Kan det betale sig at gemme sommerdækkene til næste år?

Vinteren blev aldrig så slem, som nogle frygtede, og nu er det allerede blevet lidt lysere.

Får du også lyst til at gå i haven eller rydde op i garagen? Hvad med stakken af sommerdæk, der står og fylder i hjørnet? Er de overhovedet værd at gemme på?

”Dækkene er den eneste forbindelse mellem din bil og vejen. Fire stykker gummi, hver på størrelse med en håndflade, er alt, der står mellem dig og en potentiel livstruende situation. Derfor skal du sørge for at udskifte nedslidte og beskadigede dæk,” fortæller teknisk chef fra Bridgestone, Jesper Sørensen, som har en række enkle råd til, om man skal gemme eller kassere sommerdækkene.

Tjek for skader og uregelmæssigt slid

Ifølge Jesper Sørensen bør man aldrig køre på dæk, der er over ti år gamle. Derfor skal man altid tjekke sine dæk under alle omstændigheder. Forkert hjulindstilling, længere perioder med forkert dæktryk og dårlige vejforhold slider på dækkene. Tjek om dine sommerdæk er slidt uregelmæssigt eller har skæreskader, udrivninger, revner eller buler på dæksiden. Hvis der er skader efter stød eller kørsel på ujævne veje, eller hvis sten eller andre skarpe genstande har sat sig fat i dækket, bør du også være ekstra opmærksom. Tjek i øvrigt også, om der er skader på bilens fælge, for det kan også beskadige dækkene.

Tjek mønsterdybden

Endnu en ting, du skal have styr på, før du afgør, om dækkene skal ryddes ud, er mønsterdybden. Brug en mønsterdybdemåler på alle fire dæk – mål i hver af de centrale riller og på mindst to punkter i hver rille. Hvis du ikke selv har en mønsterdybdemåler, så tag dækkene med forbi dit lokale autoværksted til et gratis tjek.

Det lovbefalede minimumskrav for mønsterdybden på dæk er 1,6 mm. Det svarer til tykkelsen på en tændstik, men Jesper Sørensen anbefaler at udskifte sommerdækket noget tidligere: ”For sommerdæk kan alt under 3 mm mønsterdybde betyde en væsentligt forringet sikkerhed.”

Det koster at køre rundt på slidte dæk, både på sikkerheden og pengepungen. Øget bremselængde, forringet styreevne og øget risiko for udskridning og akvaplaning kan have afgørende betydning i en kritisk situation. Nedslidte dæk har længere bremselængde. Kører man eksempelvis på våd vej med 80 km/t og med nye dæk, er bremselængden ca. 26 meter, hvorimod man skal bruge ca. 40 meter for at bremse, hvis man kun har 1,6 mm mønsterdybde på dækkene. Ved højere hastigheder er forskellen endnu større.

Er man i tvivl om sine sommerdæk, kan man altid spørge en fagmand. Det koster ikke noget, og han kan vurdere, om man kan køre en sæson mere på de gamle dæk eller ej.