Renault Laguna 2.0 Sports Tourer

Den nye Laguna er et syvmileskridt for Renault, som nu blander i striden om førstepladsen i klassen. Så kort kan det egentligt skrives, når vi skal sætte ord på en uges testkørsel af Renault Laguna.

Fra tid til anden falder redaktionen pladask for en testbil. Normalt skulle man tro at det kun skete med hurtige sportsvogne, sexede coupéer eller overlegne limousiner, men at mere almindelige familiebiler kan vinde pladsen, kan ses i eksemplet med Renaults nye laguna. Her er noget så ordinært som en stationcar, som har vundet vores hjerter.

Jeg har aldrig været synderligt imponeret af Renaults design eller kvalitet. Den forrige Laguna model, sagde mig intet og kvalitetsfornemmelsen var i min optik betydeligt dårligere end den franske søster fra Citroen. Men det er alt sammen fortid, for den nye Laguna sidder lige i garagen.

Vi havde stationcar udgaven til test i en uge og det blev et bekendtskab, hvor man blev mere og mere glad for bilen.

Lagunaen imponerer med det markant anderledes design. Det er helstøbt, dynamisk og ganske sporty at se til. Mere frisk end Mondeo og Passat og fronten er ikke helt ulig den nye smukke Citroen C5. Bilens linjer hænger rigtig godt sammen og hverken a-, b-, eller c-stolpen skiller sig negativt. Her er bare harmoniske linjer, som gør det til en fornøjelse at se på bilen.

Vi oplevede igen og igen i testugen at folk kiggede meget langt efter bilen og roste designet. Alene det faktum borger for at Renaults designteam har sat stregerne rigtigt denne gang.

Lagunaen er en bil, som på alle måde kan måle sig med både Mondeo og Passat, hvad angår komfort og kvalitetsindtryk. Det opdager man lige så snart man sætter sig ind i de gode sæder og smækker døren, som kvitterer med en solid lyd. Rattet, som i den testede version var et sportsrat i læder, ligger rigtigt godt i hænderne. Alt virker solidt og det bløde plastik på instrumentbordet er lækkert at røre ved. Der er masser af praktiske aflæggerum og kabinen er bare generelt lækker at se på og være i.

Motoren springer i gang med et tryk på startknappen og gearet skifter smørblødt. Der er at seks gear at gøre godt med og støjniveauet er meget behageligt, uanset fart. Eneste minus er at gearingen lagt ud til den lave side og personligt kunne jeg godt ønske mig lidt færre omdrejninger ved motorvejsfart.

Bilen er udstyret med en gearskiftindikator, som med et lille symbol gør tegn til at det er på tide at skifte til et højere gear. Vi kørte efter anvisningerne hele ugen (med undtagelse af accellerationstest) og så meget desto mere skuffer det at den iøvrigt dejlige 2.0 liters benzinmotor kun kører 10,9 km/l. Det er ganske enkelt for lidt i en bil af denne klasse.

Udstyr
Den testede udgave var i Dynamique-versionen, som er næsthøjeste niveau og her er man godt hjulpet. Foruden selvfølgeligheder som el-ruder, et hav af airbags og centrallås, bliver man forkælet med bi-zone klima, dellæder/alcantara-sæder, regnsensor og ratbetjent CD/MP3 anlæg med fremragende lydkvalitet. Testmodellen var desuden udstyret med smartcard (nøglekort), el-klapbare spejle, parkeringssensor for og bag, bluetooth-integration til telefon og et udmærket navigationsanlæg flot integreret i midterkonsollen. Med andre ord var det overflødighedshorn, hvor man stort set kun manglede automatgear, hellæder og soltag for at være hele raden rundt.

En praktisk detalje er de integrerede solgardine i bagerste sideruder. Jeg er sikker på at mange børnefamilier er trætte af at have peter plys eller andre solskærme hængende i sugekopper og så integrerede solgardinere den perfekte løsning. I det hele taget er Lagunaen i stationcar-udgaven oplagt som familiebil. Her er virkelig god plads på alle sæder og ikke mindst bagagerummet er stort og sluger hele 508 liter.

Smartcard
Umiddelbart kom nøglen i kreditkortstørrelse og den virkede rigtig fint. En særlig finesse var, at den sikrede brugeren håndfri betjening af bilen. Så snart bilen registerede at kortet var i nærheden, behøvede man blot at tage i håndtaget, så var døren åben. Det er set før, men det virkeligt smarte bestod i, at bilen også selv registrerede når man forlod bilen igen. Bare luk døren og bevæg dig et par meter bort, så kvitterer bilen med et diskret dyt i hornet og lås på alle dørene. Det virker så elegant, at det ville være vores førstevalg på listen over ekstraudstyr, selvom prisen er hele 8.000 kroner. Man er aldrig i tvivl om hvorvidt bilen er låst og man har hænderne fri til at tumle indkøb, ungerne eller attachemappen. Smart.

Hård klasse
Hvis man ønsker at sælge mange biler, så er der ikke nogen mere konkurrencepræget klasse i Danmark en jobbil-klassen. Her hedder konkurrenterne Toyota Avensis, VW Passat, Ford Mondeo, Skoda Octavia, Peugeot 407 og ikke mindst Citroen C5. Ja, stort sel alle mærker på det danske marked har en model, som kæmper om købernes gunst i denne benhårde klasse. En klasse som længe har været delt mellem Passat og Mondeo, men disse duksedrenge får kamp til stregn af den nye Laguna. Ikke mindst på prisen, hvor Renault aggressivt har introduceret den billigste 1,6 benzin med 5 døre til blot 275.000 kroner. Hvor længe den pris holder vides ikke, men det er et stærkt udgangspunkt.

Dyreste model er en 2.0 diesel med 150 heste og komplet udstyr til 480.000 kroner. Senere kommer sekscylindrede benzin- og dieselmotorer, begge med over 200 hestekræfter. Det rykker givetvis bilen en klasse op, ikke mindst prismæssigt.

Klassens nye duks
Normalt ville jeg sætte min penge på Ford Mondeo i denne klasse, men faktum er, at Lagunaen bejler seriøst til førstepladsen i min bog. Reelt er der kun et enkelt minus; vi kørte kun 10,9 km/l og vi kører generelt meget pænt. Svaret må være diesel, for bilen har fortjent en motor, som kører længere på literen.

Vi giver 5 ud af 6 stjerner – og er i det hele taget begejstrede for bilen. Prisen er aggressiv og udstyret er flot, men det vigtigste, er at det er den type bil, som man bliver gladere og gladere for i løbet af testugen. En bil som man glæder sig til at køre en omvej i. Det kan man ikke sige om ret mange andre biler.