Opel fylder 150 år

Den tyske bilproducent Opel kan i 2012 fejre sit 150 års jubilæum. Og der er sket rigtig meget siden starten i 1862.

Faktisk begyndte det hele med produktion af symaskiner i Rüsselsheim. Bilerne kom først til i 1899, og i dag er Opel en af Europas største bilfabrikker.

Da Adam Opel for 150 år siden begyndte at bygge symaskiner i sin fars smedje i Rüsselsheim, kunne han næppe have forudset, at firmaet 150 år senere havde udviklet sig til at blive en af Europas største bilproducenter.

Selvom starten altså koncentrerede sig om symaskiner, så kom der allerede i 1866 supplement i form af cykler og i 1886 kom den første cykel med hjælpemotor og senere rigtige motorcykler. Cykler fra Rüsselsheim blev hurtigt en efterspurgt vare i det meste af Europa, og i 1920’erne var Opel den største cykelfabrikant i verden. Bilerne kom til i 1899, hvilket gør Opel til den næstældste bilfabrik i Tyskland efter Daimler-Benz.

I efteråret 1902 præsenterede Opel bilen “Lutzmann motorcar patent” med en 12 hk motor. Bilen blev hurtigt populær. Fire år efter var der bygget og solgt mere end 1000 styk, og i 1914 var Opel den største bilfabrik i Tyskland. Opel satsede på hverdagsbiler til en fornuftig pris med navne som “Doktorwagen” i 1909 og “Puppchen” i 1914.


Opels kæmpe skude af en topmodel fra 1970´erne; Diplomat med en otte cylindret motor. 

Ved siden er de folkelige biler, byggede Opel racerbiler, herunder en 12,3 liters to personers fra 1914, der vandt to af de berømte Fanø løb. Den brede og lange sandstrand på Fanø var et af de første steder i Europa, hvor der blev holdt konkurrencer i topfart, og her vandt Opel i 1922 med en gennemsnitlig fart på 181,7 km/t og igen i 1924, hvor gennemsnitshastigheden nåede 169,1 km/t.

I 1920 sendte Opel den berømte model ”Laubfrosch” på gaden. Navnet betyder træfrø og hentyder til den grønne farve, som bilen kunne fås i. I 1924 begyndte Opel som den første tyske producent at bygge biler på et automatiseret samlebånd. Motorsport og rekordforsøg betød allerede den gang meget for bilproducenternes image og i 1928 satte Opel en verdensrekord i topfart med 238 km/t på Avus banen ved Berlin.

1929 satte den økonomiske krise ind i det meste af verden. Millioner tabte deres job, og verdensøkonomien faldt sammen efter de brølende tyvere. Opel fandt en partner i form af den amerikanske bilgigant General Motors. Det gav den nødvendige styrke til igen at sætte fuld damp på produktionen, og i 1935 rundede Opel over 100.000 biler i løbet af et år. En af bilerne fra den tid var den berømte Blitz lastbil. Det var også ved den tid, at Opel lancerede Olympia modellen, der som den første bil i verden var udstyret med et selvbærende karrosseri fremstillet udelukkende af stål.

Året efter kom den første Kadett, der blev startskuddet til en tradition, der har holdt sig helt frem til i dag med den nuværende Astra familie som Opels bud på en økonomisk mellemklassebil. I 1936 er Opel den største bilfabrik i Europa med en årlig produktion på 120.000 biler.


Måske den mest ikoniske Opel nogensinde; Opel GT.

Produktionen af civile biler blev suspenderet under krigen, men ret hurtigt efter afslutningen af 2. verdenskrig fik Opel igen gang i produktionen af almindelige biler. Opel var i høj grad en del af det økonomiske opsving i Tyskland i 1950’erne og 1960’erne med modeller som Olympia, Rekord og Kaptajn. Produktionen af cykler kom aldrig i gang efter krigen, men mange husholdninger fik i 1950’erne deres første Opel køleskab, der kunne holde maden frisk.

I 1962 fejrede Opel 100 års fødselsdag, og det faldt sammen med, at Opel åbnede en fabrik i Bochum, hvor den nye Kadett blev produceret. I 1960’erne kom en række helt nye og ikoniske modeller med navne som Commodore, Manta og GT. Opel var også godt repræsenteret i den voksende klasse af store biler med modeller som Kaptajn, Admiral og Diplomat. De blev senere afløst af Senator og Monza.

I 1971 rullede bil nummer ti million ad samlebåndet. Det var samme år Georg von Opel satte hastighedsrekord for elbiler i en elektrisk Opel GT, der nåede på 188 km/t. Allerede dengang var Opel i gang med at afprøve potentialet med elektriske biler.


En af redaktionens yndlingsbiler fra barndommen; Manta GT fra 1974.

I 1972 er Opel Tysklands mest succesfulde bilproducent. Nye modeller introduceres løbende fra Rüsselsheim med fokus på sikkerhed, forbrug og miljøbeskyttelse. Femte generation af Kadett kommer med forhjulstræk for første gang med en luftmodstandskoefficient på 0,39, der gør den til en af de mest aerodynamiske personbiler. Opel fortsætter med at sætte nye rekorder når det gælder aerodynamik med den første Omega A (0,28) og Calibra (0,26). I 1980’erne kommer forurening fra bilerne for alvor på dagsordenen, og Opel er den første tyske producent, der kan tilbyde et komplet modelprogram, der alle har katalysator. Fra 1989 får alle modeller denne teknologi. I 1991 får en ny type sikkerhedssystemer debut i Opel Astra. Det består blandt andet af sidebeskyttelse i dørene og selestrammere.

I 1992 åbner Opel en fabrik i den tyske by Eisenach – der var den mest moderne fabrik i verden på den tid. I 1997 introducerer Opel som den første en økonomisk tre cylindret motor i Corsa, og i 1999 kommer den første Zafira på markedet med plads til syv personer. Zafira lægger grunden til et nyt segment af biler, der vokser kraftigt de kommende år. Samme år runder Opel en anden milepæl med 50 millioner producerede biler.

Insignia kommer på markedet i 2008 og påbegynder en nyfortolkningen af værdierne hos Opel. Design og elegance er markante kvaliteter ved Insignia, og nye modeller som Astra og Zafira Tourer følger i sporet efter Insignia med et meget dynamiske designsprog.

Opel sælges i mere end 40 lande. Fabrikken har godt 40.000 ansatte og udviklingsafdelinger i seks forskellige europæiske lande. I 2011 solgte Opel 1,2 million biler og fik en markedsandel på 6,1 procent i Europa.