive omkring halvanden million kroner. Hertil kommer så engangsafgiten for købet af anparten, der løber op i ca. 12,5 millioner kroner.
Sådan kan interiør også se; her er plads for de fleste. Foto: YachtPlus.
Om sommeren befinder superyachten sig i middelhavet, mens vinteren tilbringes under mildere himmelstrøg i Caribien. Ønsker man kun at benytte nogle af ugerne, bliver yachten automatisk udlejet til anden side, og lejeindtægten herfra fratrækkes så den årlige afgift. Den ugentlige lejeindtægt for yachts i denne størrelse opgives til op imod 1 million danske kroner, så det bliver også en slags penge.
Hver superyacht har egen kaptajn og besætning med blandt andet chefkok og to tjenestepiger. Derudover tilbyder YachtPlus en concierge service til ejerne, der slipper for at tage hånd om reservationer eller andre praktiske gøremål.
Interesserede kan læse mere på www.yachtplus.com
Fakta:
Længde: 41 meter (132 fod)
Motor: 2 x 1044 kW Caterpillar C32 dieselmotorer
Tank: 21.000 liter
Topfart: 17,5 knob, cruise hastighed 16 knob
Pris: 13,5 millioner euro