I 1983 afholdt Toyota et tophemmeligt møde. Her besluttede man at producere en luksusbil, som kunne konkurrere med verdens bedste. På daværende tidspunkt stod valget for den kræsne direktør primært mellem Mercedes og BMW. Toyota lavede fremragende og holdbare biler, men luksus var ikke varemærket på nogen som helst måde. For at distancere den nye model, valgte man at introducere et helt ny mærke, Lexus. Ambitionerne var at lave biler, der præsterede det ypperste indenfor teknologi, kvalitet og køreglæde.
I USA har Lexus oplevet stor succes og har været det foretrukne luksusmærke stort set hvert eneste år siden introduktionen af LS-modellen i 1989. I Europa har det været noget sværere at trænge igennem overfor det konservative publikum som sværger til netop de to tyske mærker – enten BMW eller Audi.
Bilanmeldere var ikke udelt tilfredse med de første modeller. Kvaliteten var der
intet at udsætte på, men designet var som en forvokset Toyota Camry. Og i denne prestigeklasse, er designet på ingen måde uvæsentligt. Direktøren på bagsædet ønsker sig rimeligvis en vis form for diskretion, men de øvrige
trafikanter må da godt lige være klar over at her kommer en bil, der ligner den
million, som den koster.
Designet er derfor blevet ændret noget gennem årene og fremtræder mere og mere helstøbt. Man er ikke længere i tvivl om at Lexus LS er en dyr bil. Mere end 5 meter lang fører den sig frem på sin luftaffjedring, som var den konge af asfalten. Man føler sig uendeligt sikker i den bil. Lige fra det øjeblik man sætter sig ind og den elektrisk indstillelige ratstamme glider på plads igen.
Og man sidder godt i sædet. Ellers er det i hvert fald ens egen skyld. Sæderne kan nemlig indstilles elektrisk i alle mulige retninger og hældninger, inklusive nakkestøtterne. Og det gælder vel at mærke også på bagsædet, når vi taler om LS 430 i med Præsident udstyr.
Udover selvfølgeligheder som el-ruder, centrallås, læder, xenonlygter og automatgear med silkebløde, næsten umærkelige skift, så rummer dette overflødighedshorn af en bil tillige el-indstillelige sæder for og bag, massagesæder for og bag, luftkølede sæder for og bag, optitron instrumenter med optimal belysning uanset lysforhold samt et suverænt Mark Levinson Carfi anlæg med 11 højttalere.
Og de mange højttalere er strengt taget slet ikke nødvendige for at spille kabinen op. En Lexus er nemlig ikke bare støjdæmpet, den er helt og aldeles lydisoleret. Ikke en lyd trænger igennem til passagerer eller chauffør under kørsel. Heller ikke på motorvej med god fart. Vi testede ikke topfarten på 250 km/t, men lyden syntes ikke at ændre sig meget uanset hvor stærkt vi kørte.
Der er på alle måder kælet for detaljen i en Lexus – der mangler ganske enkelt ikke noget. Der er oceaner af plads både foran og bagved og bagagerummet sluger let golftaskerne og feriebagage. Det er bestemt en bil man gerne kører langt i.
Jeg talte med en kollega som havde været sydpå i en ældre version af LS og han havde uden problemer tilbagelagt 1000 km i et stræk uden at blive træt i ryggen eller bagdelen. Det er faktisk en meget væsentlig del af den passive sikkerhed i en Lexus; alting foregår uanstrengt og man har hele tiden overskud.
Sansen for detaljer, ses blandt andet i det faktum at en af de ting som ingeniørerne kæmpede med i forbindelse med en ny model af LS var at gøre læderet mere knirkefrit. For bilen må jo endelig ikke forstyrre føreren under kørslen.
Prisen er 1.465.328 + 198.198 for præsidentpakken. Det bringer os op på knap 1.7 millioner kroner og det er selvfølgelig rigtig mange penge. Man kan købe sig 5-6 Toyota Avensis, men selvom det er udmærkede biler, så når de ikke Lexus til sokkeholderne. Man skal nok have prøvet bilen, for helt at kunne værdsætte de mange gode detaljer, som gør vognen til en fantastisk rejsemaskine, som vi gerne tilbragte lang tid i.
Den store kraftige V8 på 4.3 liter yder 286 hk og gør det så uanstrengt at man ikke tror sine egne ører. Man kan vitterligt ikke høre om motoren er tændt eller slukket, så lydløs er den i tomgang. Og det ændrer sig ikke meget undervejs mod omdrejningsbegrænseren. Lexus lavede en efterhånden klassisk gimmick i forbindelse med præsentationen af den forbedrede V8 motor, hvor de placerede et fyldt champagneglas på motorblokken og der blev det så stående urokkeligt, selv om motoren blev startet og omdrejninger fik fart på.
I praksis er den store motor i stand til at skyde dig mod 100 km/t på blot 6,3 sekunder. Men det foregår ikke med hvinende dæk og rygende asfalt bagude. Det sker derimod roligt, ja næsten aristokratisk. Man føler sig rigtig godt tilpas som passager i bilen; perfekte sæder, perfekt indeklima og en helt tyst kabine, overbevisende motorkraft, logisk betjening, flot indretning med træ og læder. Klima, audio og andet kan betjenes fra bagsæderne, hvor man i øvrigt også kan nyde et glas champagne, afkølet i det lille kølerum.
Hvad kan man overhovedet ønske sig mere? Jeg sidder tilbage med et to ønsker efter min desværre alt for korte tid med Lexus LS 430; en lottogevinst på 1.7 millioner eller øjeblikkelig afskaffelse af registreringsafgiften og moms.
I USA koster en LS 430 57.175 dollars svarende til ca. 350.000 kroner. Til sammenligning betaler afgiftsplagede danskere kr. 349.856,- plus levering for en Toyota Avensis 1.8 Liftback. Ja, man får lyst til at græde, ikke sandt?