Efter en uges test af Rio med topudstyr er vurderingen klar; der er tale om en markant bedre bil end i basisversionen. Men prisen er også meget højere.
Da vi første gang testede Rio i den nye version, var det indstigningsmodellen til 120.000 kroner. Og selvom pladsen var imponerende, var resten af bilen ikke den positive oplevelse, som vi havde håbet. Bilen var simpelthen for skrabet og motoren på 1,2 liter ganske enkelt astmastisk.
Topmodellen på podiet
Nu har haft lejlighed til at teste topmodellen med dieselmotor og alt i udstyr. Og den korte konklusion er at bilen er som forvandlet. Det virker helt reelt som to forskellige bilklasser, så markant er oplevelsen.
Motoren yder på papiret blot 5 heste mere end grundmodellen. Til gengæld er det dieselheste og med et moment på 220 NM fra 1750 o/min mangler du aldrig kræfter. Den ikke nogen raket, hvad topfarten på 172 km/t også vidner om, men til danske forhold er motoren alt rigeligt. Og i samspil med den letgående 6-trins manuelle gearkasse, bliver kørslen langt mere afslappet end du forventer af en bil i denne størrelse.
I den første test af grundmodellen drømte vi om hvor lækker bilen kunne være med f.eks. en 1,0 liter ecoboost benzinmotor fra Fords hylder. Kia er ikke sprunget med på turbofodring af små benzinmotorer endnu, men indtil da klæder 1,4 diesel udgaven ganske flot. Vi nåede 19,8 km/l og det er et af de flotteste resultater vi har oplevet i den virkelige verden. Selvom Kia lover 26,3 km/l skal man køre endog meget forsigtigt for at komme i nærheden af det.
Overflod af udstyr
Kias modeller har traditionelt leveret meget udstyr til lave priser. Grundmodellen koster 120.000 og har kun det allermest nødvendige i form af servostyring, el-ruder på forreste døre – mens Exclusive versionen spiller op med automatisk klima (dog ikke bizone), læder på rat og gearstang, lækre stofsæder og i seneste faceliftede version også LED lygter. Alt sammen ting som gør bilen meget mere eksklusiv at køre i.
Plads
Pladsen er i sagens natur den samme som i grundmodellen og det betyder stort bagagerum og fin plads på bagsædet. Voksne finder sig fint til rette på bagsædet og føreren har også god plads. Størrelsesmæssigt er vi et sted mellem Opel Corsa og Ford Focus. Kvalitetsmæssigt matcher Kia disse mærker i Exclusive udgaven.
Konkurrenter
Det er sværere end som så at placere bilen blandt konkurrenterne; den er placeret mellem en Focus og en Fiesta. Prismæssigt som en Fiesta – størrelsesmæssigt som en Focus. Det gør det svært at vurdere bilen ud fra gængse kriterier, hvor vi altid søger noget at sammenligne med. Heldigvis er køberne tilsyneladende ligeglade med denne vanskelighed; forhandleren oplyser, at bilen går som varmt brød.
Fremragende Garanti
Bilen kommer med 7 års 100% garanti – dog med et max på 150.000 km. Det er Danmarks bedste garanti og signalerer på alle måder, at kvaliteten er til at stole på. For hvis noget går i stykker, så er det blot at køre bilen til forhandleren. Det er unægteligt meget betryggende og andre producenter kunne lære af klassens garanti-duks. Hvorfor skal man som bilkøber lade sig spise af med 2 års garanti? Vi giver hermed opfodringen videre til andre producenter; Stå inde for produktet og giv som minimum 5 års garanti. Biler er dyre i Danmark og man bør have en garanti for at hvis den bryder sammen før tid, så er forhandleren klar til at holde ejeren skadesfri.
Konklusion
Med Exclusive modellen bevæger Rio sig op i en anden bilgruppe. Den er bedre på alle ledder og kanter. Den er komfortabel, frisk i designet og rigtig rar at køre. Til gengæld er der et stort men gemt i al vores ros af bilen; prisen er næsten 100.000 kroner end grundmodellen. Vi springer fra 120.000 til 215.000 kroner uden at få mere plads. Samme mærke, samme model – bare mere udstyr og en bedre motor. Det er mange penge. Og det betyder at Focus pludselig skal tages med i overvejelserne inden slutsedlen skal skrives. Som det ofte sker med topmodeller, bliver de ikke bestsellere. Gå i stedet efter den mindste 1,1 dieselmotor med active udstyr (inkl aircon), som må være det bedste bud for mest værdi for pengene.
Tal og teknik | |
Model: | Kia Rio 1.4 Exclusive |
Pris: | Kr. 214.999 ekskl. levering og metallak |
Motortype: | 4 cylindre, række |
Brændstof: | Diesel |
Træk: | Forhjulstræk |
Slagvolumen: | 1.396 ccm |
Ydelse: | 90 hk ved 4.000 o/min |
Moment: | 220 nm ved 1.750 o/min |
Gearkasse: | 6 trin manuelt |
Topfart: | 172 km/t |
0-100 km/t: | 14,2 sekunder |
Forbrug opgivet: | 26,3 km/l ved blandet kørsel (EU-norm) |
Forbrug målt: | 19,2 km/l |
Bagagerum: | 288 liter |
Køreklar vægt: | 1.266 kg |
Total vægt: | 1.690 kg |
L/B/H: | 404 cm/172 cm/145 cm |
Testperiode: | September 2012 |
Testvarighed: | 7 dage |
Testlængde: | 950 km |
Testvejr: | Regn, sol, blæst, 10-20 grader |
Testområde: | Motorvej, landevej, by |
Standardudstyr: | 4 x elruder foran, keyless entry, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle, integreret radio/cd/mp3 samt usb og blutetooth, håndfri telefon via bluetooth, fartpilot, sædevarme, baksensor, regnsensor, automatisk klima |
Konkurrenter: | Hyundai I20, Ford Fiesta, Citroen C3 |