Ny Porsche 911 Turbo S

porsche911turboaNyeste version af Porsches klassiker 911, kommer nu i Turbo og Turbo S versioner. Der er skruet endnu mere op for performance og dynamik.

Det er 50 år siden, at den første Porsche 911 blev præsenteret på den internationale biludstilling i Frankfurt —samme sted, som Porsche 10 år senere præsenterede prototypen til den første Porsche 911 Turbo. Porsche introducerer nu en helt ny generation af Porsche 911 Turbo og Porsche 911 Turbo S. Og der er masser af godter i posen i form af nyt permanent firehjulstræk, medstyrende bagaksel, aktiv aerodynamik og LED-forlygter. Effekten er der heller ikke sparet på, med op til 560 hk.

 

porsche911turbos3

Udgangspunktet er et ekstremt let chassis i en kombination af aluminium og højstyrkestål med 100 mm længere akselafstand og bredere sporvidde i forhold til forgængeren. Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) fås nu for første gang til 911 Turbo og sikrer endnu mere intens køredynamik. PDCC er standardudstyr på 911 Turbo S som en del af Sport Chrono-pakken sammen med Porsches dynamiske motorophæng og de keramiske bremser PCCB.

Resultatet taler for sig selv. Den nye Porsche 911 Turbo S runder Nürburgrings legendariske Nordsløjfe på under 7 minutter og 30 sekunder naturligvis med den dækmontering, der er standard fra fabrikken. Det understreger nu blot den særlige status 911 Turbo har som den perfekte kombination af komfortabel gadebil, baneracer og Porsches ypperste teknologiske platform. Køreoplevelsen intensiveres yderligere af den Sound Symposer, der nu er standardudstyr og som transmitterer lydsporet fra turbomotorens indsugning til kabinen via en lydmembran.

Flere kræfter og 16% lavere forbrug
Den klassiske 6-cylindrede boxermotor er nu på 3,8 liter slagvolumen og forsynet med direkte indsprøjtning og to turboladere med variabel geometri, en teknologi Porsche stadig er de eneste som kan tilbyde til en benzinmotor. Effekten er nu 520 hk i Porsche 911 Turbo og 560 hk i Porsche 911 Turbo S.

De mange kræfter sendes til Porsches 7-trins dobbeltkoblingstransmission PDK, der udover coasting-funktionen fra den seneste 911-generation nu har fået et optimeret start/stop-system. Således slukker motoren allerede, mens du ruller mod lyskrydset og sparer på den måde endnu mere effektivt på de dyre dråber. På den måde er det lykkedes Porsche at reducere forbruget for den seneste generation af 911 Turbo og 911 Turbo S med 16% og det gennemsnitlige forbrug er nu 10,3 km/l.

Nyt firehjulstræk med hydraulisk kontrol
For at opnå en endnu hurtigere, mere effektiv og mere præcis fordeling af kræfterne mellem for- og bagaksel, har Porsche udviklet en helt ny generation permanent firehjulstræk og styresystemet Porsche Traction Management (PTM). Som noget helt nyt er systemet forsynet med vandkøling, hvilket gør det muligt at overføre endnu mere moment til forakslen.

Samtidig optimerer Porsche den måde motor, transmission og firehjulstræk arbejder sammen på, hvilket er tydeligt i accelerationstiderne. Med Sports Chrono-pakken accelererer den nye Porsche 911 Turbo fra 0-100 km/t på blot 3,2 sekunder — eller en tiendedel sekund hurtigere end den tidligere Porsche 911 Turbo S. Den nye Porsche 911 Turbo S accelererer fra 0-100 km/t på 3,1 sekunder og til en topfart på 318 km/t.

Visuelt mere dramatisk end nogensinde før
Visuelt byder den nye Porsche 911 Turbo og 911 Turbo S på mere dramatik end nogensinde før. De bredere bagskærme er naturligvis uløseligt forbundet med Porsche 911 Turbo, og bagskærmene på den nye Porsche 911 Turbo er ingen undtagelse. Faktisk er de hele 28 mm bredere end på den nye Porsche 911 Carrera 4, hvilket ses på den næsten vandrette flade ud for C-stolpen.

En anden nyhed er de 20 tommer store smedede alufælge i en særlig tofarvet finish. På Porsche 911 Turbo S er de forsynet med centermøtrik, der er en detalje hentet direkte fra Porsches legendariske motorsportsafdeling. Porsche 911 Turbo S kendes også på det særlige 4-punkts LED kørelys samt den dynamiske kamerabaserede styring af fjernlyset.

For første gang er Porsche 911 Turbo udstyret med medstyrende bagaksel, der øjeblikkeligt giver en mærkbar forbedring af køreegenskaberne både på bane og vej. Systemet består af to elektriske styrestænger, der erstatter bagakslens kontrolarme og gør det muligt at variere bagakslens vinkel med i alt 2,8 grader.

Op til 50 km/t styrer bagakslen den modsatte retning af forhjulene, hvilket svarer til en virtuel reduktion af akselafstanden på 250 mm og som giver en langt mere dynamisk oplevelse af styretøjet, hurtigere indstyring i snævre kurver og letter manøvrer som parkering.

Når hastigheden er over 80 km/t styrer baghjulene samme vej som forhjulene, hvilket giver en virtuel forlængelse af akselafstanden på 500 mm. Det giver en ekstrem stabilitet under eksempelvis vognbaneskift ved høj hastighed på motorvejen, fordi de vandrette g-kræfter opbygges langt hurtigere og mere direkte omkring bagakslen. Ved de ekstreme hastigheder som den nye Porsche 911 Turbo kan præstere, er systemet en indlysende fordel.

Den nye 911 Turbo drager også fordel af Porsches første komplette system med aktiv aerodynamik. Det består af en ny frontspoiler, der ved hjælp af pneumatik kan justeres i tre trin samt en elektrisk betjent bagvinge, der også arbejder med tre forskellige indstillinger. På den måde bliver det muligt at tilpasse den aerodynamiske profil til både at give minimal vindmodstand og dermed et lavt forbrug eller maksimal downforce og optimal køredynamik.

I Performance-indstillingen bidrager frontspoileren med en betragtelig mængde downforce til forakslen, mens bagvingen befinder sig i den maksimale angrebsvinkel. De dynamiske egenskaber forbedres i en sådan grad, at aerodynamikken alene reducerer omgangstiden på Nürburgrings Nordsløjfe med to sekunder.

Luksus
Interiøret er fuldstændig redesignet i både Porsche 911 Turbo og 911 Turbo S med udgangspunkt i den nye Porsche 911 Carrera, og traditionen tro har S-modellen et meget højt udstyrsniveau. Med den nye Porsche 911 Turbo S følger features som sportssæder med 18 justeringsmuligheder, memory og mulighed for at vælge et særlig eksklusivt læderindtræk i en kombination af sort og Carrera-rød.

Derudover er audiosystemet fra Bose standardudstyr, mens læderindtrækket er med særlige dobbelte syninger. For første gang kan Porsche tilbyde det unikke high-end audiosystem fra specialisten Burmester som en option, akkurat som adaptiv cruise control, samt kamerabaseret genkendelse af vejskilte og hastighedsbegrænsning.

Den nye Porsche 911 Turbo og 911 Turbo S introduceres i Danmark i efteråret 2013 til en pris på fra xx kroner inkl. moms og afgifter og kan allerede nu bestilles hos de to autoriserede Porsche Centre, Porsche Center Jylland og Porsche Center Sjælland.