Kia Rio 1.2 Motion

Kia har for længst overstået børnesygdommene og har de seneste par år taget et kvantespring kvalitetsmæssigt. Det var derfor med store forventninger vi kørte Rio i testgaragen.

Desværre må man sige at redaktionen ikke var udelt begejstrerede for bilen. Det er er da flere grunde til. Først skal det nævnes, at der var tale om absolut billigste model uden noget som helst fra listen over ekstraudstyr. Det betyder, at prisen akkurat holdes under 120.000 kroner, og den pris er der meget få konkurrenter, der kan matche i den størrelse. Desværre føles bilen lidt skrabet på flere områder.

Motor
Det er en lille motor på 1,2 liter, som på papiret yder 85 hestekræfter. Men det er benzinheste og motoren skal have pisk før kræfterne lokkes frem. og selv med hyppige gearskift føles bilen absolut ikke hurtig. Den gør sig bedst ved almindelig bykørsel og den skal ikke proppes med resten af familien eller store kufferter. Der er ganske enkelt ikke kræfter nok.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvor lækker denne bil kunne være med en 1,0 liter ecoboost motor fra Fords hylder; det ville utvivlsomt hæve den adskillige klasser.

Til gengæld er bilen forholdsvis nøjsom. Ifølge officielle tal kører bilen 20,8 km/l og det har den effekt, at man kan nøjes med sølle 280 kroner i halvårlig grøn ejerafgift. Det er vigtigt at tage med i det samlede regnskab over udgifter til bilen. At vi så “kun” kørte 18,6 km/l er mindre betydende, for det er imponerende langt for en benzinmotor i en testuge, hvor vi kørte meget blandet kørsel.

Udstyr
Selvom bilen ved første øjekast kan virke skrabet, får man dog en del udstyr med i basismodellen; servostyring, el-ruder på forreste døre, el-spejle, to-trins sædevarme, fjernbetjent centrallås og MP3 afspiller med ratbetjening. Kan man forlange mere af en bil til 120.000 i denne klasse? Svaret er umiddelbart nej, men vi kan alligevel ikke undlade at nævne aircondition. Merprisen er 13.000 kroner, men den er næsten nødvendigt i moderne biler. Vi ville ikke vælge den fra. I stedet må man gå et trin op i udstyr, hvor aircon  er standard.

Plads
Et af de steder hvor bilen til gengæld giver rigtig meget for pengene er i bagagerum og på bagsædet. Her er god plads og nem adgang. Voksne finder sig fint til rette på bagsædet og føreren har også god plads. Størrelsesmæssigt er vi et sted mellem Opel Corsa og Ford Focus. Kvalitetsmæssigt kan Kia dog ikke matche disse konkurrenter i indstigningsmodellen. Plastkvaliteten er godkendt uden at være prangende.

Konkurrenter
Det er sværere end som så at placere bilen blandt konkurrenterne; den er placeret mellem en Focus og en Fiesta. Prismæssigt som en Fiesta – størrelsesmæssigt som en Focus. Det gør det svært at vurdere bilen ud fra gængse kriterier, hvor vi altid søger noget at sammenligne med. Heldigvis er køberne tilsyneladende ligeglade med denne vanskelighed; forhandleren oplyser, at bilen går som varmt brød og der er op til 6 måneders levering på den testede indstigningsmodel.

Garantien slår dem alle
Bilen kommer med 7 års 100% garanti – dog med et max på 150.000 km. Det er Danmarks bedste garanti og signalerer på alle måder, at kvaliteten er til at stole på. For hvis noget går i stykker, så er det blot at køre bilen til forhandleren. Det er unægteligt meget betryggende og andre producenter kunne lære af klassens garanti-duks. Hvorfor skal man som bilkøber lade sig spise af med 2 års garanti? Vi giver hermed opfodringen videre til andre producenter; Stå inde for produktet og giv som minimum 5 års garanti. Biler er dyre i Danmark og man bør have en garanti for at hvis den bryder sammen før tid, så er forhandleren klar til at holde ejeren skadesfri.

Konklusionen efter en uges test er at Kia Rio skiller sig positivt ud med et friskt design og rigtig meget plads for pengene. Motoren er i denne basis-udgave kun lige akkurat tilstrækkelig, så vi glæder os til at køre dieselmodellerne, som forhåbentligt kan være med til at give den sidste følelse af overskud.

Om den er pengene værd? Ja, helt bestemt! Men bilen fortjener aircon og lidt mere kraft i motorrummet for at indfri det store potentiale.

Tal og teknik
Model:Kia Rio 1.2 Motion
Pris:Kr. 119.990 ekskl. levering og metallak
Motortype:4 cylindre, række
Brændstof:Benzin
Træk:Baghjulstræk
Slagvolumen:1.248 ccm
Ydelse:85 hk ved 6.000 o/min
Moment:121 nm ved 4.000 o/min
Gearkasse:5 trin manuelt
Topfart:168 km/t
0-100 km/t:13,1 sekunder
Forbrug opgivet:20,8 km/l ved blandet kørsel (EU-norm)
Forbrug målt:18,6 km/l
Bagagerum:288 liter
Køreklar vægt:1.158 kg
Total vægt:1.560 kg
L/B/H:404 cm/172 cm/145 cm
Testperiode:Maj 2012
Testvarighed:7 dage
Testlængde:500 km
Testvejr:Regn, sol, blæst, 5-22 grader
Testområde:Motorvej, landevej, by
Standardudstyr:Elruder foran, fjernbetjent centrallås, el-justerbare sidespejle, integreret radio/cd/mp3 med ratbetjening, sædevarme
Konkurrenter:Hyundai I20, Ford Fiesta, Citroen C3